10 شکست ترامپ در سال 2019(نگاه)

محمدرضا مرادی
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2019 اقدامات خود را بیشتر با نگاه انتخاباتی انجام می‌داد. چرا که انتخابات ریاست جمهوری 2020 برای وی به چالش بزرگی تبدیل شده است. مسئله استیضاح، شکست مذاکره با کره شمالی، ائتلاف دریایی ناکام علیه ایران و طرح‌های شکست خورده در مورد فلسطین، همه چالش‌های اساسی و سرنوشت ساز برای ترامپ هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین شکست‌های ترامپ در سال 2019 خواهیم پرداخت.
1.ائتلاف دریایی
دونالد ترامپ با هدف مقابله با فروش نفت ایران، ائتلاف دریایی پر و سروصدایی با هدف ادعایی حمایت از امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس به راه‌انداخت. دونالد ترامپ تبلیغات وسیعی در این مورد به راه‌انداخت اما تنها چند کشور به این ائتلاف پیوستند و حتی ژاپن به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به این ائتلاف نپیوست.(البته ژاپن تصمیم دارد به تنهایی و خارج از ائتلاف آمریکا، نیروهایی را برای حمایت از کشتیرانی به خلیج‌فارس اعزام کند.) این شکست باعث شد تا سیاست‌های آمریکا در منطقه از نگاه کارشناسان، سیاست‌هایی رو به افول تحلیل شوند. چرا که اعتبار آمریکا نتوانست کشورهای دیگر را تشویق و وادار به شرکت در ائتلاف آمریکایی کند.


2.نشست ورشو
آمریکا با تبلیغات زیاد در بهمن ماه 97 به دنبال برگزاری نشستی ضدایرانی در ورشو پایتخت لهستان بود. اما تیم مسئول سازماندهی سیاست رئیس‌جمهور دونالد ترامپ درباره ایران با دشواری توانست کنفرانسی را سازماندهی کند. به دلیل همراهی نکردن بسیاری از کشورها با رویکرد دولت آمریکا علیه ایران، در بیانیه پایانی نشست‌اشاره‌ای به کشور خاصی نشد. بررسی این نشست به خوبی شکست سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد ایران را ثابت کرد. در واقع «خلا ناشي از حضور قدرت‌هاي بزرگ» در اجلاس ورشو این گردهمایی را کاملا بی‌اعتبار کرد. شبکه خبری «ان بی‌سی» آمریکا عدم استقبال بسیاری از متحدان اروپایی آمریکا از «کنفرانس ورشو» را شکستی برای دیپلماسی دولت ترامپ توصیف کرد. «فرد کاپلان» تحلیلگر آمریکایی هم معتقد است که در نشست ورشو، آمریکا منزوی شد نه ایران. فرد کاپلان تاکید کرد، نشست ورشو یک «سیرک فاجعه‌بار» بود.
3. عقب‌نشینی ترامپ از جنگ با ایران
آمریکا در اردیبهشت ماه 98 با سر وصدای زیاد، خبر از اعزام ناوها و جنگنده‌های خود به خلیج‌فارس برای جنگ با ایران داد. فضای رسانه‌ای به گونه‌ای طراحی شده بود که خطر جنگ را بسیار قریب‌الوقوع معرفی می‌کردند. اما به ناگاه ترامپ از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و به صراحت اعلام کرد که خواستار جنگ با ایران نیست و از مذاکره حمایت می‌کند. تابستان گذشته نیز پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافندهای هوایی ایران سرنگون شد. سپاه پاسداران، غول 220 میلیون دلاری آمریکا را تبدیل به آهن پاره کرد. کشورهای عربی انتظار داشتند که ترامپ در برابر این اقدام ایران برخوردی قاطع نشان دهد اما ترامپ که به خوبی به نتایج وارد شدن به یک درگیری در خلیج‌فارس واقف بود از کنار این ماجرا به سادگی گذشت و تنها در چند توئیت ایران را تهدید کرد.
4. نفتکش‌گریس
تابستان گذشته دولت جبل الطارق به دستور انگلیس نفتکش ایرانی‌گریس1 را توقیف کرد. این مسئله با حمایت‌های دونالد ترامپ صورت گرفت. اما ایران در واکنش، نفتکش متخلف انگلیسی را در خلیج‌فارس توقیف کرد که این مسئله در نهایت منجر به کوتاه آمدن انگلیس و آزاد‌سازی نفتکش ایران شد. ترامپ در این ماجرا تلاش زیادی کرد تا از آزاد‌سازی نفتکش ایرانی ممانعت کند اما موفق نشد. دولت آمریکا حتی حاضر به پرداخت رشوه به ناخدای نفتکش ایرانی شد اما ناکام ماند.
5.معامله قرن
طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد فلسطین موسوم به معامله قرن تاکنون چند بار به تعویق افتاده است. سال گذشته اعلام شد که احتمالا این طرح پس از پایان ماه رمضان اعلام شود. اما باز هم به تعویق افتاد. زمانِ بعدی رونمایی از این طرح پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل در شهریور ماه بود اما نه تنها این طرح به تعویق افتاد بلکه حتی‌گرینبلات طراح آن نیز استعفا کرد. در واقع دونالد ترامپ طرحی را برای حل مسئله فلسطین ارائه کرد که رسانه‌ها از آن به عنوان طرحی مرده یاد کرده‌اند.
6. شکست نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در یک سال گذشته در بدترین شرایط سیاسی خود گرفتار شده است. هم در انتخابات پارلمانی موفق نبوده و هم پرونده‌های فساد وی در حال پیگیری است و وی علاوه‌بر احتمال خداحافظی با نخست‌وزیری، ممکن است به زندان نیز برود. نتانیاهو در حالی به این وضعیت بن بست رسیده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بی‌سابقه‌ترین حمایت‌ها را از وی به عمل آورده است. به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان «پایتخت رژیم صهیونیستی»،قطع کامل کمک مالی به دولت فلسطین،بسته شدن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن،اخراج سفیر فلسطین از آمریکا،اعطای جولان به رژیم صهیونیستی و قانونی کردن شهرک ‌سازی از جمله تلاش‌های ترامپ برای نجات نتانیاهو بوده که با شکست مواجه شده است.
7.اوکراین گیت
پرونده موسوم به «اوکراین گیت» موضوع استیضاح ترامپ را بسیار جدی کرده و طرح استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و اکنون باید در مجلس سنا بررسی شود. اوکراین گیت را بزرگ‌ترین شکست و رسوایی ترامپ در سال 2019 می‌دانند. اوکراین گیت به زبان ساده به سوءاستفاده ترامپ از اختیارات نهاد ریاست جمهوری آمریکا برای بد نام کردن «جوبایدن» رقیب انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا اطلاق می‌شود. ادعایی که اگر ثابت شود و اکثریت دو سوم سناتورها در سنای آمریکا قانع شوند که ترامپ مرتکب چنین جرمی شده باید وی با کاخ سفید خداحافظی کند.
8. توقف مذاکرات هسته‌ای کره شمالی و آمریکا
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ترامپ در سال 2019 مذاکره با کره شمالی بود. در این مسیر وی حتی وارد خاک کره شمالی شد. چندین دور دیگر مذاکره بین مقامات دو کشور برگزار شد. اما در نهایت به دلیل بدعهدی‌های آمریکا، کره شمالی اعلام کرد که دیگر اعتمادی به مذاکره با آمریکا ندارد تا طرح ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 با شکست مواجه شود.
9. افزایش بدهی آمریکا
دونالد ترامپ در سال 2016 به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری اعلام کرده بود که او می‌تواند بدهی فدرال را در 8 سال به طور کامل از بین ببرد. اما اکنون به لطف ترامپ این بدهی افزایش یافته است. افزایش 1/4 تریلیون دلاری بدهی آمریکا در دوران ترامپ بزرگ‌ترین دلیل بر شکست سیاست‌های وی در عرصه داخلی است. این خبر از آنجا حائز اهمیت است که برخی می‌گفتند، اگر ترامپ در سیاست خارجی شکست خورده، سیاست‌های اقتصادی‌اش موفق بوده است.
10. شکست در ونزوئلا
کشور ونزوئلا در ماه‌های اولیه سال 2019 وارد بحران بی‌سابقه‌ای شد. آمریکا به عنوان عامل اصلی این بحران سعی داشت تا غربگرایان طرفدار خود را در ونزوئلا به قدرت برساند. دراین میان، «خوان گوایدو» از سوم ژانویه 2019(13 دی 97) ادعا کرد که رئیس‌جمهور قانونی کشور است. گوایدو توانست به کشورهای مختلفی سفر کند و بیش از 50 کشور متحد آمریکا وی را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی به رسمیت شناختند. آمریکا سعی داشت به روش‌های مختلف نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور قانونی در ونزوئلا را برکنار و مهره خود را جانشین وی کند. اما تلاش‌های آمریکا در سال 2019 با شکست مواجه شد.