ظریف می‌گوید با تصویب FATF هم تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران 10 سال قبل از اینکه FATF در دنیا تکالیفی را اعمال کند به این موضوع ورود پیدا کرد. قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تأمین مالی ‌تروریسم و به عبارتی ورود ایران به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و امثال اینها نمونه‌ها و مصادیقی از ورود جمهوری اسلامی ایران به بحث شفافیت اطلاعات مالی و اقتصادی در حوزه نظام بانکی است.
پورابراهیمی ‌افزود: در ماجرای سوریه منابعی که از غارت اموال مردم سوریه و از نفت سوریه به دست آوردند توسط گروه‌های تکفیری به‌حساب‌های بانکی در کشورهای همسایه واریز می‌شد، همه کشورهای دنیا ناظر بودند و FATF هم  نگاه می‌کرد و جالب این است هیچ‌کدام از آنها هیچ‌گونه موضوعی تحت عنوان منع ورود این منابع به سیستم نظام بانکی‌شان و یا استفاده از آن منابع و یا موضوع شفافیت اطلاعات یا جلوگیری از آنها را دنبال نکردند.
وی در ادامه گفت: کسی نیست در دنیا که نداند طی سال‌های اخیر میلیاردها دلار از نفت مردم سوریه که به غارت رفت و فروخته شد از طریق گروه‌های تکفیری در فرایند گردش مالی کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی در قالب پولشویی انجام می‌شد، اما خبری از FATF در این ارتباط نیست. وقتی این ابزاری می‌شود برای تهدید منافع ملی کشوری پس طبیعتاً باید با دقت، تجدیدنظر و بررسی کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: گفته شده جمهوری اسلامی ایران اگر این اقدامات را انجام دهد از بلک لیست خارج می‌شود و  در لیست عادی قرار می‌گیرد و بر اساس عملکردش جلو می‌رود. در نگاه سیاسی به همه معادلات بین‌‌المللی با این موضوع مواجه می‌شویم که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش عمل می‌کند اما طرف مقابل اصلا و ابدا نسبت به اینکه در پاسخ این تعهدات، باید تعهدی هم بپذیرد و یا به تعهدش عمل کند را نمی‌پذیرد و اجرایی نمی‌کند. اگر FATF به‌عنوان شفافیت اطلاعات است، در حال حاضر شفافیت اطلاعات در اقتصاد ما بر اساس قانون وجود دارد. ما ابایی از بحث شفافیت اطلاعات نداریم زیرا در دنیا جزو کشورهایی هستیم که بیشترین اجرا و قوانین را در این خصوص داریم.


پورابراهیمی ‌اظهار داشت: اصلا این به سخره گرفتن ملت ایران است که شما FATF را بپذیرید اما تحریم‌ها سر جایش باشد. اصلا اینها دو بال کنار هم هستند. مگر می‌شود ما تحریم باشیم و بعد بگوییم ما FATF را پذیرفتیم؟ این موضوع می‌تواند مبنایی باشد برای اینکه تکلیف‌مان را با تحریم‌ها روشن کنیم.
وی افزود: شما فکر کنید اگر همه اکشن‌پلن‌های FATF را مثلا جمهوری اسلامی ایران، بپذیرد از فردا مراودات بانکی ما حل می‌شود؟ اصلا این خبرها نیست! درخصوص چین و روسیه نیز باید عنوان کرد که ما می‌توانیم با اینها تفاهم‌نامه مشترک داشته باشیم و نیازی به FATF نیست.
به گزارش فارس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: از شخص وزیر امور خارجه سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.