ضرورت احیای طرح شبنم برای مقابله با قاچاق

عبدالحمید شیخی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: باید یک نظام یکپارچه اطلاعات مشتریان، برای رصد تمامی تراکنش‌ها موجود باشد. برای جلوگیری از قاچاق، باید طرح بارکدگذاری کالا (شبنم) که شش سال پیش دولت ملغی کرد احیاء شود که توانایی شناسایی راه‌ها و مقابله با فساد در دست داشته باشیم.
وی افزود: لازمه پیدا کردن عدالت آن است که تا حد توان زمینه‌های ایجاد فساد را از بین ببریم. در نظام علوی گزینش افراد از دستگاه‌ها و کارگزاران به خصوص مدیران، مسئله اصلی و مهمی است. طی تجربیات گذشته هرکجا انسان سالم و پرتلاش بر سر منصبی قرار می‌گیرد، موفقیت حاصل شده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نباید گزینش‌ها را در انتصاب افراد در پست‌های مدیریتی و حساس دست کم بگیریم. متاسفانه دولت خلاف این عمل کرده است. حدود دو ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی قبل از استعفایش اعلام کرد بعضی از نیروهای ما در وزارت جهاد کشاورزی کارشکنی می‌کنند و دنبال گرفتن امتیازاتی در قبال انجام کار هستند.
شیخی اضافه کرد: به هر حال مضمون کلام وزیر سابق این بود که برخی نیروها با رشوه‌گیری کار خود را انجام می‌دهند. این نتیجه عملکردی خلاف قوانین اسلامی است. اولین اقدام و لازمه کار این است که در گزینش افراد دقت کنیم. مسئله بعدی این است که ما باید به نحوی زمینه‌های تعاملات فسادآمیز را از بین ببریم.
به گفته وی، به طور مثال اگر کارمندی تامین نباشد ممکن است دست به تخلف بزند. تامین نیروها در حدمتعارف و ایجاد یک زندگی آبرومند، خودش مسئله مهمی در جلوگیری از ایجاد فساد در دستگاه اداری است. برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی لازم داریم که بانک جامع اطلاعاتی از حساب مشتریان داشته باشیم.