به مناسبت برگزاری اولین رزمایش دریایی مرکب با قدرت‌های جهانی رزمایش صلح و دوستی

محیط بین‌الملل محیطی پویا، متغیر و متاثر از تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی - فرهنگی، فناوری و ارتباطی است که این تحولات بر ساختارها و هنجارهای نظام بین‌الملل تاثیرگذارند و قواعد بازی بازیگران را تغییر داده و حوزه‌های امنیت، صلح و جنگ را متحول می‌کنند. در این راستا، دولت‌ها بر مبنای متغیرهایی چون شیوه نگرش به سیاست جهانی، نیازهای داخلی، میزان برخورداری از قدرت، وضعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، میزان تهدیدات و فشارهای بین‌المللی و بالاخره ساختار و عملکرد نظام بین‌المللی، جهت‌گیری‌ها و استراتژی‌های خاصی را به منظور تامین هدف‌ها و منافع ملی خویش برمی‌گزینند. مهم‌ترین و بهترین جهت‌گیری و استراتژی، اتحاد و ائتلاف است که یکی از ویژگی‌های مهم قدرت نیز محسوب شده و دولت‌ها تعهداتی را در قبال یکدیگر می‌پذیرند و برای دستیابی به منافع مشترک (آن گروه از منافع که به تنهایی توسط یک دولت تامین نمی‌شود و تحقق آنها صرفاً از طریق همکاری و برقراری اتحادها یا سایر واحدهای سیاسی امکان‌پذیر است) آن را انتخاب می‌کنند.
اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ دنیا که دارای گلوگاه‌های اصلی باب‌المندب در خلیج عدن، تنگه هرمز در خلیج‌فارس و تنگه مالاکا بین کشورهای اندونزی و مالزی (به جبل‌الطارق شرق معروف است) می‌باشد، در سال‌های اخیر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. این اقیانوس، مسیر دریایی مهمی را تشکیل داده و آسیای جنوب غرب، آفریقا و آسیای شرقی را به اروپا و آمریکا متصل می‌کند. وجود ذخائر بزرگ نفت و گاز در سواحل عربستان، ایران، هند، استرالیای غربی و سواحل شرقی آفریقا، انتقال حدود 40 درصد نفت خام جهانی از طریق این اقیانوس، سواحل غنی از منابع معدنی و واقع شدن تعداد 37 کشور در این منطقه، تمرکز جمعیت و نیاز روزافزون به انرژی موجب تشدید رقابت قدرت‌های جهانی شده است.
در سال‌های اخیر شکل‌گیری قدرت‌های نوظهور اقتصادی و نظامی مانند چین و هند این رقابت‌ها را وارد مرحله جدیدی کرده است. هژمونی قدرت آمریکا و گسترش ناتو به اقیانوس هند از یک طرف و تبدیل شدن چین به قدرت اقتصادی جهان و ائتلاف این کشور با روسیه می‌تواند آنان را به تقابل با هژمونی یک‌جانبه‌گرایی آمریکا واداشته و در آتی اثر تحریم‌های ناعادلانه و یک طرفه آمریکا بر علیه ایران را بی‌اثر یا کم اثر کند.
از دیدگاه سیاسی و نظامی، حضور جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مشترک با روسیه و چین، نشان از آمادگی رزمی و توان بازدارندگی نیروی دریایی راهبردی کشورمان با وجود تحریم‌های اعمال شده دارد. سواحل دریایی طولانی و مناسب در دریای عمان و خلیج فارس که مجهز به بنادر چهار فصل (بزرگترین محدودیت روسیه، نداشتن بنادر چهار فصل است) با امکانات مطلوب، امکان بالایی را برای پشتیبانی از ائتلاف شرقی فراهم می‌کند.


برای شرکت در تمرینات نظامی مشترک با سایر کشورها که به آن رزمایش مرکب گفته می‌شود، ابتدا بایستی کمیته‌ای از مسولین سیاسی و نظامی کشورها تشکیل شود تا مبادرت به تعیین اهداف رزمایش، کمیت و کیفیت نیروهای شرکت‌کننده و... کنند. پس از مرحله طرح‌ریزی، ساختار نیروی مرکب شکل می‌گیرد و نیروها در راستای سناریوی مشخص مبادرت به تمرین و در نهایت اجرای رزمایش می‌کنند. در واقع، نیروی مرکب نیرویی است که از عناصر عمده نیروهای مسلح دو یا چند کشور تحت فرماندهی یک فرمانده تشکیل می‌شود و منظور از تشکیل آن،‌ ایجاد تمرکز و حداکثر بهره‌برداری از تلاش نیرهای مسلح چند کشور برای دست‌یابی به اهداف و منافع مشترک است. عملیات مرکب از بعد جنگ نرم و عملیات روانی و همچنین افکار عمومی مردم دنیا پسندیده‌تر از عملیات توسط یک کشور است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این رزمایش اولین رزمایش دریایی مرکب با دو قدرت دریایی جهان است که با هدف تقویت امنیت و همکاری‌های نظامی در سطح تاکتیکی و عملیاتی در محدوده‌ای به وسعت 17000 کیلومتر در شمال اقیانوس هند و دریای عمان اجرا می‌شود. این رزمایش پیام‌آور صلح و دوستی برای کشورهای منطقه است که می‌توان با همکاری جمعی و بدون حضور قدرت‌های بزرگ، ضمن حفظ توازن قدرت، امنیت منطقه را برقرار کرد. اجرای این رزمایش از یک جهت بیانگر عدم هم‌سویی روسیه و چین با سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا بوده و از جهت دیگر، هر چند ممکن است تاثیری در کاهش ابعاد فیزیکی تحریم‌ها نداشته باشد اما از بعد روانی آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود و به روشنی نشان می‌دهد که ایران کشوری منزوی نیست. پیام دیگر این رزمایش برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است که می‌توان بدون حضور قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا امنیت منطقه را برقرار کرد. در سال‌های گذشته ائتلاف‌های غربی بسیاری در این منطقه شکل گرفته اما به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که ائتلاف سه‌گانه شرقی با حضور ایران، روسیه و چین در راستای برقراری خطوط مواصلات و امنیت دریانوردی شکل بگیرد.
تهیه کننده: سرهنگ ب ستاد نیازی
*اجرای رزمایش دریائی مرکب ایران با قدرت‌های جهانی، به روشنی نشان می‌دهد که ایران منزوی نیست
*پیام این رزمایش برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان اینست که می‌توان بدون حضور آمریکا امنیت منطقه را برقرار کرد
سایر اخبار این روزنامه
243 واگن و لکوموتیو جدید وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی شد وزارت بهداشت: پنج هزار پرستار در کشور استخدام می‌شوند وداع باشکوه با پیکر سرتیپ دوم خلبان شهید محمدرضا رحمانی در تهران تحلیل‌گر آمریکایی: تنها راه نجات برجام، تمکین اروپا به تعهدات است دیلی تلگراف: برنامه هسته‌ای امارات احتمالا فاجعه‌ای مثل چرنوبیل به بار خواهد آورد واعظی: با پیامک‌های تهدیدآمیز می‌خواهند مانع تصویب بودجه شوند قانون حقوق شهروندی؛ تابلوی ورود ممنوع دولت هند برای مسلمانان مرحله دوم ثبت‌نام مسکن ملی از نیمه بهمن انجام می‌شود آخرین سکوی دریایی فاز 14 پارس جنوبی بارگیری شد به مناسبت برگزاری اولین رزمایش دریایی مرکب با قدرت‌های جهانی رزمایش صلح و دوستی رئیس جمهور درگذشت همشیره آیت‌الله شبیری زنجانی را تسلیت گفت با تصویب هیات دولت؛ صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی از فهرست واگذاری خارج شدند رونمایی از سامانه اسناد شهدا و ایثارگران با 9 میلیون وصیتنامه و عکس ساخت سردیس بانوان فرهیخته ایرانی در بوستان بزرگ ولایت ایجاد 10 هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار عراق در انتظار تدبیر