رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کرد سیاسی شدن امر مبارزه با فساد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به تشریح و ارزیابی راهبردها و اقدامات کشور در مبارزه با فساد در ۲۰ سال گذشته پرداخت.
به گزارش ایلنا، جمشید انصاری با حضور در همایش ملی «مبارزه با فساد در ایران» گفت: فکر می‌کنم ما با مشکلاتی جدی در این حوزه مواجه هستیم که اگر نتوانیم آن‌ها را به ‌درستی شناسایی و کالبدشکافی کنیم، شاید مجموعه اقدامات ما نوعی قدم‌زدن در مه باشد. ما در طول ۲۰ سال گذشته، در تولید ادبیات مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری کم نگذاشته‌ایم اما در اقدامات‌مان دچار عقب‌ماندگی هستیم.
انصاری یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامیابی در مبارزه با فساد را ناشی از «فاصله موجود میان تصور از فساد با واقعیت فساد» دانست و گفت: درواقع غلبه تصور فساد بر واقعیت فساد یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما است. آنچه که امروز در جامعه ما چه در سطح عموم مردم و چه در سطح نخبگان درباره فساد در نظام اجرایی و اقتصادی کشور تصور می‌شود، بسیار فراتر از آن‌ چیزی است که در واقعیت امر اتفاق می‌افتد و وجود دارد.
معاون رئیس‌جمهوری «سیاسی‌شدن امر مبارزه با فساد» در کشور را یکی دیگر از مشکلات اصلی این حوزه دانست و تصریح کرد: البته این مسئله در تاریخ معاصر ما سابقه دارد؛ در دوره پهلوی دوم در سه مقطع زمانی، امر مبارزه با فساد به صورت جدی مطرح شده است و این برنامه‌ها عموماً بعد از یک دوره پرپولی در کشور در دستور کار قرار گرفته بودند. همچنین هدف و نتیجه نهایی تمامی این سه برنامه، از میدان به در کردن رقبای سیاسی بوده است و به‌نظر می‌رسد در آنچه ما در این ۲۰ سال دنبال کرده‌ایم بعضاً با رویکردهای سیاسی همراه بوده است و برخوردها با متخلفان و مفسدان اقتصادی از یک رویه ثابت تبعیت نمی‌کرده است.


انصاری از «بی‌توجهی به ساختار قدرت سیاسی در رانت‌زایی و ایجاد زمینه برای فساد» به عنوان دیگر مشکل مهم بر سر راه مبارزه با فساد در کشور یاد کرد و گفت: هرکدام از پرونده‌هایی که در کشور وجود دارد، یک عقبه سیاسی پشت آن است که به آن به اندازه کافی توجه نمی‌شود. اگر با تاثیراتی که اعمال نفوذ جریان‌های سیاسی در فسادزایی و رانت‌زایی دارند مبارزه نشود، اقدامات ما برای مبارزه با فساد، نوعی مبارزه با معلول خواهد بود؛ لذا اگر در مبارزه با فساد جدی هستیم، باید عقبه سیاسی پرونده‌های فساد شناسایی، به مردم معرفی و با آنان برخورد شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: اگر به سمت ایجاد یک تصویر درست از واقعیت فساد در نظام اجرایی کشور نرویم، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های‌مان نتیجه‌ای نخواهند داشت. همچنین اگر در مبارزه با فساد صرفاً برخی پرونده‌ها را برای غلبه بر رقبای سیاسی‌مان پررنگ کنیم، خیلی راه به جایی نخواهیم برد و مهم‌تر از همه اگر به دنبال ایجاد یک ساختار منسجم و کارآمد برای تمرکز اقدامات مقابله‌ای با فساد نباشیم، اقدامات دولت و نظام اداری در ارتقای سلامت دستگاه‌های اجرایی چندان ثمربخش نخواهند بود.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نمی‌توان ایران را منزوی کرد علیرضا صدقی «گفت‌وگو» راه برون‌رفت از «کمای اجتماعی» همایش انتخاباتی تندروها کلید خورد سهم‌خواهی جدید پایداری‌ها وزیر گردشگری از احتمال اختصاص سهمیه نوروزی بنزین خبر داد نوروزگردی با بنزین سهمیه‌ای! روسیه در دو دهه حکمرانی ولادیمیر پوتین چه مسیری را پیموده است؟ تزار پسا کمونیسم «ابتکار» از میزان تاثیر وام‌های بانکی در خرید خانه گزارش می‌دهد جا‏ماندن تسهیلات بانکی از رشد قیمت مسکن رسانه‌ها چگونه باید در مورد سوژه‌های تکرارشونده مطالبه‌گری کنند که گرفتار عادت نشوند؟ مهدی تاج 5 ماه مانده به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا کرد فدراسیون بدون «تاج» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کرد سیاسی شدن امر مبارزه با فساد معاون استاندار خبر داد 3593 داوطلب انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند اصلاحات بر مدار دو مثلث! محمد یوسفی‏آرامش، فعال اجتماعی