مهدی تاج 5 ماه مانده به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا کرد فدراسیون بدون «تاج»

گروه ورزشی - رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل بیماری از سمتش در این فدراسیون کناره‌گیری کرد.
مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد. این خبری بود که حالا می‌تواند یک حاشیه جدید به فوتبال پر‌تلاطم امروز کشور اضافه کند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال طی روزهای گذشته در بیمارستان به دلیل حمله قلبی و مشکلاتی که برای او پیش آمد، بستری شد. بیماری‌ای که یک بار دیگر نیز سابقه آن را داشت و پزشکان به او توصیه کردند تا از هیجان و استرس دور باشد. استرسی که این روزها سراسر فوتبال ایران را فرا گرفته است. از وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفته تا تیم ملی بدون مربی‌ای که حالا قراردادش با ویلموتس پر از ابهام‌های ناگفته‌ای است که شکایت مرد بلژیکی به فیفا احتمالا پرده از مفاد این قرارداد برخواهد داشت.
مهدی تاج که از چند روز گذشته خبر استعفایش به گوش می‌رسید حالا با گذشت چند روز از بستری شدنش، روز گذشته امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال خبر استعفا او را به صورت رسمی اعلام کرد.
سخنگوی فدراسیون گفته است: «متاسفانه پس از حمله قلبی صورت گرفته در ترکیه و معالجات صورت گرفته در این کشور، روز چهارشنبه گذشته دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون صورت گرفت که با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفتند ضمن انصراف از ادامه حضور، مطابق اساسنامه فعالیت‌های آتی توسط نایب رئیس محترم انجام شود‌.»


سیاه و سفید تاج
مهدی تاج طی دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال هم نقاط منفی و هم نقاط مثبت داشت. در دوران او طولانی‌ترین حضور یک سرمربی را تیم ملی شاهد بودیم و البته دو بار پشت سر هم به جام جهانی راه پیدا کردیم. هر‌چند در جام ملت‌های آسیا عملکرد چندان موفقی نداشتیم‌ اما از سوی دیگر موضوع قراردادهای فوتبالی که هر‌چند در دوره مدیریت قبلی هم مبهم بود در این دوره شفاف نبود و گمانه‌زنی‌ها به خصوص در‌خصوص قرارداد ویلموتس نشان از یک نابرابری علیه فوتبال ایران دارد. مهدی تاج در دوران مدیریت خود اگرچه متهم به استفاده از مدیران اصفهانی است اما در‌نهایت سه بار قهرمانی پرسپولیس نشان داد که حضور اصفهانی‌ها در حلقه مدیریتی او چندان در لیگ اثرگذار نبود.
چالش بازنشستگی در دوران پساتاج
تاج در شرایطی این تصمیم را اتخاذ کرده که کمتر از 5 ماه دیگر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در اردیبهشت ماه 1399 برگزار خواهد شد. از این رو اگر مسئولان فدراسیون فوتبال بخواهند برای تاج جایگزینی تعیین کنند باید مجمع فوق‌العاده تشکیل شود که این مسئله نیز زمان‌بر است و با توجه به نزدیکی انتخابات شرایط مهیا نخواهد بود.
ماده ٣٨ اساسنامه فدراسیون تمام ابهامات درباره آینده مدیریتی فوتبال ایران را برطرف می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در بند ١١-٢ این ماده آمده است: «اگر رئیس فدراسیون غایب باشد، ‌فوت نماید یا به‌طور دائم یا موقت از انجام وظایف خود سر باز زند،‌ نایب‌رئیس اول عهده‌دار وظایف وی تا زمان رفع غیبت یا مجمع بعدی خواهد بود. درصورت غیبت یا خودداری نایب‌رئیس اول،‌ وظایف به نواب رئیس بعدی یا سایر اعضای هیئت ‌رئیسه محول می‌شود.»
این در حالی است که از زمانی که علی کفاشیان از نایب‌رئیسی اول فدراسیون فوتبال به‌دلیل بازنشستگی استعفا کرد،‌ مهدی تاج هنوز جایگزین او را مشخص نکرده است. در رسانه‌ها شایعه شده که محمود اسلامیان سرپرست نایب‌رئیسی اول فدراسیون بوده که وقتی فدراسیون این خبر را به‌صورت رسمی اعلام نکرده، قطعا نمی‌شود به آن استناد کرد. پس در اصل باید گفت فدراسیون نایب‌رئیس اول ندارد. حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال نیز بازنشسته است و تا همین حالا هم بدون توجه به فشارها برای برکناری‌اش به کار ادامه داده و نمی‌تواند جایگزین موقت تاج باشد. لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس سوم فدراسیون هم شاید محدودیت‌هایی برای کار اجرایی داشته باشد. پس باید دید هیئت‌رئیسه درصورت وخامت حال تاج،‌ چه تصمیمی برای فدراسیون اتخاذ خواهد کرد.
چه کسی جانشین تاج می‌شود؟
عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید: مجمع این فدراسیون درباره استعفای مهدی تاج تصمیم‌گیری خواهد کرد.
فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استعفای مهدی تاج از ریاست این فدراسیون به علت بیماری قلبی، گفت: مجمع فدراسیون فوتبال درباره استعفای آقای تاج تصمیم‌گیری خواهد کرد چرا که مجمع مسئولیت انتخاب رئیس را بر عهده دارد.
با استعفای مهدی تاج، یکی از نواب رئیس این فدراسیون مسئولیت سرپرستی را بر‌عهده خواهد داشت اما علی کفاشیان چند ماه قبل از سمت خود به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کرد و هنوز درباره‌اش تصمیم‌گیری نشده است. با این حال حیدر بهاروند، نایب رئیس دوم و صوفی‌زاده، نایب رئیس بانوان می‌توانند سرپرستی فدراسیون را عهده‌دار شوند.
اصفهانیان درباره این موضوع گفت: باید دید تاج این مسئولیت را به چه کسی تفویض اختیار کرده است اما طبق قانون یکی از نواب رئیس مسئولیت را برعهده می‌گیرد. بهاروند مشکلی برای قبول این سمت ندارد.
وی در واکنش به این سوال که چه زمانی جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد، گفت: سرپرست فدراسیون فوتبال به درخواست اعضای هیئت رئیسه و درصورت نیاز می‌تواند این جلسه را برگزار کند.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نمی‌توان ایران را منزوی کرد علیرضا صدقی «گفت‌وگو» راه برون‌رفت از «کمای اجتماعی» همایش انتخاباتی تندروها کلید خورد سهم‌خواهی جدید پایداری‌ها وزیر گردشگری از احتمال اختصاص سهمیه نوروزی بنزین خبر داد نوروزگردی با بنزین سهمیه‌ای! روسیه در دو دهه حکمرانی ولادیمیر پوتین چه مسیری را پیموده است؟ تزار پسا کمونیسم «ابتکار» از میزان تاثیر وام‌های بانکی در خرید خانه گزارش می‌دهد جا‏ماندن تسهیلات بانکی از رشد قیمت مسکن رسانه‌ها چگونه باید در مورد سوژه‌های تکرارشونده مطالبه‌گری کنند که گرفتار عادت نشوند؟ مهدی تاج 5 ماه مانده به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا کرد فدراسیون بدون «تاج» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کرد سیاسی شدن امر مبارزه با فساد معاون استاندار خبر داد 3593 داوطلب انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند اصلاحات بر مدار دو مثلث! محمد یوسفی‏آرامش، فعال اجتماعی