همایش انتخاباتی تندروها کلید خورد سهم‌خواهی جدید پایداری‌ها

الهام برخوردار
روز گذشته نخستین همایش پایداری‌ها کلید خورد و جبهه پایداری در آستانه سالروز 9 دی مراسمی در مسجد امام حسین برگزار کرد. مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، صادق محصولی وزیر کشور دولت نهم، علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر و حسن غفوری‌فرد عضو حزب موتلفه از افرادی هستند که در آن مراسم حضور داشته و محمدتقی مصباح یزدی به عنوان رهبر معنوی این تشکل اصولگرا سخنران مراسم بوده است. پایداری‌چی‌ها، طیف تندرویی که این روزها اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را منسوخ شده می‌دانند و با عبور از اصولگرایی مدعی حق‌طلبی و انقلابی‌گری هستند.
به نظر می‌رسد جبهه پایداری در آستانه انتخابات تلاش می‌کند تا با برگزاری چنین نشست‌هایی شعارهای انتخاباتی خود را در قالب این قبیل مراسم‌‌ بیان کند. اصولگرایان همواره جبهه پایداری را مقصر شکست‌های گذشته خود می‌داند‌ اما جبهه پایداری معتقد است از قضا هم‌نوایی با اصولگرایان باعث شکست آنها بوده است. آنها در دو انتخابات گذشته مجلس حاضر به ائتلاف با اصولگرایان بر سر لیست مشترک نشدند و به صورت جداگانه وارد انتخابات شدند که البته نتیجه هم گرفتند؛ طیفی که طی سال‌های اخیر یکی از موانع وحدت درونی اصولگرایان بوده‌اند. آنها بارها از وحدت و همراهی با ائتلاف اصولگرایان سخن گفته‌اند اما در عمل آنچه نشان داده‌اند چیزی جز زیر بازی وحدت زدن نبوده است. این طیف تندرو حالا اما قاعده بازی خود را عوض کرده و گویی ناامید از سهم خوب گرفتن در لیست شورای ائتلاف هستند و ایده «لیست مشترک» را ایده‌آل‌ترین حالت برای خود می‌بینند. درواقع پایداری‌ها که تا پیش از این به شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان نپیوستند و زمزمه ارائه لیست مجزا هم از سویشان شنیده می‌شد حالا خودشان در تلاش هستند تا بر سر ارائه یک لیست مشترک به وحدت برسند.
جامعه روحانیت مبارز که پیش از این همه تلاش خود را کرد تا بعد از سال‌ها، هویت از دست رفته خود را بازیابد و به محور انتخاباتی اصولگرایان تبدیل شود، گویا دیگر شکست را در مقابل جبهه پایداری پذیرفته است. طیف‌هایی نظیر جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و تشکل‌هایی از این دست، مدتی است با کنار رفتن گروه‌های پیشکسوت و سابقه‌دار اصولگرا، تبدیل به عناصر بازی‌ساز این جریان شده‌اند.


آنها طی این سال‌ها به حدی قدرت گرفته‌اند که حتی برخی چهره‌های شاخص اصولگرایی را حذف و از آنها عبور کردند. نمونه آن افرادی چون علی لاریجانی و امثال او است؛ هما‌نطور که در ماجرای لیست اصولگرایان قم در انتخابات مجلس دهم و نیز اسفندماه سال جاری لاریجانی را حذف کردند. درواقع پیش فرض آنها از وحدت، اصولگرایان منهای لاریجانی و نزدیکانش است و فراتر از آن به جانشینی خود و طیف همسو با خود در مجلس می‌اندیشند. جبهه پایداری بارها اعلام کرده است دنبال سهم‌خواهی از فهرست مجلس آتی نیست اما تاکید کرده به ‌شرطی در وحدت حاضر می‌شود که مدل و الگوی آنها یعنی انتخاب اصلح رعایت شود. در انتخابات پیشین مجلس هم این جبهه سهم خوبی از فهرست تهران گرفت. همان زمان هم گفته شد این سهمیه بابت تهدید آنها به خروج از ائتلاف بوده است. بنابراین پایداری‌ها بازی با وحدت را به خوبی بلدند و تفسیرشان از این کلمه آن چیزی است که مورد تایید آنهاست و وحدت در اصولگرایی را مطابق میل خود تفسیر و تعبیر می‌کنند. همانطور که متقی‌فر، سخنگوی این جبهه گفته بود: «شرط رسیدن به وحدت را عمل به الگوی معرفی شده جبهه پایداری در انتخابات پیش‌رو می‌دانیم. در ائتلاف همه باید با هم تلاش کنند و صرفا تحت یک ائتلاف قرار گرفتن موجب بروز وحدت نمی‌شود؛ وحدت یعنی مشترکاتی داریم و باید براساس آن همگی با هم کار کنیم.»
در مجلس نهم بیش از 80 کرسی در اختیار این جبهه بود و به یکی از تاثیرگذارترین طیف‌های آن مجلس تبدیل شده بود. در مجلس نهم از مجموع 30 نماینده مردم تهران، 16 کرسی در اختیار لیست جبهه پایداری بود. در میان نمایندگان سایر شهرها نیز 65 کرسی به لیست جبهه پایداری یا لیست مشترک جبهه پایداری و اصولگرایان تعلق داشت. همین تعداد پرشمار، باعث شده بود جبهه پایداری نفوذ چشمگیری در مجلس نهم داشته باشد و در بزنگاه‌های تاریخی مجلس رد پای پررنگی از خود بر جای بگذارد. فعالیت علیه برجام و نقد سیاست‌های دیپلماسی هسته‌ای دولت یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌هایی بود که جبهه پایداری در آن نقش پررنگی ایفا کرد. همچنین در مجلس دهم چهره‌هایی مانند احمد سالک، امیرحسین قاضی‌زاده، نصرالله پژمانفر، جواد کریمی‌قدوسی، محمد دهقان و احمد امیرآبادی سنگرداران جبهه پایداری شدند.
پایداری‌ها اما در انتخابات اسفندماه سال جاری چندان مطمئن نیستند که مانند سال‌های گذشته بتوانند سهم مورد دلخواه خود را از اصولگرایان دریافت کنند چرا که در این انتخابات اکثریت اصولگرایان میانه‌رو و سنتی به سر لیستی محمدباقر قالیباف تا حدودی توافق کرده‌اند و البته در شهرهای بزرگ نیز سهم قابل توجهی مانند گذشته ندارند. بنابراین تصمیم گرفته‌اند این‌بار بازی را عوض کرده و در زمین شورای وحدت بازی کنند و حاضر شده‌اند تا یک لیست مشترک بدهند. لیستی که نباید از سهم قابل توجه پایداری‌ها در آن چشم‌پوشی کرد. درواقع آنها حتی در این شرایط نیز خود را دست بالا می‌بینند و اصولگرایان نیز در نبود رقیب و برای اینکه بتوانند به هر قیمتی پیروز شوند چاره‌ای جز موافقت و پذیرفتن شروط پایداری‌چی‌ها را ندارند.
متاسفانه تندروها موج سواری بر روی احساسات مردم در ایام انتخابات را به خوبی از بر هستند و همین امر موجب نگرانی فعالان سیاسی و نخبگان در انتخابات پیش‌ رو شده است. بسیاری از فعالان و اساتید دانشگاه بارها درمورد ورود تندروها به مجلس آینده در نبود جریان‌ها و احزاب سیاسی کارآمد اخطار داده‌اند و بارها گوشزد کرده‌اند. اما شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی فرصت برابر برای رقابت انتخاباتی ندارند.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نمی‌توان ایران را منزوی کرد علیرضا صدقی «گفت‌وگو» راه برون‌رفت از «کمای اجتماعی» همایش انتخاباتی تندروها کلید خورد سهم‌خواهی جدید پایداری‌ها وزیر گردشگری از احتمال اختصاص سهمیه نوروزی بنزین خبر داد نوروزگردی با بنزین سهمیه‌ای! روسیه در دو دهه حکمرانی ولادیمیر پوتین چه مسیری را پیموده است؟ تزار پسا کمونیسم «ابتکار» از میزان تاثیر وام‌های بانکی در خرید خانه گزارش می‌دهد جا‏ماندن تسهیلات بانکی از رشد قیمت مسکن رسانه‌ها چگونه باید در مورد سوژه‌های تکرارشونده مطالبه‌گری کنند که گرفتار عادت نشوند؟ مهدی تاج 5 ماه مانده به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا کرد فدراسیون بدون «تاج» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کرد سیاسی شدن امر مبارزه با فساد معاون استاندار خبر داد 3593 داوطلب انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند اصلاحات بر مدار دو مثلث! محمد یوسفی‏آرامش، فعال اجتماعی