پیام رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نمی‌توان ایران را منزوی کرد

رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین که از روز ششم دی‌ماه در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده بود روز گذشته با رژه یگان‌های شرکت‌کننده پایان یافت.
در رژه پایانی، ناوشکن‌های ایرانی البرز و بایندر، ناو موشک‌انداز نیزه، فریگت روسی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخت‌رسان روسی «یلنیا»، یدک‌کش روسی، شناور تندر و شناورهای شهید ناظری و شهید ناصری‌نژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند رژه رفتند. همچنین علاوه بر یگان‌های سطحی، بالگردهای SH-۳ و AB-۲۱۲ نیروی دریایی ارتش و بالگرد Mi-۱۷ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در رژه پایانی شرکت کردند.
این رزمایش در رسانه‌های بین‌المللی نیز پوشش وسیعی داشته است، به طوری که نشریه اشپیگل آلمان از آن با عنوان قدرت‌نمایی دریایی ایران در بحبوحه اختلافات با آمریکا یاد کرده و گزارش داد: در حالی که اختلافات هسته‌ای ایران و آمریکا به قوت خود باقی است، این کشور به همراه روسیه و چین آمادگی نظامی‌اش را در دریا به نمایش گذاشته است. پیام این رزمایش دریایی این است که «نمی‌توان ایران را منزوی کرد.»
در همین راستا، افشار سلیمانی دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌و‌گو با ایرانا در رابطه با رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند گفت: این نخستین رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین است. قبلا ایران و روسیه در دریای خزر با یکدیگر رزمایشی داشتند اما در اقیانوس هند و دریای عمان تاکنون چنین رزمایشی برگزار نشده ‌است.


وی با بیان این‌که این مانور، برای تبادل تجربیات، ایجاد آمادگی برابر تهدیدات، تمرین تاکتیک‌ها، نشان توانمندی‌ها برای ایجاد صلح و مقابله با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی برگزار می‌شود، گفت: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نشان داد که این سه کشور نظر مشترکی دارند و می‌توانند برای تامین امنیت با یکدیگر همکاری کنند. این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به تحولات چندماه اخیر در منطقه خلیج فارس اظهار کرد: آمریکا برای مقابله با آنچه ایجاد بی‌اثباتی از سوی ایران می‌خواند، ائتلافی دریایی تشکیل داده که برخی کشورها از آن استقبال کرده و برخی کشورها از آن استقبال نکردند. از سوی دیگر ایران هم ایده‌ها و ابتکاراتی مانند تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای، امضای پیمان عدم تعرض و طرح صلح هرمز را مطرح کرده اما این پیشنهادات تا به امروز نتیجه و اقدام عملی به همراه نداشته است. رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین می‌تواند این پیام را بدهد که ایران آماده همکاری منطقه‌ای است.
وی با بیان این‌که این رزمایش، پاسخی به کسانی است که می‌خواهند با حضورشان در منطقه ماجراجویی کنند، گفت: پیام این رزمایش این است که ایران به دنبال افزایش تنش نبوده و بهترین راه تامین امنیت، همکاری جمعی است.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر این‌که اولویت ایران برای تامین امنیت همکاری با کشورهای منطقه است، گفت: حضور و نقش‌آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه با سیاست‌های ایران همخوانی ندارد. رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را هم نباید به مثابه حضور تلقی کنیم بلکه آمادگی سه کشور برای همکاری، تمرین و تبادل تجربه است.
وی درباره اهداف ایران، روسیه و چین از برگزاری این رزمایش گفت: آمریکا در زمان ترامپ در منطقه غرب آسیا اشتباهاتی مرتکب شده که این اشتباهات برای روسیه فرصت‌سازی کرده و روس‌ها هم حداکثر استفاده را از آن کرده‌ و نفوذشان را در این رابطه بسط داده‌اند که نمونه آن را در سوریه مشاهده‌ کرده‌ایم.
این دیپلمات پیشین با اشاره به حضور نظامی روسیه در مناطق مختلف یادآور شد: روس‌ها در بندر طرطوس سوریه و آب‌های مدیترانه حضور دارند. آنها می‌خواهند در منطقه خلیج فارس و دریای عمان هم باشند تا نفوذشان بیشتر شود. البته روس‌ها در زمان شوروی، در این منطقه پایگاه نظامی داشتند اما پس از شکست در افغانستان، رقابت با آمریکا را در این حوزه کنار گذاشتند. فرصت سوریه، موجب بازگشت روسیه در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس شده و رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را می‌توان فرصت خوبی برای محکم کردن جای پای روس‌ها در این منطقه دانست.
وی همچنین امنیت شمال اقیانوس هند و خلیج فارس را برای چین راهبردی دانست و عنوان کرد: چین انرژی خود را از منطقه خلیج فارس و دریای عمان تامین می‌کند و تحولات چند ماه گذشته موجب شده چینی‌ها بخواهند حضور بیشتری در این منطقه داشته باشند.
سلیمانی با بیان این‌که به‌رغم علاقه روسیه و چین برای حضور در منطقه خلیج فارس، آنها نمی‌خواهند برابر آمریکا قرار گیرند، گفت: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد اما نه چین و نه روسیه، خواهان مقابله نظامی با آمریکا نیستند. علاوه بر بازدارندگی، ایران با این رزمایش به کشورهای منطقه این پیام را می‌دهد که آماده تنش‌زدایی و همکاری جمعی برای تامین امنیت است.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نمی‌توان ایران را منزوی کرد علیرضا صدقی «گفت‌وگو» راه برون‌رفت از «کمای اجتماعی» همایش انتخاباتی تندروها کلید خورد سهم‌خواهی جدید پایداری‌ها وزیر گردشگری از احتمال اختصاص سهمیه نوروزی بنزین خبر داد نوروزگردی با بنزین سهمیه‌ای! روسیه در دو دهه حکمرانی ولادیمیر پوتین چه مسیری را پیموده است؟ تزار پسا کمونیسم «ابتکار» از میزان تاثیر وام‌های بانکی در خرید خانه گزارش می‌دهد جا‏ماندن تسهیلات بانکی از رشد قیمت مسکن رسانه‌ها چگونه باید در مورد سوژه‌های تکرارشونده مطالبه‌گری کنند که گرفتار عادت نشوند؟ مهدی تاج 5 ماه مانده به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا کرد فدراسیون بدون «تاج» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کرد سیاسی شدن امر مبارزه با فساد معاون استاندار خبر داد 3593 داوطلب انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند اصلاحات بر مدار دو مثلث! محمد یوسفی‏آرامش، فعال اجتماعی