یاران سیاسی آیت الله مصباح یزدی دیروز با برگزاری همایشی به مناسبت 9 دی تحرکات انتخاباتی خود را زودتر از موعد قانونی کلید زدند

ذوق زود هنگام پایداری ها
همدلی| کمتر از دوماه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. اگر چه بعد از ثبت نام نامزدها برای شرکت در این انتخابات، از حجم خبرهای انتخاباتی مجلس کاسته شده است، اما به نظر می‌رسد فعالیت‌های درون‌گروهی برخی جناح‌های سیاسی افزایش یافته و به نوعی در حال نهایی شدن است. تعیین شعارهای انتخاباتی، شکل‌گیری ائتلاف‌های احتمالی، دست‌یابی به لیست‌های انتخابات و تعیین سر لیست‌ها، از مهم‌ترین موارد دستور کار این گروه‌های سیاسی است. البته آنچه بیشتر به چشم می‌آید استفاده از بسترهای ایجاد شده اجتماعی برای پوشش تبلیغات غیرمستقیم و پیش از موعد است که اگر چه قانون آن را منع کرده است، اما گویی این عرصه برای فعالیت برخی گروه‌های سیاسی، مهیا و بدون مانع است.
در این میان اما، فعالیت سیاسی اصول‌گرایان و مشهودتر از آن، پایداری‌ها، قدری گسترده‌تر است. پایداری‌ها در گام اول و با حضور پر تعداد افراد منتسب به خود در نام‌نویسی انتخابات مجلس، نشان دادند که برنامه جامعی برای کسب حداکثری کرسی‌های مجلس یازدهم دارند. این روند، در این روزها با استفاده حداکثری از بلاتکلیفی اصلاح‌طلبان به واسطه عدم تائید صلاحیت تعدادی از آنها، شتاب بیشتری گرفته است، به گونه‌ای که حتی با وجود پایان نیافتن زمان بررسی تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، نوعی آسودگی خیال، راحتی و پیروز بودن قطعی قبل از موعد، در آنها دیده می‌شود.
روز گذشته و در مراسمی به مناسبت نهم دی، در دانشگاه امام صادق(ع)، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با ارسال بیانیه‌ای اشاره کرد که سعی کنیم برای تصدی پست‌های رسمی کسانی سر کار بیایند که دین را بهتر شناخته باشند و ملکه تقوا و دین‌مداری‌شان از دیگران قویتر باشد.


مراسم‌هایی مانند این که در آن افرادی همچون مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، صادق محصولی وزیر کشور دولت نهم، علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر، حسن غفوری‌فرد عضو حزب موتلفه حضور داشتند و شاید بتوان از آن به عنوان یکی از همایش‌های انتخاباتی این تشکل اصول‌گرا نام برد، در حقیقت همان بسترهای اجتماعی است که این گروه سیاسی از آن برای تبیین شعارهای انتخاباتی و نمایش آرایش اصلی خود در میدان سیاست جدید و البته در آستانه انتخابات بهره می‌گیرد.
پایداری‌ها در تلاش هستند تا با شورای ائتلاف اصول‌گرایان بر سر ارائه لیست مشترک به وحدت برسند، اقدامی که تاکنون و با وجود همه تلاش‌ها، بی‌نتیجه مانده است. برخی اصول‌گرایان عامل اصلی این مساله را روش‌های تک‌روانه و اختلاف برانگیز این جبهه دانسته‌اند.
اظهارات دبیرکل جبهه پایداری مبنی بر اینکه «به ائتلافی که هدفش باختن باشد نمی‌پیوندیم» یا «دوره پدرخواندگی تمام شده است» یا اظهارات یکی دیگر از اعضای این جبهه مبنی بر اینکه «قرار نیست همواره جبهه پایداری انعطاف به خرج دهد»، به نوعی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این جبهه، برنامه‌ای برای همراهی با شورای ائتلاف ندارد و شاید حتی لیستی مستقل، ارائه دهد.
محمدرضا میرتاج‌الدینی، چهره سیاسی اصول‌گرا و نماینده ادوار مجلس که خود نیز برای انتخابات پیش روی مجلس نام‌نویسی کرده است، در این باره می‌گوید که از دل تحرکات شورای ائتلاف در نهایت یک لیست بیرون خواهد آمد و اگر پایداری‌ها هم لیستی مجزا بدهند، اشتراکاتش با لیست شورای ائتلاف زیاد خواهد بود.
اگر چه جبهه پایداری به شورای ائتلاف دعوت شده است، اما هنوز اتفاقی در این زمینه صورت نگرفته است. میرتاج‌الدینی در این زمینه می‌گوید که جبهه پایداری یکی در مرکز است و یکی در استان‌ها. جبهه پایداری استان‌ها، در شورای ائتلاف حضور دارند پس ما با استان‌ها اختلافی نداریم. مثلا در استان آذربایجان شرقی افراد اصلی شورای ائتلاف از اعضای جبهه پایداری هستند، اما در مرکز هنوز به آن توافق نهایی نرسیده‌اند.
اما چه عاملی باعث شده است که پایداری‌ها، بیشتر روند مستقل شدن خود را دنبال کنند؟ آنچه به نظر می‌رسد بیان این نکته است که اعضای جبهه پایداری خواهان حضور و تاثیر بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان شورای ائتلاف هستند. گویی از سطح مشارکت کنونی خود در این زمینه راضی نباشند و این مساله که بعد از تصمیم‌گیری‌ها، از خبر آن مطلع شوند، باعث آن شده که نقش خود را در روند تصمیم‌گیری جبهه اصول‌گرایی کمرنگ بدانند و این بار خود نقش‌آفرینی را بر عهده گرفته و به نوعی در این عرصه، رخ نشان دهند. برای نمونه همین رویکرد جدید باعث آن شد که پیش از نام‌نویسی انتخابات، فرزندان معنوی آیت‌الله مصباح با ورودی نرم به مباحث انتخاباتی، لیستی برای شهر قم تهیه کرده و این گونه از مواضع انتخاباتی خود رونمایی کنند. مواضعی که به موجب آن احتمال ارائه لیستی مستقل از لیست اصول‌گرایان از سوی آنها را جدی کرد و با مخالفت دیگر طیف‌های جبهه اصول‌گرایی مواجه شد. البته پایداری‌ها نه تنها عقب نکشیدند، بلکه ضمن خط و نشان کشیدن برای ائتلاف اصول‌گرایان، حملات خود به بزرگان جریان اصول‌گرایی را دوباره از سر گرفتند. آنچنان که مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه، صراحتا جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان را متهم به رفتارهای پدرسالارانه کرد.
این گونه شوک‌های پایداری‌ها بر بدنه اصول‌گرایی تا به اندازه‌ای بود که شاید بتوان گفت با بیشتر شدن دامنه آن، پایداری‌ها ابایی از جدا دانستن خود از جبهه اصول‌گرایی نداشته و علنا رویه‌ای مستقل برای خود قائل شوند.
میرتاج‌الدینی اما با خوش‌بینی، پیش‌بینی کرده است که اگر پایداری‌ها لیست مستقلی ارائه کنند، این لیست به لیست شورای ائتلاف بسیار نزدیک خواهد بود،. به گونه‌ای که ممکن است اختلاف لیست‌ها در حد دو یا سه نفر باشد.
محمدرضا باهنر نماینده اصول‌گرای مجلس نیز با بیان اینکه مردم نسبت به دو جریان اصلی کشور رغبت کمتری پیدا کرده‌اند، می‌گوید که ما راهی نداریم جز اینکه به یک لیست مشترک برسیم، حتی یک لیست مشترک با جبهه پایداری. او ادامه می‌دهد که در استان‌ها شرایط شورای ائتلاف خوب است، اما از آنجا که برخی نمایندگان کنونی اصول‌گرایی به دلایل مختلف ثبت نام نکردند، در زمینه ارائه لیست مشترک نیازمند همگرایی بیشتری هستیم.
به هر روی، پایداری‌ها که تدین، تخصص، مردمی بودن و انقلابی بودن را به عنوان مولفه‌ها و شاخص‌های انتخاباتی خود تعریف کرده‌اند، این بار گویا با توانی مضاعف‌تر، شروط و خط و مرزهای خود را مشخص کرده‌اند و به صراحت اعلام کرده‌اند که تنها اگر فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با معیارهای آنها سازگاری داشته باشد، حاضر هستند با سایر اصول‌گرایان همراهی کنند. در این زمینه، احتمالا محمدتقی مصباح یزدی در جایگاه پدر معنوی این تشکل، نقش موثری در تعیین تکلیف این معیارها و البته ائتلاف خواهد داشت.
حضور حداکثری اعضای جبهه پایداری و نزدیکان به این جریان اصول‌گرایی در زمان نام‌نویسی انتخابات نیز نشان داد که آنها همان‌طور که پیش از این نیز گفته بودند اگر نظرشان تامین نشود، حاضر به ائتلاف نخواهند بود و فهرست جداگانه خواهند داد.
سیدمیرهاشم موسوی، دبیر ستاد انتخابات جبهه پایداری می‌گوید که پایداری‌ها نیز همچون احمدی‌نژاد در این دوره تلاش خواهند کرد تا خود را مخالفان نئولیبرالیسم بنامند. آنها اعا دارند که پرچم مبارزه با فساد در دست گرفته و مطالبه شفافیت دارند و می‌خواهند تکلیف دو دسته را در انتخابات مشخص کنند؛ دسته اول جریان و افراد وابسته نئولیبرال، و دسته دوم جریان و افراد انقلابی‌نمای فرصت‌طلب و منفعت‌محور. شعارها و گفتارهایی که البته بیشتررنگ و بوی شعارها و گفتارهای رئیس دولت نهم و دهم را دارد.
با این که هنوز زود است تا مشخص شود سهم پایداری‌ها از فهرست‌های انتخاباتی خصوصا در تهران چقدر خواهد بود، اما تلاش‌های حداکثری این گروه سیاسی در زمان اندک باقیمانده تا روز رای‌گیری، حکایت از آن دارد که پایداری‌ها با هدف فشار به هسته مرکزی شورای ائتلاف اصول‌گرایان در پی آن هستند که سهم‌خواهی خود در جهت به دست آوردن کرسی‌های مجلس بعدی را با سمبه‌ای پر زورتر دنبال کنند.
آنچه اما در این بین و در اثنای شور و ذوق انتخاباتی جبهه‌های اصول‌گرایی بیشتر از همه به چشم می‌آید، کم‌تحرکی سیاسی در اردوی اصلاح‌طلبان است. شاید نوعی ناامیدی که پیشتر و در نتیجه دست نیافتن به اهداف اصلی اصلاح‌طلبان ایجاد شده بود، اینک با عدم تائید صلاحیت برخی از نامزدهای آنها، قوت بیشتری گرفته و آینده مبارزات انتخاباتی آنها برای مجلس جدید را تا حدی تحت‌الشعاع خود قرار داده است. به گونه‌ای که آنها از هم اکنون به نوعی شکست خود را پذیرفته و تن به بازی یک طرفه حریف در میدانی بدون رقیب داده‌اند. صادق زیباکلام در توجیه عدم تمایل خود برای حضور در پای صندوق‌های رای مجلس یازدهم می‌گوید: ما هر کاری بکنیم مجلس یازدهم از آنِ اصول‌گرایان تندرو، اعضای جبهه پایداری و اطرافیان احمدی‌نژاد خواهد بود. در واقع اصلاح‌طلبان حتی در تشکیل چیزی شبیه فراکسیون امید هم موفق نخواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی از تغییر طبقات اجتماعی گزارش می دهد طبقه متوسط در منفی یک نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: حق مسکن کارگران معادل پول شارژ ساختمان است! مهدی تاج استعفا کرد یاران سیاسی آیت الله مصباح یزدی دیروز با برگزاری همایشی به مناسبت 9 دی تحرکات انتخاباتی خود را زودتر از موعد قانونی کلید زدند اتهامی احتمالا برای خودروسازان و دلالان؛ یک نماینده مجلس مدعی تخلف در جریان ثبت نام برای پیش‌فروش خودروهای داخلی شد با جایگزینی باقری کنی جواد لاریجانی هم از قوه قضاییه رفت گپ‌وگفتی با محمدعلی بهمنی درباره موسیقی ایران از ناصر عبداللهی تا علیرضا قربانی و سالار عقیلی دریادار اخگر: برقراری امنیت دریایی مستلزم همکاری جمعی است رئیس دفتر رئیس‌جمهور تشریح کرد طراحی موضوع استعفا و مسدودسازی تصویب FATF در اتاق فکر ضد دولت روحانی «قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» را ابلاغ کرد با جایگزینی باقری کنی جواد لاریجانی هم از قوه قضاییه رفت موسوی: ایران با کنار هم قرار گرفتن همه اقوام و مذاهب زیباتر است رئیس اداره عملیات دریایی ستاد کل نیروهای مسلح: برگزاری رزمایش‌های مشترک در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت