پاریس در آتش خشم جلیقه زردها

سرویس خارجی-اعتراض و اعتصاب در روزهای آخر سال میلادی 2019 در فرانسه همچنان ادامه دارد و معترضان به سیاست‌های ریاضتی ماکرون به تعطیلات نرفته‌اند. روز شنبه پنجاه و نهمین هفته اعتراضات جلیقه‌زردها با بیست‌و‌چهارمین روز از اعتصاب سراسری اتحادیه‌های کارگری علیه اصلاح قانون بازنشستگی همزمان و با یورش پلیس به معترضان به خشونت کشیده
شد.
بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، معترضانی که علیه تغییرات قوانین بازنشستگی فرانسه در پایتخت این کشور تظاهرات کردند با نیروهای امنیتی که به سمت معترضان گاز ‌اشک‌آور پرتاب می‌کردند، درگیر شدند. پلیس‌ ضدشورش نیز با باتون به سمت معترضان حمله کرد. روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نیز گزارش کرده که نیروهای امنیتی در نزدیکی مکان‌های گردشگری همچون موزه هنرهای مدرن مرکز «پومپیدو» به سمت معترضان گاز‌اشک‌آور پرتاب می‌کردند.
این گزارش می‌افزاید معترضان در خیابان‌های پاریس آتش روشن کردند و دود غلیظی از شعله‌های آتش در خیابان‌های پایتخت پراکنده شد. یک ایستگاه اتوبوس را نیز آتش زدند. طبق گزارش روزنامه دیلی میل، درگیری‌هایی در دیگر نقاط برگزاری تظاهرات میان نیروهای امنیتی و معترضان صورت گرفت و خساراتی به اموال عمومی وارد آمد».


گفتنی است اعتصاب‌های سراسری در فرانسه از پنجم دسامبر
(۱۴ آذرماه) در اعتراض به طرح تغییر نظام بازنشستگی فرانسه آغاز شده که طبق این قانون سن بازنشستگی افزایش می‌یابد و برای بازنشستگی قبل از آن، حقوق کمتری پرداخت می‌شود.
علی‌رغم تداوم اعتراضات و اعتصاب‌ها و مختل شدن کسب و کار و حمل‌ونقل عمومی و سرگردان شدن هزاران نفر از مردم فرانسه در تعطیلات کریسمس دولت «ماکرون» حاضر به عقب‌نشینی از تغییر قانون بازنشستگی نشده است. اتحادیه‌های کارگری و تجاری در فرانسه هشدار داده‌اند در صورتیکه دولت از طرح بازنشستگی عقب‌نشینی نکند به اعتصاب‌ خود ادامه می‌دهند.