محسن امیر یوسفی از هیات انتخاب جشنواره فجر درخواست کرد که «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» را با ضمیمه بهروز وثوقی بپذیرند

قیصر به سیمرغ می‌رسد؟
همدلی|علی نامجو: «محسن امیر یوسفی فرم حضور فیلمش را برای جشنواره فجر پر کرد»؛ این خبر چند روز قبل در رسانه‌های مختلف منتشر شد. او گفت که فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل» را به دبیرخانه جشنواره می‌فرستد تا هیات انتخاب فجر سی‌وهشتم آن را ببیند. او به اضافه کردن سکانس‌هایی تازه به نسخه قبلی و تفاوت 55 دقیقه از این فیلم با آنچه پیش از اکران شده بود، هم اشاره کرد. امیریوسفی پیش‌ازاین هم شش مرتبه فرم حضور فیلمش در فجر را پر کرده بود، اما ظاهراً هر بار مدیران مانعی برای حضور این فیلم در هیات انتخاب تراشیدند. شاید همه فکر می‌کردند ماجرای این فیلم و نمایشش در جشنواره فیلم فجر تمام شده، اما امیریوسفی با رونمایی از عنوان جدید «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و افزودن کلمه «اصل» به انتهای نام فیلم نشان داد به دنبال راه تازه‌ای برای نمایش فیلمش در فجر البته با تغییراتی بنیادین می‌گردد. اما تفاوت فیلم قبلی با اثر جدید به جز سکانس‌های تازه و مدت‌زمان بیشتری که نسخه اصل یا نسخه قبلی دارد، در چیست؟ امیریوسفی برای توضیح درباره ویژگی‌های «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل» از نام یکی از قله‌های بازیگری ایران که در این نسخه به ایفای نقش پرداخته هم رونمایی کرد؛ بهروز وثوقی. ظاهراً محسن امیریوسفی پاییز 91 و پس از طی شدن مراحل تولید در ایران، در سفری که به آمریکا داشت، فیلمبرداری این بخش از فیلم را که در آن بهروز وثوقی جلوی دوربین این کارگردان می‌رود، انجام داد. به نظر می‌رسد حاشیه‌های چندساله که پیش روی اکران این فیلم قرار گرفت، باعث شد تا او نسخه اولیه را برای اکران فیلمش در سال 97 تحویل بدهد و حالا فقط چند روز است که حتی عوامل فیلم هم از وجود نسخه‌ای با حضور بهروز وثوقی به‌عنوان بازیگر باخبرند.
دبیرخانه فیلم را تحویل نگرفت
بلافاصله خبر رسید که دبیرخانه جشنواره فیلم فجر از دریافت نسخه باکیفیت این فیلم با بازی بهروز وثوقی سر باز زده است. محمد تاجیک خبرنگا حوزه سینما در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مانع تحویل گرفتن نسخه Dcp فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل» شد!»


انتشار خبر بازی بهروز وثوقی در نسخه جدید «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل» به کارگردانی محسن امیریوسفی در کانال محمد تاجیک طی روزهای گذشته، سروصدای زیادی راه انداخته است. این خبر باعث ترس دبیرخانه جشنواره فجر از این فیلم شده و مدیر دبیرخانه جشنواره حتی حاضر نشده نسخه این فیلم را تحویل بگیرد! البته پیش‌ازاین کارگردان آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل نسخه Dvd این فیلم را به یکی از مدیران جشنواره تحویل داده، ولی قصد داشت نسخه Dcp را به خاطر کیفیت بالای تصویر به هیات انتخاب نشان دهد که دبیرخانه به بهانه واهی نداشتن پروانه ساخت از دریافت این نسخه امتناع کرده است.
هنرنمایی بازیگری پیشکسوت
همین خبر هم باعث شد تا امیریوسفی ششم دی‌ماه نامه‌ای سرگشاده بنویسد و در آن از هیات انتخاب جشنواره سی و هشتم فیلم فجر بخواهد تا فیلمش را ببینند. او در این نامه از هیات انتخاب جشنواره خواست نسبت به دیدن فیلمی که به‌طور قانونی بازسازی فیلم‌نامه دارای پروانه ساخت سال 91 است، بی‌تفاوت نباشند. او در بخشی از نامه‌اش نوشت: «شما به‌عنوان فیلم‌سازی جوان، خانم یلدا جبلی، کارگردان و رئیس هیئت مدیره خانه سینما، آقای همایون اسعدیان، تهیه‌کننده سینما، آقای سیدمحمود رضوی و یک منتقد سینما آقای رضا درستکار و سه مدیر محترم آقایان اربابی، احسانی و کرمی، نمی‌توانید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید». امیریوسفی البته در آن نامه به دلیلش برای حضور در جشنواره هم اشاره کرد و توضیح داد که به دنبال سیمرغ گرفتن نیست. او دراین‌باره نوشت: «دلیل اصلی گرفته شدن حق این فیلم پس از هفت سال اجحاف و نیز دیده شدن، هنرنمایی بازیگری پیشکسوت است که مردم ایران ۴۱ سال است منتظر دیده شدن او بر پرده سینما هستند. از شما بزرگان می‌خواهم که کمک کنید برای دیده شدن این بازیگر پیشکسوت، آن‌هم پس از ۴۱سال دوری از سینما...». او در پایان به هیات‌داوران اطمینان داد که هر تصمیمی که آنها بعد از تماشای فیلمش بگیرند، قبول دارد و توضیح داد: «از شما اعضای محترم هیات انتخاب، خصوصاً چهار سینماگر محترم تقاضا دارم جلوی این عمل غیرقانونی جشنواره مبنی بر نگرفتن نسخه این فیلم بایستید و شرایطی فراهم کنید که فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل» توسط شما دیده شود، هر تصمیمی که پس از دیدن فیلم گرفتید مورد تائید من است».
توضیح
شاید توضیح حقوقی این ماجرا بتواند کمی به دریافت بهتر این اتفاق از نگاه قانونی کمک کند. در این وضع یک فرض وجود دارد و آن اینکه جشنواره فیلم فجر با استناد به «قاعده اعتبار امر مختومه» با حضور فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل» در این دوره مخالفت کند که این استدلال از دو بابت می‌تواند با خطا مواجه باشد. اول اینکه هرچند در فراخوان جشنواره و در بخش سودای سیمرغ این‌طور آمده که فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچ‌یک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند مجاز به حضور در این بخش خواهند بود، اما این فیلم با این شرایط مجوز ساخت دارد، ولی فیلم متفاوتی با نسخه اکران شده است، بنابراین نمی‌توان آن را اکران شده به‌حساب آورد. در همین اوضاع‌واحوال هم ممکن است برخی بگویند فراخوان درباره فیلم‌هایی با چنین شرایطی سکوت کرده است که با این فرض هم با استناد به لزوم محق کردن شخص که به یک قرارداد الحاقی (در اینجا فراخوان)، باز هم باید حق را به امیریوسفی داد و فیلم او را برای نمایش میان اعضای هیات انتخاب، پذیرفت.
خط قرمزهای بی‌فایده
البته برخی از رسانه‌های اصول‌گرا درخواست امیریوسفی برای تماشای فیلمش از سوی هیات انتخاب جشنواره فجر را به اسکی‌بازی خبری با نام بهروز وثوقی تعبیر کرده‌اند. مثلاً جوان نوشته: «برای هر سینماگر و مخاطب سینمایی مشخص است که نمی‌شود فیلمی را که اکران شده و روی پرده را دیده در جشنواره فیلم فجر پذیرفت. حال اینکه خود امیریوسفی بنا بر سمتش که... رئیس کانون کارگردانان خانه سینماست از همه‌کس بر این قانون واقف‌تر و آگاه‌تر است». این نوع اظهارنظرها هم البته به‌احتمال از سر شتاب‌زدگی و قانون‌ندانی است وگرنه به‌کارگیری اصلاحات تمسخرآمیز برای زیر سوال بردن درخواستی که قانون هم درباره‌اش سکوت کرده، اگر از سر بغض نباشد، به‌جز بی‌اطلاعی از سر چه چیزی می‌تواند باشد؟ از طرف دیگر امروز بهروز وثوقی در اینستاگرام صفحه پربازدیدی دارد و با مخاطبانش در ارتباط است. بنابراین اگر قرار باشد امیریوسفی از نام او سوءاستفاده کند، این بازیگر کهنه‌کار آن‌قدر تجربه دارد که دست او را رو کند. خوب است در این موقعیت‌های فرهنگی به‌جای توهین و تمسخر به ابهامات قانونی و مشکلات ساختاری هم توجه کنیم و لااقل این احتمال را بدهیم که ممکن است به لحاظ قانونی، عرفی و اخلاقی حق با دیگری باشد. بهروز وثوقی مردی است که نسل‌های مختلف در ایران با او خاطره دارند. او سال‌هاست که به خارج از کشور مهاجرت کرده و در همه این سال‌ها عشقش به مردم و میهنش را فریاد زده است. حالا که یک فیلم‌ساز تا آن‌سوی دنیا رفته و او را جلوی دوربینش آورده، با توجه به اینکه دیگر محدودیت‌های سال‌های آغازین انقلاب در این حوزه وجود ندارد، مسئولان فرهنگی می‌توانند با حمایت از حضور چهره‌هایی همچون او اتحاد و قوام را به جامعه ایرانی برگردانند و باعث همراهی گروه‌ها و طبقات مختلف جامعه ایرانی با یکدیگر شوند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات دومین روز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین رزمایش «کمربند امنیت دریایی» طرح منزوی کردن ایران را ناکام کرد «همدلی» از فرازونشیب‌های وضع سیاسی در عراق گزارش می‌دهد ملغمه بغداد مددکار اجتماعی و مدیر موسسه «نور سپید هدایت» در گفت‌وگو با همدلی از کمک به زنان آسیب‌دیده می‌گوید امروز پری‌شاهدخت شعر آدمیزادان به دنیا می‌آید ؛ طلوع فروغ همدلی، سناریوی مواجهه مخالفان دولت با سند مالی سال 1399 و پیامدهای این رفتار سیاسی بر شاخص‌های اقتصادی را ارزیابی کرد «همدلی» حال و هوای بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال را ارزیابی کرد عقب‌نشینی قیمت‌های متوهم گزارش همدلی از 25هزار مدرسه‌ای که هنوز بخاری نفتی دارند تحصیل زیر هرم بخاری محسن امیر یوسفی از هیات انتخاب جشنواره فجر درخواست کرد که «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» را با ضمیمه بهروز وثوقی بپذیرند ولی‌الله شجاع‌پوریان حال خوزستان خوب نیست نگرش ایران نسبت به گفت‌وگوهای صلح طالبان با آمریکا اپیدمی ویروس استراماچونی