چماق تحریف علیه روحانی جوان

گروه سیاسی/ دومین جوابیه تصویری دولت به صدا و سیما در پاسخ به تحریف و تقطیع سخنان حسن روحانی در قسمت سی و سوم مستند «مه‌شکن» منتشر شد. در مستند «مه‌شکن» با تقطیع صحبت‌های حسن روحانی و نیز حذف برخی جملات سایر نمایندگان، تلاش می‌شود تا میان روحانی و وزیر دفاع وقت (مصطفی چمران)، تقابلی ایجاد و روحانی را فردی معرفی کند که خواهان انحلال کل ارتش و اعدام ارتشیان در ملأعام است. مه‌شکن با برجسته کردن یک جمله از روحانی و با حذف کردن جملات قبل و بعد آن، روحانی را خشن و بی‌منطق تصویر می‌کند.
پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما با صدور اطلاعیه‌ای درباره این جوابیه اعلام کرد: روایت تاریخ نیازمند نگاهی جامع، بی‌طرفانه و مستند به منابع معتبر و متعدد و سرشار از دقت و حساسیت نسبت به تمام جزئیات است. اما آنچه در مستند مه‌شکن تصویر شده، روایت جانبدارانه، عجولانه، جناحی، سیاست‌زده و غیرصادقانه از تاریخ معاصر ایران است. به نظر می‌رسد برآیند پخش ۱۳ باره مستند مه‌شکن، تخریب رئیس جمهوری منتخب مردم و روایت مغشوش تاریخ با اهداف سیاسی و انتخاباتی است. نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما همچنین تأکید کرده که «صدا و سیما طبق قانون موظف به پخش این جوابیه است» و «هرگونه امتناع از پخش جوابیه دولت به اتهامات مطرح شده «غیرقانونی» است.» در این جوابیه تأکید شده که نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما برای دسترسی به نسخه کامل سخنان روحانی در مجلس اول با صدا و سیما مکاتبه نیز انجام داده اما صدا و سیما این درخواست را مسکوت گذاشته است. به همین دلیل نیز در این جوابیه به متن صورتجلسه مذاکرات جلسه هفدهم مجلس اول شورای اسلامی استناد شده.
در این جوابیه با اشاره به متن موجود از مذاکرات مجلس اول آمده است: «با مرور متن این مذاکرات متوجه می‌شویم که مه‌شکن تصویر روحانی را فردی عجول و افراطی نشان می‌دهد. حال آنکه در همان زمان نیز او خواستار دقت بیشتر به جای سرعت در بررسی پرونده نوژه شده بود.» سپس جوابیه یاد شده در چهار مورد نشان می‌دهد که چطور با تقطیع و پیش و پس کردن سخنان حسن روحانی در جلسه هفدهم مجلس اول شورای اسلامی، تصویری از او در این مستند ترسیم شده که موافق انحلال ارتش و برخورد قهرآمیز با برخی از ارتشیان است. از جمله حذف این بخش؛ «نکته دیگر این است که دادگاه انقلابی ارتش که برای توطئه‌گران تشکیل می‌گردد در کارش عجله نکند و تحقیقات را در حد وسیع ادامه دهد و کاملاً ریشه‌یابی بکند ولو اینکه اعدام افراد توطئه‌گر هم دو هفته سه هفته، یک ماه هم عقب بیفتد هیچ عجله‌ای در اعدام توطئه‌گران نیست.» این در حالی است که راوی مستند «مه‌شکن» در همین بخش روایتی کاملاً متفاوت را بیان می‌کند که بدین شرح است؛ «روحانی پیشنهادات خاصی می‌دهد. از جمله اعدام توطئه‌گران در ملأعام و نماز جمعه و محدود کردن حقوق برخی بازنشستگان ارتش.» این مستند با تحریف کامل سخنان روحانی در واقع پیشنهاد اصلی او برای تعویق اعدام توطئه‌گران با هدف کشف اصرار و پرهیز از عجله را تبدیل به اصرار او بر اعدام در ملأعام می‌کند. جوابیه صادر شده علیه این برنامه نمونه‌های دیگری از همین جنس تحریف را نیز در مستند «مه‌شکن» یادآوری کرده است.
در بخش‌هایی از جوابیه تصویری دولت به صدا و سیما علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به نظریه «بازنمایی» اظهار کرد: «براساس نظریه بازنمایی افراد معمولاً آنچه را که دل‌شان می‌خواهد، به جامعه نشان می‌دهند و از میان متنی طولانی بخشی را انتخاب می‌کنند و در واقع بخشی از واقعیت را به جامعه نشان می‌دهند و القا می‌کنند.» وی گفت: «سازندگان این مستند مبتنی بر نظریه بازنمایی خواسته‌اند وجهی را که دکتر روحانی در سال‌های حضور خود در کنار افرادی همچون شهید ستاری، بابایی و لشگری داشته‌اند، نادیده بگیرند. اگر بیننده‌ای به صورت ابتدایی این مستند را می‌دید، به نظرش می‌آمد که هدف از ساخت این مستند اطلاع‌رسانی نبوده، بلکه آقای روحانی بوده است.» حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در بخش‌هایی از جوابیه تصویری دولت به صدا و سیما درباره‌ پخش مطالبی در قسمت ۳۳ مستند مه‌شکن با تأکید بر اینکه موضوعات و وقایع اصلی تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی محدود ولی بسیار تأثیرگذار هستند، گفت: «مردم درباره موضوعاتی از جمله کودتای نوژه ۱۰ مرتبه یک فیلم یا مستند را نگاه نمی‌کنند؛ در همین راستا ما باید یک مستند درباره‌ هر موضوع بسازیم که کسی روی دست آن مستند نسازد. موضوعاتی نظیر کودتای نوژه موضوعات ملی هستند و نباید برای اینکه یک نفر را تخریب و به او حمله کنیم و حال او را بگیریم به موضوعات ملی با نگاهی سَرسَری نگاه کنیم؛ چرا که نتیجه این اقدامات چیزی می‌شود که در پایان این مستندها مردم بگویند این بود؟!»