توطئه القای رویگردان بودن ایران از مذاکره را شکستیم

رئيس‌جمهوري در جلسه هيات دولت گفت: آمريکايي‌ها اعلام مي‌کردند آماده مذاکره هستند و اين ايران است که پاي ميز مذاکره نمي‌نشيند، اين توطئه‌اي بودکه موفق به شکست آن شديم و در سفر به ژاپن هم بارديگر تکرار شد در مذاکره و صحبت کردن با هيچ‌کس مشکلي نداريم. اهم اظهارات حسن‌روحاني را در ادامه مي‌خوانيد:
حضرت عيسي مسيح(ع) پيامبر نور، دوستي، رحمت و مودت در ميان مردم بود و قرآن کريم نيز به مسلمانان يادآور مي‌شود که با اهل کتاب نقاط مشترک مهمي داريم که بايد به آنها توجه کنيم. بايد از قرآن نسبت به سلوک با اهل کتاب و جهانيان و همزيستي مسالمت‌آميز در اين روزهاي مبارک بياموزيم.
مشکلاتي که به واسطه فشار آمريکا و از لحاظ اقتصادي براي مردم وجود دارد، تنها منحصر به ملت ايران نيست. در اجلاس 4‌جانبه ايران، مالزي، ترکيه و قطر ديديم که کشورهاي ديگر هم در تعامل با آمريکا با مشکلاتي مواجه هستند. يکي از سران کشورهاي حاضر در اين اجلاس عنوان کرد که برخي سلاح‌ها را از آمريکا خريداري کرده و امروز که نياز به قطعات و تعميرات داريم، آنها به گونه‌اي برخورد مي‌کنند که بايد چند برابر هزينه آن را پرداخت کنيم.
مشکلاتي که امروز ملت بزرگ ايران با آن مواجه است، ديگران هم کم و بيش با آن مواجه هستند. امروز همه کشورها از جمله کشورهايي که در اجلاس اخير مالزي حضور داشتند، آمريکا را مقصر اصلي در ماجراي فشار به ملت ايران مي‌دانند. هيچ‌کس در اين مسأله ترديد ندارد که جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده و در چارچوب صلح، ثبات و امنيت منطقه و جهان گام برداشته و اين طرف مقابل است که تعهدات خود را زير پا گذاشته است.


آمريکايي‌ها در ماه‌هاي اخير به دنبال آن بودند که همه جا اعلام کنند، آماده مذاکره با ايران هستند و اين ايران است که پاي ميز مذاکره نمي‌نشيند. اين توطئه‌اي بود که هم در سازمان ملل و هم پس از آن در تعامل با ديگر کشورها موفق به شکست آن شديم و در سفر به ژاپن هم بار ديگر تکرار شد که ما در مذاکره و صحبت کردن با هيچ‌کس مشکلي نداريم.
اگر امروز کشورهاي 1+5 نسبت به عمل به همه تعهدات خود اراده داشته باشند و بخواهند اشتباهات گذشته را جبران کنند، آماده گفت‌وگو هستيم و اينطور نيست که بخواهيم بگوييم، راه بازگشت وجود ندارد؛ اين موضوع را در سفر ژاپن به طور واضح بيان کرديم و در اين راستا نيز پيشنهاداتي هم از سوي ژاپن و هم از سوي ما ارائه شد که آنها را دنبال مي‌کنيم. هيچ ترديدي نداريم، اگر امروز ملت ايران در دنيا عزيز بوده و سخن‌مان در جهان شنونده داشته و گوش‌شنواي فراواني براي منطق ملت ايران وجود دارد، تنها به دليل مقاومت و ايستادگي اين ملت بزرگ است. وقتي ملتي بزرگ برابر فشارها ايستاده و به رغم سختي‌ها و مشکلات ايستادگي مي‌کند، موفق خواهد شد.
هيچ راهي براي دشمنان و مخالفان ملت ايران جز تسليم در برابر اراده ملت وجود ندارد و اين را با همه وجود لمس مي‌کنيم، چرا که هر ماهي که مي‌گذرد تلاش آنها براي مذاکره و پيدا کردن راه‌حل بيشتر مي‌شود. البته ممکن است راه‌حلي که آنها ارائه مي‌دهند، براي ما قابل قبول نباشد، اما اصل اينکه همه مطمئن هستند مردم ايران موفق بوده و سر تسليم فرود نمي‌آورند، نکته مهمي است که امروز به خوبي ملموس است.
شرايط کشور در زمينه منابع درآمدي، مصارف، مخارج و تأمين بودجه عمراني نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. مي‌توانيم سال آينده هم شرايط بهتري را داشته باشيم. اگر دوستاني که نسبت به بودجه دولت براي سال آينده نقد مي‌کنند، راه‌حل بهتري ارائه دهند ما از آن استفاده مي‌کنيم، اما ما آنچه را فکر مي‌کنيم که با همه تلاش امکان تحقق دارد محاسبه کرده‌ايم.
(با اشاره به کمک معيشتي دولت به خانوارها): براساس آمار به 17ميليون و 687 هزار و 601 خانوار اين کمک معيشتي پرداخت شده است که البته براساس اعلام نياز و بررسي‌هايي که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي انجام داده اين رقم افزايش خواهد داشت. مردم اطمينان و اعتماد داشته باشند که دولت ارائه اين کمک معيشتي را براي کاهش مقداري از مشکلات آنان ادامه خواهد داد.
ملت عزيز ايران مي‌دانند که دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم قدم‌هاي خوبي را در مسأله محيط زيست برداشته است که البته حتماً کافي نيست و بايد تلاش کنيم تا راه‌حل‌هاي مناسب را براي کاهش آلودگي هوا پيدا کنيم و هر چه را که موجب آلودگي مي‌شود کاهش دهيم. استفاده از هواي پاک جزو حقوق شهروندي است.
اقدامي که شرکت‌هاي دانش بنيان در راستاي کاهش سفرهاي درون‌شهري براي انجام کارهاي روزمره انجام مي‌دهند، بسيار مفيد و در راستاي رفاه مردم است. اگر گله و شکايتي داريم، آن را بيان کنيم اما اجازه ندهيم که اين موضوع مانع حضور مردم پاي صندوق آرا شود؛ ممکن است فرد مورد نظر ما کانديدا باشد، اما به هر دليلي حضور ندارد اين نبايد موجب مأيوس شدن شود، مي‌توانيم نفر بعدي را که فکر مي‌کنيم مي‌تواند خوب کار کند، انتخاب کنيم.