سقوط جنگنده نیروی هوایی در ارتفاعات سبلان

آرمان ملي: صبح روز گذشته خبر سقوط يک فروند جنگنده ميگ 29 نيروي هوايي ارتش در ارتفاعات سبلان به صدر اخبار رسانه‌ها رسيد. هر چند که هنوز از چرايي اين حادثه اطلاعات دقيقي در دست نيست، اما از همان ابتدا همه تمرکزها به سرنوشت سرنشينان اين جنگنده معطوف شد. گرچه برخي رسانه‌ها خبر از شهادت خلبان ميگ 29 مي‌دهند،اما آن‌طور که مقامات امنيتي استان اردبيل گفته‌اند:«سرنشينان هواپيماي جنگي ارتش زنده هستند و قبل از سقوط موفق به استفاده از چتر نجات هواپيما شده‌اند و تماس‌هايي داشته‌اند» البته لاشه هواپيما توسط بالگردهاي نيروي هوايي ارتش پيدا شده و لي هنوز خبري از سر نشينان آن در دست نيست.
سقوط ميگ 29در ارتفاعات سبلان
ساعت 11:20 دقيقه صبح روز گذشته بود که يک فروند هواپيماي جنگي در اطراف کوه‌سبلان سقوط کرد. بنا به گفته اهالي منطقه؛ صداي مهيب برخورد اين هواپيما به کوه‌سبلان شنيده شده است. برخي از شاهدان عيني نيز خبر از سقوط يک شيء در حال پرواز در منطقه خبر دادند. اين در حالي است که وزش تندباد شديد و بارش برف روزهاي گذشته در مشگين‌شهر باعث شد تا بررسي‌ها در اين خصوص سخت‌تر شود.آنطور که در رسانه‌ها آمده؛ برخي از شنيده‌هاي غيررسمي حکايت از اين دارد که لاشه هواپيما توسط سرنشينان بالگرد ارتش در منطقه دامنه قله «بابا مقصود» از قله‌هاي کوه سبلان مشاهده شده و بالگرد هلال احمر و ساير نيروهاي امدادي در حال اعزام به منطقه هستند. بنا به گفته يک نفر در جمعيت هلال احمر استان اردبيل، هر دو سرنشين هواپيماي ميگ در اين حادثه جان خود را از دست دادند. مقام‌هاي استاني اعلام کرده‌اند که جزييات اين حادثه در دست بررسي است و اخبار مربوط به حادثه پس از بررسي موضوع؛ اطلاع‌رساني خواهد شد. يک مقام مسئول نيز تاييد کرد که اين هواپيما متعلق به ارتش بوده است.برخي منابع از احتمال به شهادت رسيدن خلبان اين جنگنده خبر مي‌دهند گرچه هنوز هيچ منبع رسمي، آن را تاييد نکرده است. چندين گروه از امدادگران هلال احمر و اورژانس اردبيل براي يافتن لاشه هواپيما و اطلاع از سرنوشت خلبان هواپيما به منطقه اعزام شده‌اند.
اطلاعيه ارتش


روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي در اطلاعيه اي اعلام کرد: يک فروند جنگنده ميگ-29 در منطقه عمومي شمال غرب کشور و در حين اجراي ماموريت دچار سانحه شد. ايسنا نوشت، در اين اطلاعيه آمده است:«اين جنگنده ساعاتي پيش در حين پرواز عملياتي در منطقه عمومي شمال غرب کشور و در ارتفاعات سبلان دچار سانحه شد. خلبان اين جنگنده سرهنگ محمدرضا رحماني از خلبانان مجرب نيروي هوايي بوده‌است. با وجود شرايط جوي نامساعد و برف‌گير منطقه و صعب‌العبور بودن محل سانحه، تلاش براي مشخص شدن وضعيت خلبان جنگنده توسط تيم‌هاي جستجو و نجات هوايي و زميني ادامه دارد.
بايد بررسي شود
وزير دفاع در در حاشيه جلسه هيأت دولت اظهار داشت: رزمايش‌هاي نيروهاي مسلح طبق برنامه خود انجام مي‌شود. ايسنا نوشت، امير حاتمي در خصوص علت حادثه هوايي ديروزدرمنطقه شمال‌غرب کشورگفت: بايدموضوع را بررسي کنم.
توضيح سازمان هواپيمايي
درپي انتشار خبرهايي مبني بر شنيدن صداي مهيب در دامنه کوه سبلان که شايعاتي را درباره سقوط هواپيما درپي داشته است، سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرد: هيچ سانحه هوايي در حوزه مسافري رخ نداده است.رضا جعفرزاده سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري در اين خصوص که سقوط هواپيما در استان اردبيل در حوزه مسافري بوده يا خير؛ گفت: ما هيچ سانحه هوايي نداشته‌ايم.
سرنشينان هواپيما زنده هستند
يکي از مسئولان امنيتي استان اردبيل گفت: خلبانان و سرنشينان هواپيماي جنگي ارتش زنده هستند و قبل از سقوط موفق به استفاده از چتر نجات هواپيما شده اند و تماس‌هايي داشته‌اند که بزودي عوامل امدادي به محل حادثه خواهند رسيد. غريباني رئيس مرکز مديريت حوادث استان اردبيل نيز در اين خصوص اظهارکرد: به دليل ارتفاع بالاي محل سقوط هواپيما و وزش باد شديد امکان شناسايي لاشه هواپيما به دشواري امکان پذير است و نيروهاي اعزامي در حال جستجو در محل حادثه هستند ولي تاکنون خبري از سرنشينان هواپيما در دست نيست.