سیاسی‌کاری در مسئله FATF فراتر از خیانت است

سرویس سیاسی جوان آنلاین:  این روزها، اما یک جریان خاص در داخل در تلاش است با خبرسازی گسترده و فشار رسانه‌ای درباره دو کنوانسیون پالرمو و CFT که از لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به‌شمار می‌رود و هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، فارغ از عواقب عضویت ایران در این کنوانسیون‌ها اعضای مجمع تشخیص را مجاب به تأیید این دو لایحه کند، لوایحی که مقامات امریکایی برای اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های خود علیه ایران حساب ویژه‌ای روی آن‌ها باز کرده‌اند.
در همین زمینه یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است پیوستن به این دو کنوانسیون (پالرمو و CFT) به‌منزله این است که ایران بند‌ها و الزاماتی را که حتی هنوز از سوی اداره‌کنندگان FATF مطرح نشده نیز به‌شکل پیش‌فرض قبول کند.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از استادان اقتصاد این مجمع نیز به‌حساب می‌آید، در گفت‌وگویی که با تسنیم داشته، این گزاره را مطرح کرده که تا به حال هیچ‌یک از موافقان تصویب لوایح پالرمو و CFT به این سؤال پاسخ ندادند که با تصویب این دو لایحه و متعاقب آن پابرجا ماندن تحریم‌های امریکا، نیاز‌های ارزی کشور چگونه تأمین خواهد شد؟
وی در عین حال تصریح می‌کند: مسئله‌ای که درباره پالرمو و CFT بسیار مهم است این است که این دو کنوانسیون در حال تکامل هستند، یعنی بنیان‌گذاران آن که هفت کشور صنعتی دنیا هستند و می‌خواهند دیگر کشور‌های جهان را مطابق با الگوی واحد خودشان، در خصوص پولشویی و تأمین مالی تروریسم و جرائم سازمان‌یافته فراملی تنظیم کنند، همواره در حال تکامل بند‌های این کنوانسیون بر اساس نیاز‌های روز خود هستند.


مصباحی مقدم در ادامه تأکید می‌کند: معلوم نیست پس از الحاق ایران به این دو کنوانسیون، اداره‌کنندگان آن چه بند‌ها و الزامات دیگری را برای کشور‌های عضو، تعیین و لازم الاجرا کنند. ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم، به این معنا است که بند‌ها و الزاماتی که هنوز حتی از سوی اداره‌کنندگان FATF مطرح نشده نیز به‌شکل پیش‌فرض پذیرفته‌ایم و در صورت عدم اجرای آن با اقدامات تنبیهی این کارگروه مواجه خواهیم شد، به این خاطر است که رهبر معظم انقلاب درباره کنوانسیون‌های بین‌المللی خطاب به مسئولان تأکید کرده‌اند که «جایی که نمی‌دانید انتهای تعهدات در یک معاهده بین‌المللی چیست چه ضرورتی دارد که قبول کنید؟!»، منظور ایشان دقیقاً همین کنوانسیون‌ها است.
مصباحی‌مقدم تصریح کرده است: متأسفانه یکی از مسائلی که حامیان FATF مدام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را با آن تحت فشار قرار می‌دهند، این است که می‌گویند مخالفت مجمع تشخیص با دو لایحه پالرمو و CFT یک اقدام سیاسی و در راستای مقابله با دولت است. پاسخ من به این دسته از رسانه‌ها و سیاسیون این است که جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضایی که در آن حضور دارند، فراتر از این است که بخواهند در بررسی لوایحی به این مهمی سیاسی کاری کنند.
چرا که اگر چنین کاری انجام دهند نه تنها خیانت کرده‌اند بلکه به نوعی مرتکب حماقت نیز شده‌اند. خیانت از آن جهت که مصالح و منافع نظام را رعایت نکرده‌اند و حماقت نیز به این دلیل است که مسئله ضربه به دولت نیست بلکه ضربه به نظام است.
میرسلیم: هیچ مقام دولتی بهبود معیشت با FATF را تضمین نمی‌کند
سیدمصطفی میرسلیم، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفتگو با فارس، عنوان کرد: «هیچ یک از اصحاب دولت و مدافعانش تضمین نمی‌کنند که پذیرش FATF تحریم‌ها را برطرف می‌کند و موجب بهبود شرایط معیشتی مردم می‌شود.»
وی با اشاره به دلیل فضاسازی رسانه‌های حامی دولت بر اهمیت تصویب و اجرای لوایح FATF، اظهار داشت: باید دولت را درک کرد؛ شرایطى که دولت در آن قرارگرفته در لایحه بودجه پیشنهادى انعکاس یافته است؛ بودجه‌اى که دربرگیرندۀ کسرى عمده است. وی با بیان اینکه مدیریت دولت در سال آینده مشکل خواهد داشت، گفت: رفع این مشکل با رویکرد داخلى نیازمند مراجعه به مردم و کمک گرفتن از آن‌ها چه براى سرمایه‌گذاری و چه براى تعدیل توقعات عمومی با هدف خروج از رکود است و این‌ها مستلزم اعتماد مردم به دولت است و چنان اعتمادى با سابقه مکرر بدقولى‌ها، ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها، بعید به نظر مى‌رسد.
امید به خارج، دشمن را جری‌تر می‌کند
میرسلیم در عین حال افزود:، اما راه حل دیگرى که دولت بدان امید بسته بود و هنوز بدان متمایل است، رویکرد به خارج براى چاره‌جویى تحریم‌ها و نیز سرمایه‌گذارى خارجى است، اما باید توجه داشت که هرگونه ضعف نشان دادن در مقابل امریکا بعد از چند سال مذاکرات برجامی با توجه به پیمان‌شکنی امریکا و سست‌عهدی اروپا و ترس سایر هم‌پیمانانش در مقابل امریکا، موجب تجری و پافشاری بیشتر امریکا بر تضعیف جمهوری اسلامی ایران و ضایع کردن مقاومت مردم شریف ما در مقابل زورگویی‌های کینه‌توزانۀ استکبار می‌شود.
رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: بنابراین بهترین راه، اتخاذ روش صداقت و صفا و شفافیت به جای دروغ و تکبر و فرار از زیر بار مسئولیت و انداختن آن بر دوش دیگران است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا FATF در برطرف شدن تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم نقش مثبتی دارد، تصریح کرد: هیچ یک از اصحاب دولت و مدافعانش تضمین نمی‌کنند که پذیرش FATF تحریم‌ها را برطرف کند و موجب بهبود شرایط معیشتی مردم شود ولی نتیجۀ طبیعی آن میثاق‌ها و اقدامات مالی است که پیوستن به آن، آگاه کردن دشمن از روش‌هایی است که ایران برای جبران آثار تحریم‌ها در چند سال گذشته اتخاذ کرده و این نتیجه‌ای است که امریکا پیگیری می‌کند تا قدم بعدی، یعنی افزایش فشار بر ما را بردارند و به قول معروف اشک کباب باعث طغیان آتش می‌شود. میرسلیم با اشاره به فضای کلی مجمع تشخیص نسبت به تصویب یا عدم تصویب این لوایح و میزان امکان تصویب آن اظهار داشت: مطرح کردن چنین میثاق‌هایی ترفند غیرمستقیم امریکا به نام معاهدات بین‌المللی برای به زانو در آوردن کشور‌هایی است که نمی‌خواهند خواری تسلیم در مقابل استکبار را بپذیرند.
تصویب CFT شروع خواسته‌های FATF
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اظهارات اخیر برخی افراد و رسانه‌ها درباره مسئله FATF را طرح غلط و ناقص مسئله دانست و گفت: برخی مدام مطرح می‌کنند که «چرا به FATF نمی‌پیوندیم تا تحریم‌ها از بین برود؟» درحالی که ایران اکنون در حال اجرای برنامه ۴۱ بندی با FATF است؛ باید مردم بدانند که پس از اجرای ۳۹ بند از این توافق چه تسهیلاتی برای مبادلات کشور ایجاد شده است؟
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی که روز گذشته به مناسبت فرارسیدن سی و پنجمین سالگرد تأسیس سپاه حفاظت فرودگاه‌ها به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، در جمع پاسداران یگان سپاه حفاظت هواپیمایی مستقر در فرودگاه مهرآباد تهران سخن می‌گفت، افزود: مگر می‌شود تعهدات یکجانبه اجرا شود؟ خود FATF اذعان دارد که برخی کشور‌های اروپایی کمتر از نصف تعهدات خود را انجام داده‌اند؛ ما امروز بیش از ۹۵ درصد تعهدات خود را انجام داده‌ایم و نباید بدهکار باشیم.
دکتر جلیلی با اشاره به بیانیه اخیر FATF در مهرماه سال جاری، گفت: این نهاد پا را فراتر گذاشته و عنوان کرده است که حتی مصوبه مجلس در این باره را قبول ندارد و خواهان اصلاح آن است؛ هفت تقاضای جدید را هم مطرح کرده است که تصویب پالرمو و CFT تنها یکی از این تقاضاهاست. نمی‌شود اقدامات ایران مشخص، دقیق و سروقت انجام شود، اما طرف مقابل نسیه هم عمل نکند! بیانیه مهرماه FATF نشان می‌دهد تصویب CFT کف و شروع خواسته‌های اوست.
وی افزود: دشمن با حداکثر توان فشار اقتصادی و بانکی را بر ملت ایران تحمیل می‌کند، وزیر خارجه، بانک مرکزی و سپاه یک کشور را تحریم می‌کند و مردم ما را تروریست می‌خواند، بعد هنوز عده‌ای به دنبال آن هستند که تعهدات جدید بپذیریم تا برچسب نخوریم! به چه قیمتی؟ وزیرخزانه داری امریکا رسما اعلام کرد که با تصویب دو کنوانسیون توسط ایران، راه‌های دور زدن تحریم را خواهیم بست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روشن شدن صورت مسائل و حل مدبرانه آن‌ها را تأمین‌کننده منافع ملی خواند و گفت: وقتی تردید شکل بگیرد، دیگر نمی‌توان کاری کرد.