راه‌های جدید تجارت با جهان را یافته‌ایم

سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت با تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) به همه مسیحیان ایران و جهان، با اشاره به اینکه در این ایام برای ما ملموس‌تر شد که مشکلاتی که به واسطه فشار امریکا و از لحاظ اقتصادی برای مردم وجود دارد، تنها منحصر به ملت ایران نیست، افزود: در اجلاس چهارجانبه ایران، مالزی، ترکیه و قطر دیدیم که کشور‌های دیگر هم در تعامل با امریکا با مشکلاتی مواجه هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه کشور‌ها از جمله کشور‌هایی که در اجلاس اخیر مالزی حضور داشتند، امریکا را مقصر اصلی در ماجرای فشار به ملت ایران می‌دانند، گفت: هیچ کس در این مسئله تردید ندارد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده و در چارچوب صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان گام برداشته و این طرف مقابل است که تعهدات خود را زیر پا گذاشته است. دکتر روحانی تصریح کرد: این موضوع مهمی است که امروز افکار عمومی فرهیختگان، سیاستمداران و حتی قدرت‌های سیاسی جهان نه تنها در دل بلکه با زبان به آن اعتراف می‌کنند که ایران راه و مسیر درستی را انتخاب کرده است. رئیس جمهور با اشاره به اینکه امریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به دنبال آن بودند که همه جا اعلام کنند، آماده مذاکره با ایران هستند و این ایران است که پای میز مذاکره نمی‌نشیند، افزود: این توطئه‌ای بود که هم در سازمان ملل و هم پس از آن در تعامل با دیگر کشور‌ها موفق به شکست آن شدیم و در سفر به ژاپن هم بار دیگر تکرار شد که ما در مذاکره و صحبت کردن با هیچ کس مشکلی نداریم.
روحانی تأکید کرد: هیچ تردیدی نداریم، اگر امروز ملت ایران در دنیا عزیز بوده و سخن‌مان در جهان شنونده داشته و گوش شنوای فراوانی برای منطق ملت ایران وجود دارد، تنها به دلیل مقاومت و ایستادگی این ملت بزرگ است. وی اظهار داشت: وقتی ملتی بزرگ در برابر فشار‌ها ایستاده و به رغم سختی‌ها و مشکلات ایستادگی می‌کند، موفق خواهد شد. رئیس جمهور افزود: هنگامی که رقم بزرگی از درآمد کشور دچار مشکل می‌شود، طبیعی است که این مشکلات به مردم منتقل می‌شود و اگر بخشی از منابع درآمدی ما به هر دلیل دچار مشکل شود، مردم آن را در زندگی خود احساس می‌کنند، اما در عین حال ملت ایران از لحاظ مقاومت، ایستادگی و هوشیاری نسبت به شرایط از آگاهی بالایی برخوردارند و مطمئن هستند این مقاومت ما را به موفقیت نهایی و پیروزی حتمی می‌رساند.
دکتر روحانی تأکید کرد: هیچ راهی برای دشمنان و مخالفان ملت ایران جز تسلیم در برابر اراده ملت وجود ندارد و این را با همه وجود لمس می‌کنیم، چرا که هر ماهی که می‌گذرد تلاش آن‌ها برای مذاکره و پیدا کردن راه‌حل بیشتر می‌شود. البته ممکن است راه‌حلی که آن‌ها ارائه می‌دهند، برای ما قابل قبول نباشد، اما اصل اینکه همه مطمئن هستند مردم ایران موفق بوده و سر تسلیم فرود نمی‌آورند، نکته مهمی است که امروز به خوبی ملموس است. رئیس جمهور با بیان اینکه براساس آمار و ارقام، کارآفرینان و شرکت‌های دولتی و خصوصی در این ایام به خوبی فعالیت داشته‌اند، گفت: آمار ۹ ماهه کشور در تراز تجاری خارجی مثبت است و این به معنای آن است که صادرات و واردات غیرنفتی کشور متعادل بوده و حتی در برخی زمینه‌ها صادرات بیشتر بوده و امروز تراز تجاری ما مثبت است و این به معنای تلاش و کوشش همگان است. دکتر روحانی ادامه داد: امروز با کشور‌های مختلف شیوه‌های جدیدی را برای تجارت یافته‌ایم و با کشور‌هایی نظیر هند، مالزی، ترکیه، چین و روسیه گام‌های جدیدی را در تجارت برداشته‌ایم. روحانی با اشاره به اینکه شرایط کشور در زمینه منابع درآمدی، مصارف، مخارج و تأمین بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، گفت: می‌توانیم سال آینده هم شرایط بهتری را داشته باشیم. اگر دوستانی که نسبت به بودجه دولت برای سال آینده نقد می‌کنند، راه‌حل بهتری ارائه دهند ما از آن استفاده می‌کنیم، اما ما آنچه را فکر می‌کنیم که با همه تلاش امکان تحقق دارد محاسبه کرده‌ایم.
رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری از اینکه با تلاش مسئولان، رضایت مردم بیشتر از گذشته شود، به انتخابات پیش روی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم باید خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشور و حضور پای صندوق آرا آماده کنند. اگر گله و شکایتی داریم، آن را بیان کنیم، اما اجازه ندهیم که این موضوع مانع حضور مردم پای صندوق آرا شود؛ ممکن است فرد مورد نظر ما کاندیدا باشد، اما به هر دلیلی حضور ندارد این نباید موجب مأیوس شدن شود، می‌توانیم نفر بعدی را که فکر می‌کنیم می‌تواند خوب کار کند، انتخاب کنیم.