پیشنهاد های ژاپن درباره برجام را دنبال می کنیم

گروه سیاسی / رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیأت دولت هم اشاره‌ای به سفر خود به مالزی و ژاپن داشت و هم اشاره‌ای به برخی آمار و ارقام مربوط به شاخص‌های اقتصادی که نشان می‌داد وضعیت کشور اگرچه با مشکلاتی مواجه است اما به نسبت سال گذشته بهتر و روبه رشد است. او همچنین انتخابات را اتفاق مهمی برای آینده کشور دانست و تأکید کرد که برخی انتقادها و گلایه‌ها مانع حضور در پای صندوق‌های رأی نشود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) به همه مسیحیان ایران و جهان، گفت: باید از قرآن نسبت به سلوک با اهل کتاب و جهانیان و همزیستی مسالمت‌آمیز در این روزهای مبارک بیاموزیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه در اجلاس چهارجانبه ایران، مالزی، ترکیه و قطر در کوالالامپور دیدیم که کشورهای دیگر هم در تعامل با امریکا با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: یکی از سران کشورهای حاضر در این اجلاس عنوان کرد که برخی سلاح‌ها را از امریکا خریداری کرده و امروز که نیاز به قطعات و تعمیرات داریم، آنها به گونه‌ای برخورد می‌کنند که باید چند برابر هزینه آن را پرداخت کنیم. وی با بیان اینکه در زمینه مسائل بانکی و مالی اتفاق نظری در اجلاس مالزی وجود داشت که جهان باید خود را از دلار خلاص کرده و راه‌حلی را پیدا کند، اظهار داشت: موضوع رمز ارزها، مبادله با پول ملی و مبادلات از طریق طلا مسائلی بود که در این اجلاس مطرح شد و مورد اتفاق‌نظر 4 کشور بود که باید برای آنها راه‌حل پیدا کنیم.
راه بازگشت به گفت‌و‌گو بسته نیست
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به‌دنبال آن بودند که همه جا اعلام کنند، آماده مذاکره با ایران هستند و این ایران است که پای میز مذاکره نمی‌نشیند، افزود: این توطئه‌ای بود که هم در سازمان ملل و هم پس از آن در تعامل با دیگر کشورها موفق به شکست آن شدیم و در سفر به ژاپن هم بار دیگر تکرار شد که ما در مذاکره و صحبت کردن با هیچ کس مشکلی نداریم. روحانی ادامه داد: اگر امروز کشورهای 1+5 نسبت به عمل به همه تعهدات خود اراده داشته باشند و بخواهند اشتباهات گذشته را جبران کنند، آماده گفت‌و‌گو هستیم و این‌طور نیست که بخواهیم بگوییم راه بازگشت وجود ندارد؛ این موضوع را در سفر ژاپن به طور واضح بیان کردیم و در این راستا نیز پیشنهادهایی هم از سوی ژاپن و هم از سوی ما ارائه شد که آنها را دنبال می‌کنیم.


رئیس جمهوری با بیان اینکه براساس آمار و ارقام، کارآفرینان و شرکت‌های دولتی و خصوصی در این ایام بخوبی فعالیت داشته‌اند، گفت: آمار 9 ماهه کشور در تراز تجاری خارجی مثبت است و این به معنای آن است که صادرات و واردات غیرنفتی کشور متعادل بوده و حتی در برخی زمینه‌ها صادرات بیشتر بوده و امروز تراز تجاری ما مثبت است و این به معنای تلاش و کوشش همگان است .روحانی افزود: امروز با کشورهای مختلف شیوه‌های جدیدی را برای تجارت یافته‌ایم و با کشورهایی نظیر هند، مالزی، ترکیه، چین و روسیه گام‌های جدیدی در تجارت برداشته‌ایم.
افزایش درآمد کشور نسبت به سال گذشته
رئیس جمهوری افزود: در مجموع حرکت دولت، کارآفرینان و مردم درست است به گونه‌ای که براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در رابطه با وضعیت خزانه کشور در 9 ماهه اخیر 261 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی در این مدت استحصال شده است که هر چند نسبت به مصوب بودجه مقداری کمتر است، اما نسبت به وضع سال گذشته 114 درصد است و این نشان می‌دهد که درآمد ما نسبت به سال گذشته رشد داشته است.روحانی ادامه داد: مصارف در 9 ماه اخیر 289 هزار میلیارد تومان و نسبت به سال گذشته 13 درصد بیشتر بوده است؛ درست است که مردم ما از لحاظ معیشتی دچار مشکلاتی شده‌اند، اما نسبت به آنچه دشمنان شایع می‌کنند که ایران دچار مشکل شده است، این‌طور نیست که دولت نتواند کشور را اداره کرده و نتواند آنچه مورد نیاز و ضرورت مردم است، تأمین کند. رئیس جمهوری اظهار داشت: در 9 ماه اخیر 36 هزار و 53 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی از محل بودجه عمرانی کشور پرداخت کردیم که این رقم نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه شرایط کشور در زمینه منابع درآمدی، مصارف، مخارج و تأمین بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، گفت: می‌توانیم سال آینده هم شرایط بهتری داشته باشیم.
کمک معیشتی به خانواده‌ها ادامه می‌یابد
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمک معیشتی دولت به خانوارها که از ماه گذشته پرداخت آن آغاز شده است، گفت: براساس آمار به 17 میلیون و 687 هزار و 601 خانوار این کمک معیشتی پرداخت شده است که البته براساس اعلام نیاز و بررسی‌هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده این رقم افزایش خواهد داشت. مردم اطمینان و اعتماد داشته باشند که دولت ارائه این کمک معیشتی را برای کاهش مقداری از مشکلات آنان ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری ضمن ابراز امیدواری از اینکه با تلاش مسئولان، رضایت مردم بیشتر از گذشته شود، به انتخابات پیش روی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم باید خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشور و حضور پای صندوق آرا آماده کنند. اگر گله و شکایتی داریم، آن را بیان کنیم اما اجازه ندهیم که این موضوع مانع حضور مردم پای صندوق آرا شود؛ ممکن است فرد مورد نظر ما کاندیدا باشد، اما به هر دلیلی حضور ندارد این نباید موجب مأیوس شدن شود، می‌توانیم نفر بعدی را که فکر می‌کنیم می‌تواند خوب کار کند، انتخاب کنیم. رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که ملت ایران بار دیگر انتخابات پرشوری را رقم بزنند و یک پیروزی و موفقیت بزرگ دیگری برای ملت ایران به ارمغان بیاید.

بـــــرش
پیام  تبریک روحانی به مناسبت سال نو میلادی

رئیس جمهوری در پیامی فرارسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و همچنین آغاز سال 2020 میلادی را به سران کشورها تبریک گفت. در پیام روحانی آمده است: با کمال مسرت، میلاد همایون پیامبر صلح، حضرت عیسی مسیح(ع) و آغاز سال 2020 میلادی را به جناب عالی و مردم کشورتان صمیمانه شادباش می‌گویم.  برقراری صلح و آرامش، آرمان دیرین بشر و لازمه سعادت و شکوفایی انسان است. احساس نیاز به این امر حیاتی، ما را بر آن می‌دارد تا در راستای گسترش صلح و عدالت به عنوان جزئی از آمال انسان برای ساختن آینده‌ای بهتر، گام برداریم. امیدوارم در سال پیش‌رو و با مساعی مشترک و اتکا به اصل همزیستی مسالمت‌آمیز و به دورازیکجانبه‌گرایی و با به کارگیری اندیشه و عمل مبتنی برعدالت بتوانیم دنیایی آکنده از آرامش و مهرورزی را برای همگان به ارمغان آوریم. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و رفاه و شکوفایی مردم را مسألت دارم.