سیاست دولت درباره حوادث آبان سکوت نیست‌



گروه سیاسی/ رئیس دفتر رئیس جمهوری و سخنگوی دولت به ادعای یک رسانه بریتانیایی درباره آمار کشته شدگان اعتراضات آبان واکنش نشان دادند و آن را غلوآمیز و نادرست ارزیابی کردند.
روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه نظام درباره آمار کشته شدگان حوادث آبان شیوه سکوت اتخاذ نکرده است، گفت: آماری که رسانه‌های خارجی دراین خصوص مطرح می‌‌کنند، به هیچ وجه درست نیست و این اعداد و ارقام در راستای فضاسازی و جنگ روانی است.


او با تأکید بر اینکه این مسأله فقط مربوط به دولت نیست و تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله قوه قضائیه با جدیت کار را پیش می‌برند و در حال جمع‌بندی هستند، گفت: هر وقت آمار نهایی شد، جمع‌بندی را اعلام می‌کنند.
 به گزارش ایسنا، واعظی در حاشیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده، گفت: آنچه در حال اتفاق است، این است که آنها (غربی‌ها) انتظار داشتند جرقه‌ای که به نام بنزین زده بودند، شعله‌ور شود. گرچه آنها حتماً برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودند تا اقداماتی علیه کشورمان انجام دهند اما موضوع بنزین باعث شد که اقدامات‌شان جلو بیفتد؛ همه اقدامات دشمنان اعم از تبلیغات جنگ روانی و سایر کارها که قصد انجام آن را داشتند، به نظر می‌رسد برای زمان دیگری برنامه‌ریزی شده بود، اما در مسأله بنزین آنها رو به اجرای تصمیمات‌شان آوردند که این موضوع ۴۸ ساعته جمع شد. رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: آنها به دلیل اینکه در عرصه میدانی نتوانستند به اهداف خود دست یابند، الان در عرصه جنگ روانی در حال پرداختن به موضوع هستند؛ بنابراین ما و مردم نباید تحت تأثیر قرار بگیریم. اینکه ما نظامی داریم که زمانی که اتفاقی می‌افتد خیلی سریع با مردم ارتباط برقرار کند و سریع ماجرا را خاتمه دهد و با حمایت و قدرت مردم که در شهرهای مختلف به صحنه آمدند، ماجرا را جمع کند، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی درباره تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه وجود دارد، گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم و این آمار باید از سوی قوه قضائیه اعلام شود.
واعظی همچنین در  واکنش به ادعای حقوق بشری غرب مبنی بر  تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در ایران نیز با بیان اینکه امروز با توجه به فضای مجازی و اینکه همه مسائل شفاف شده است، این ادعای غربی‌ها نه در ایران و نه در جاهای دیگر خریداری ندارد، چنین ادعاهایی را  ابزار سیاسی غرب برای فشار روی کشورها دانست و گفت: این کشورها در کشور خودشان با اقلیت‌های دینی‌شان و رنگین پوستان‌شان برخوردهای بسیار بد و غیر حقوق بشری انجام می‌دهند و از طرف دیگر با کشورهایی در منطقه که اصول اولیه حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، بهترین رابطه را دارند.
سخنگوی دولت هم در واکنش به ادعای رویترز مبنی بر کشته شدن هزار و 500  شهروند در جریان اعتراض‌های اخیر گفت: ما دولتی نیستیم که مسائل داخلی را کتمان کنیم درخصوص این حوادث هم کمیته‌ای تشکیل شده تا ابعاد آن را به طور کامل بررسی و مشخص کند. علی ربیعی با بیان اینکه  «ما در زمینه حقوق بشر خیلی از آنها حساس‌تر هستیم و معتقدیم رفتارهای غربی‌ها مداخله در امور داخلی ایران است»، افزود: در دولت به اندازه کافی در همه موارد بحث شده است. خون از بینی یک ایرانی بیاید، درد همه ما است. بنابراین در این زمینه حساسیت کافی داریم. ربیعی مشخصاً آمار ادعایی رویترز را دروغ و غلوآمیز اعلام کرد و گفت: من این آمارها را بشدت تکذیب می‌‌کنم. برای آنها جان انسان‌ها آنقدر بی ارزش است که به طور فله‌ای آمار می‌دهند. ربیعی با بیان اینکه من در جریان تفکیک آمار نیستم و نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد، گفت: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است اما باید با دقت باشد. این آمار اعلام خواهد شد.
وی گزارش حقوق بشری تبعیض زنان و اقلیت‌های دینی  را نیز محصول ارسال نکردن آمار دقیق از سوی ایران و تهیه گزارش‌های منفی، نادرست و سیاست زده از سوی چند سازمان عنوان کرد و در عین حال گفت «البته این دلیل نمی‌شود که برای بهبود وضعیت داخلی همه ایرانیان تلاش نکنیم.»
‌تصمیمات دولت برای سهولت واردات کالا در بازارچه‌های مرزی
سخنگوی دولت  گفت: همچنین مقرر شد با جایگزینی ثبت‌ آماری کالا به جای ثبت سفارش، کالاها در بازارچه‌های مرزی با سهولت بیشتری وارد شود. این تصمیم دولت برای سوق دادن مشاغلی چون کولبری و... به سمت کار در بازارچه‌های مرزی است.
ربیعی با اشاره به مباحث جلسه هیأت دولت درباره ساماندهی مرزها و مرزنشینان و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه گفت: این موضوع به کمیسیون‌ اقتصاد واگذار شد تا در سال‌های باقی مانده دولت سرمایه‌گذاری جدیدی در این زمینه انجام دهیم.
‌اختصاص 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بازنشستگان
بر اساس اعلام ربیعی هیأت وزیران همچنین  ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی کشوری و لشکری اختصاص داد. اعتباری که در اختیار بانک مسکن خواهد بود و بازنشستگانی که بیش از ۵ سال از بازنشستگی‌شان گذشته باشد و فاقد مسکن باشند، می‌‌توانند از تسهیلات آن استفاده کنند. وی سود این تسهیلات را در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها ۷ درصد و در سایر مناطق ۴ درصد عنوان کرد. سقف این تسهیلات در تهران۵۰ میلیون تومان و در سایر استان‌ها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.
 ایجاد ارز مشترک به جای دلار را دنبال می‌کنیم
ربیعی با اشاره به سخنان اخیر «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی پس از سفر رئیس جمهوری به این کشور بیان کرد: اظهارات وی پس از برگزاری اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ درباره اقدام برای ارز مشترک ایران، ترکیه و قطر و مالزی برای ما بسیار حائزاهمیت است، این پیشنهاد ما بوده است و از سخنان نخست وزیر مالزی نیز استقبال می‌کنیم، امیدواریم این ارز جایگزینی برای دلار در میان این کشورها شود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت یارانه سه دهک بالا را قطع نکرده است، تصریح کرد: هر انداره که سه دهک بالا شناسایی شوند، یارانه آنها قطع می‌‌شود ولی نظریه درستی نیست که یارانه 28 میلیون نفر یک باره قطع شود. شما هم روی این مسأله اصرار نکنید زیرا جامعه ظرفیت این کار را ندارد. آرام آرام این کار در حال انجام است. سخنگوی دولت در پاسخ پرسشی درباره تأثیر کیفیت بنزین تولید داخل بر شدت آلودگی هوا، گفت: سهم هر یک از آلاینده‌ها در آلودگی هوا مشخص است. نیروگاه‌ها گازی شده‌اند و مشکل بیشتر در مورد موتور وسایل نقلیه است نه نوع بنزین. از سال 76 به بعد اقدامات خوبی برای  بهبود کیفیت بنزین شده و کیفیت بنزین ما استاندارد است.‌

برش

پاسخ استاندار خوزستان به یک مقام انتظامی:
ناآرامی‎های ماهشهر ربطی به حمله حوثی‎ها به آرامکو ندارد

سرهنگ حکیم عبداللهی، رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان روز دوشنبه هفته جاری در نشست کرسی آزاداندیشی در دانشگاه شهید چمران اهواز ریشه ناآرامی‎های اخیر ماهشهر را مرتبط با حمله موشکی حوثی‌های یمن به تأسیسات آرامکو عربستان دانسته و گفته بود: آنها در تلاش برای تلافی بودند.
این صحبت‎های سرهنگ عبداللهی با واکنش استاندار خوزستان روبه‎رو شد. غلامرضا شریعتی با رد ادعای مطرح شده درخصوص تلاش‎های تلافی جویانه در موضوع اغتشاشات ماهشهر، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسأله آرامکو نقشی نداشته و فرضیه مطرح شده از سوی یک کارشناس نیروی انتظامی استان دیدگاهی شخصی و اشتباه است. او در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: اظهارات مطرح شده را نمی‎توان صحیح دانست.
استاندار خوزستان در ادامه به اعتراضات ماهشهر اشاره کرد و گفت: حوادث ماهشهر آن‌طوری که رسانه‌های بیگانه منعکس کرده‌اند نیست و دارای ابعادی به این شدت نبوده است. در ماهشهر نیز مانند سایر نقاط کشور در اعتراض به قیمت بنزین اتفاقاتی رخ داد اما به‌شکلی که گفته می‌شود، دارای ابعاد گسترده نیست و آماری که شبکه‌های خارجی از نوع کشته شدن در نیزارهای آن ارائه می‌کنند، نوعی خیالبافی و بزرگنمایی است که با هدف تخریب چهره نظام انجام می‌شود. شریعتی با تأکید بر اینکه آمار کشته‌هایی که داده می‌شود، دروغ و کذب محض است، افزود: در انعکاس موضوعات ماهشهر داستان‌سرایی و خیالبافی صورت گرفته؛ به این خاطر که چنین چیزی به‌هیچ عنوان رخ نداده است.
او طرح چنین موضوعاتی درخصوص حوادث ماهشهر را تعجب برانگیز دانست و افزود: کشته‌سازی و آمارسازی‎های دروغین در این زمینه یکی از ترفندهای دشمن برای تخریب چهره نظام و خشن جلوه دادن آن می‌باشد که تمامی دوستداران نظام باید به آن توجه کنند.
استاندار خوزستان اغتشاشگران آبان ماه شهر ماهشهر را تعدادی محدود عنوان کرد و گفت: اگر دشمنان نظام حتی یک سند و مدرکی در مورد این خیالبافی‌ها داشتند، تا حالا هزاران بار در رسانه‌های خود بوق و کرنا کرده بودند به همین دلیل به صورت شفاهی مدعی کشتار مردم شده‌اند که از اساس کذب محض است.
رئیس شورای تأمین استان با بیان اینکه اگر شبکه‌های معاند که همواره در بزرگنمایی کردن حوادث ایران ید طولایی دارند بر ادعای خود مدرکی دارند، چرا رو نمی‎کنند و اسامی کشته شده‎ها را به مردم اعلام نمی‌کنند. استاندار خوزستان با بیان اینکه ما مسئولان نیز از مردم هستیم و مردم هم از ما هستند، گفت: در جریان ناآرامی ها؛ نه حاکمیت و نه مردم به یکدیگر آسیبی نزده‌اند و هرچه بوده، از سوی معاندین انجام شده است.‌‌‌