رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

خبرگزاری آناتولی در گزارشی درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین به نقل از تحلیلگران ژئوپولتیک و روابط بین‌الملل تاکید کرد که این رزمایش در واقع نمایش قدرت به آمریکا است.
ایران در حال آماده سازی برای برگزاری یک رزمایش دریایی مشترک با روسیه و چین در اقیانوس هند است که برای ایران، اولین رزمایش از این نوع از زمان انقلاب اسلامی در سال 57 به شمار می‌آید.
تاریخ دقیق برگزاری این رزمایش هنوز اعلام نشده است اما کارشناسان انتظار دارند که روز 27 دسامبر (ششم دی ماه) در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شود.
اگرچه مسکو و پکن تاکنون به طور علنی درباره رزمایش مشترک خود با ایران اظهار نظر نکرده‌اند اما همکاری‌ها میان سه کشور برای برگزاری این گونه تمرین‌های نظامی به عنوان یک رخ‌داد منظم مدتهاست که در دستورکار این کشورها قرار دارد.


تحلیلگران و ناظران بر این باورند که این رزمایش با نام «کمربند امنیتی دریایی» پیامی از سوی ایران به آمریکا در شرایطی است که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بر سر توافق هسته ای با ایران ادامه دارد.
آناتولی در ادامه با اشاره به تلاش‌های اخیر آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه به بهانه حوادث چند وقت گذشته در آب‌های خلیج فارس و حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان گزارش داد: رئیس جمهوری ایران نیز در پاسخ طرحی را برای برقراری صلح در منطقه ارائه داده و از کشورهایی که در امتداد تنگه هرمز به علاوه روسیه و چین خواسته است تا به آن بپیوندند.
اکنون پیوستن روسیه و چین به رزمایش دریایی مشترک با ایران بسیار حائز اهمیت است چراکه مسکو متحد استراتژیک تمام عیار تهران به شمار می‌آید و پکن نیز بزرگترین خریدار نفت ایران است.
اینکه این رزمایش نظامی نشان دهنده حمایت روسیه و چین از ایران در صورت وقوع یک درگیری نظامی باشد یا یک همکاری نظامی عادی بین این سه متحد، این روزها به شدت موضوع گمانه زنی‌هاست.
خبرگزاری آناتولی به نقل از یک کارشناس  ژئوپولتیک متخصص در روابط ایران و آمریکا می‌نویسد: این رزمایش شاید سلطه جهانی آمریکا را به چالش نکشد اما در حال حاضر، ظرفیت‌ها و گزینه‌های استراتژیک آمریکا در آسیا و شمال آفریقا را محدود می‌کند.
همچنین یک تحلیلگر امور بین‌الملل با بیان اینکه رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین نمایش قدرت تهران و متحدانش به آمریکاست، تصریح کرد: ایران در حال تغییر تاکتیک پدافند نظامی‌اش است و می‌خواهد یک پیام به غرب مبنی بر این بدهد که مرزهای دفاع دریایی کشور در حال توسعه است و به همین دلیل خلیج فارس برای این رزمایش انتخاب نشده است.
پیام پنهان
از جمله دستاوردهای این تحرک جدید در دیپلماسی دفاعی می‌توان افزایش تعداد کمیسیون‌های مشترک نظامی ایران با دیگر کشورها را برشمرد به طوری که تا سه سال پیش تنها از یک کمیسیون مشترک نظامی با یک کشور دیگر برخوردار بودیم، اما در طول این سه سال تعداد کمیسیون‌های مشترک ما با کشورها به عدد ۱۲ رسیده است که این یک راندمان بالا از نظر روابط نظامی و دفاعی با دیگر کشورها محسوب می‌شود.
اما یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماسی دفاعی ایران را می‌توان برگزاری رزمایش مشترک با چین و روسیه برشمرد. نخستین بار پس از سفر سرلشکر باقری به چین بود که سردار قدیر نظامی‌پور رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرگزاری فارس خبر از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در منطقه دریای عمان داد. وی در این گفتگو با بیان اینکه رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، تاکید کرد: گاهی این رزمایش‌ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است. پس از اعلام اولیه خبر رزمایش در آن زمان، آذرماه امسال فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار معاون امور بین‌الملل ارتش چین، خبر از برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی» در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ (ششم دی‌ماه) خبر داد. اما در روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی خبر از حرکت ناوگان دریایی چین و روسیه به سمت آب‌های ایران برای شرکت در رزمایش دریایی مشترک داده‌اند که بر این اساس نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند فریگت کلاس Neustrashimyy با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخترسان با نام «Yel›nya» شرکت خواهد کرد.
همچنین بر اساس اطلاعات اعلام شده، نیروی دریایی چین نیز با یک فروند ناوشکن کلاس Type 52D به نام Xining (شینینگ) در این رزمایش شرکت خواهد کرد.