گزارشی درباره ادعای حقوق 20 هزارتومانی نخست وزیر موقت انقلاب از سوی بادامچیان عضو ارشد موتلفه

بازرگان نجومی ‌بگیر بود؟
زیباکلام درگفتگو با آفتاب یزد: چهل سال پیش من مخالف بازرگان و عاشق رفتارهای انقلابی بودم اما شهادت می‌دهم او پاکدست بود.
آفتاب یزد – گروه سیاسی: اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه به روزنامه جوان گفته:مهندس بازرگان با ثروت عظیمش حقوق نخست‌وزیری زمان شاه را که ۲۰ هزارتومان بود، گرفت، اما رجایی وقتی آمد گفت چرا اینقدر زیاد بگیریم؟
وی اظهار داشته: حقوق خودش و وزرایش را ۴هزار و ۳۰۰ تومان کرد! گفتند نخست‌وزیر باید بیشتر بگیرد! گفت چرا مگر خرجش با بقیه فرق دارد؟ جالب اینجاست به آقای نوربخش و نعمت‌زاده هم حقوق نداد. گفت شما پدرانتان پولدار هستند، وقتی نیاز ندارید از خزانه بیت‌المال پول بگیرید چرا به شما پول بدهم؟


اظهارات بادامچیان با واکنش‌‌هایی مواجه شده است. برخی از طرفداران و همفکران مهندس بازرگان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند: این اظهارات آقای بادامچیان در خصوص مهندس بازرگان خلاف ‌واقع است. زنده‌یاد مهندس بازرگان در دوران نخست‌وزیری هیچ حقوقی از دولت دریافت نکرد، زیرا در آن موقع ایشان بازنشسته دانشگاه تهران بودند و فقط از حقوق بازنشستگی خود استفاده می‌کردند.
سایر همکاران مهندس بازرگان در دولت موقت همین خصوصیات اخلاقی و پاکدستی و شفافیت را داشتند. بعنوان نمونه، آقای دکتر محمدحسین بنی‌اسدی که با دولت موقت همکاری داشتند و از جمله پایه‌گذار نهاد جهادسازندگی بودند، هیچ‌گونه حقوقی مطالبه نکردند و در پایان که چکی در وجه ایشان صادر شد، به موسسه خیریه‌ای اهدا کردند.آقای مهندس توسلی و معاونین ایشان در دوران خدمات در شهرداری تهران حداکثر ۱۰هزار تومان دریافت می‌کردند.
لازم به ذکر است در این باره اسنادی نیز منتشر شده است.
>حمله دوباره به بازرگان
پرواضح است که اظهارات بادامچیان حزب موتلفه بیش از آنکه هدف تعریف و تمجید از رجایی را دنبال کند حمله دوباره به بازرگان را بعد از سال‌ها در دستور کار قرارداده با این تفاوت که اینبار جنس این حملات به جای درونمایه سیاسی، درونمایه مالی و اقتصادی دارد. همان مسئله‌ای که مردم این روز‌ها در اوج مسائل اقتصادی نسبت به آن حساسیت بسیاری پیدا کرده‌اند. از قرار معلوم با توجه به اینکه اینروزها بازرگان از بعد سیاسی دارای جایگاه خاصی است، برخی در جریان اصولگرا اینبار از دری دیگر وارد شده‌اند و آن همان موضوع حقوق‌های نجومی و البته با تم فساد مالی است تا از این طریق بتوانند تصویر ذهنی نسبت به بازرگان را تغییر دهند.
بی تردید سلوک شهید رجایی قابل دفاع ولی اینگونه ترویج دادن آن دارای اشکال است.
>نگاهی کوتاه به او
مهدی بازرگان که پیشتر عضو جبهه ملی بود و بعد موسس حزب نهضت موسوم آزادی شد را همگان به نام نخست وزیر موقت می‌شناسند. اما بازرگان تجربه طولانی مدت کار در دولت‌های پیش از انقلاب را در کارنامه خود نیز دارد، هرچند که یکی از مخالفان سرسخت همان حکومتی شد که در آن پست و مقام گرفته بود.
او معاون وزیر فرهنگ کابینه اول مصدق برگزیده شد و بعد از این هم ریاست شرکت آب و فاضلاب تهران را برعهده گرفت اما به دلیل مخالفت با حکومت طاغوت سال‌های زندان را نیز تجربه کرده است. بازرگان در روزهای ابتدایی انقلاب به عنوان نخست وزیر دولت موقت برگزیده شد.
اما بعدها وی استعفا داد. با این حال بازرگان تلاش کرد تا در جایگاه‌های دیگر نیز به ابراز عقیده بپردازد؛ از مجلس تا سایر مکان‌ها. بازرگان در تمام این سال‌ها از انواع و اقسام گروه‌های بعد از انقلاب مخالف داشته است اما آنچه که امروز بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه، سال‌ها بعد از فوت بازرگان می‌گوید، موضوع متفاوتی است. او به نوعی القا می‌کند که انگار نخست وزیر سابق در شرایطی که آن سال‌ها، شعار حمایت از مستضعفین به عنوان شعار کلیدی انقلاب مطرح می‌شده است، بازرگان به این شعار هیچ پایبندی نداشته است. بادامچیان که می‌داند این روزها هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان به واسطه مسائلی چون فساد مالی، رانت، حقوق‌های نجومی و.... زیر تیغ انتقادات و حملات مردمی هستند ازقرار معلوم می‌خواهد یکی از چهره‌های به اصطلاح نزدیک به اصلاح‌طلبان را نیز تخریب کند و از همان نجومی بگیران و رانت خواران اول انقلاب معرفی کند. او با مقایسه بین شهید رجایی که به عنوان نخست وزیر مردمی و حامی تهیدستان معروف شده است و بازرگان، عملا غیر مردمی بودن اولین نخست‌وزیر انقلاب را گوشزد می‌کند.
>سقوط تلخ
صادق زیباکلام استاد دانشگاه در این باره به آفتاب‌یزد گفت: من به عنوان کسی که چهل سال پیش خیلی انقلابی‌تر و بسیار مخالف سیاست‌های گام به گام و میانه روی مرحوم بازرگان بودم در عین حال باید شهادت بدهم که در طول تاریخ معاصر ایران، ما کمتر شخصیتی را می‌توانیم پیدا کنیم که به پاکدستی،صداقت و سلامت مهندس بازرگان باشد. ایشان جدا از اینکه در قبل از انقلاب مبارزه می‌کرد در آن سال‌ها کار عمرانی و تاسیساتی هم انجام می‌داد و بسیاری از پروژه‌های دولتی از جمله لوله کشی آب تهران و... را تحت پوشش شرکت مهندسی به نتیجه رساند. بازرگان سال‌ها پروژه‌های عمرانی را به ثمر می‌نشاند اما نکته جالب اینکه در سال 58 که همه با مهندس بازرگان مخالفت می‌کردند. کوچکترین تخلفی از حدود 20 تا 30 سال کارهای تاسیساتی و پیمانکاری بازرگان پیدا نکردند تا بگویند مهندس بازرگان در شرکت یاد - متعلق به وی- تخلفی داشته است.
وی افزود: حتی منافقین که دستشان پر از مدارک و اسناد علیه برخی مقامات بود، هیچ مدرکی از وی نیافتند تا بخواهند بگویند مثلا مهندس بازرگان برای برنده شدن فلان مناقصه‌ای رشوه‌ای داده یا فعل دیگری را انجام داده باشد. نه تنها در آن مقطع، بلکه در سالهای بعد نیز که همچنان بغض و کینه نسبت به مهندس بازرگان ادامه پیدا کرد، یک نفر پیدا نشد که بگوید مثلا مهندس بازرگان سر سوزنی مشکلات و مسائل مالی داشته است.
وی درباره اینکه کسانی مانند بادامچیان که امروزمطرح می‌کنند شهید رجایی 4هزارتومان حقوق می‌گرفت ولی بازرگان بیست هزار تومان به دنبال چه می‌گردند؟‌ گفت: نخست اینکه بازرگان همانطور که گفته شد فعالیت‌های عمرانی انجام میدادو بدیهی است استطاعت مالی داشته باشد اما به گمان من در اینگونه تبلیغات و بی مرامی‌های کنونی علیه بازگان می‌توان به این نتیجه رسید که از برخی‌ نظرها ما سقوط کردیم. واقعا تا چه میزان باید از لحاظ اخلاقی سقوط کرده باشیم که حتی افرادی حاضر می‌شوند همه چیز را زیر پا بگذارند.
>مسئله اشرافیگری
وی در اینباره که آیا اساسا بازرگان مانند‌هاشمی رفسنجانی، نماد اشرافیگری محسوب می‌شد یا از حقوق بالایش در رسانه‌ها سخنی به میان می‌آمد؟ اظهار کرد: به هیچ وجه. اساسا واژه اشرافیگری موضوعی بود که حتی در دوره اول ریاست جمهوری‌هاشمی رفسنجانی نیز مطرح نشد. این واژه‌ها عمدتا در سال‌های آخر ریاست جمهوری‌هاشمی رفسنجانی و بخصوص در دوره اصلاحات به کار گرفته می‌شدند. بیشترین دلیل آن نیز ناشی از بغض و کینه‌ای بود که برخی جناح‌ها از‌هاشمی پیدا کردند، چرا که اعضای حزب کارگزاران –حزب وابسته به او - مثل کرباسچی به سمت اصلاح طلبان رفته و در آنجا فعالیت می‌کردند.
زیباکلام گفت: نه در آن چند ماهی که مهندس بازرگان نخست وزیر بود نه در سال‌های بعد کسی مدرک و سند مستندی که بتواند علیه مهندس بازرگان مطرح کند، نداشت. از سویی در زمان ریاست جمهوری‌های‌هاشمی، اصلاحات و احمدی‌نژاد هیچ‌گاه کسی مدعی حقوق‌های آن چنانی مهندس بازرگان، زندگی متمول او و... نیز نشد.
>هدف اصلی
اما قاعدتا حزب موتلفه باید هدف خاصی را دنبال کند که چنین مسئله‌ای را علیه بازرگان مطرح کرده است. این هدف چه چیزی می‌تواند باشد؟ این استاد دانشگاه در اینباره اظهار می‌کند: از نظر امثال موتلفه تنها چیزی که مهم است همان درصد جمعیتی است که طرفدار آن‌ها هستند. آن‌ها می‌خواهند همچنان این جمعیت را داشته باشند ولی در کنارش برای همه احزاب و گروه‌های رقیب شان چیزی برای تخریب پیدا می‌کنند.
اگر بازرگان دنبال مال دنیا بود...
اسماعیل گرامی مقدم- سخنگوی حزب اعتمادملی: اخیرا اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه با مقایسه حقوق‌های مهندس بازرگان و رجایی با یکدیگر اینگونه بیان داشته که گویی بازرگان نیز از طالبان حقوق‌های نجومی بوده است. او حقوق وی را 20 هزارتومان و حقوق شهید رجایی را 4 هزارتومان بیان کرده است. خبری که تکذیب شد، اما هدف از بیان چنین موضوعی از سوی کسانی مثل بادامچیان چیست؟
پیش از هر چیز باید گفت در وضعیت کنونی مقایسه حقوق‌های نجومی کنونی با حقوق یک دولتمرد در اول انقلاب اسلامی یک قیاس مع الفارق است آن هم کسی مثل مهندس بازرگان. خاطرات شخصیت‌های مختلف سیاسی به رفتار ویژه و بسیار خوب آقای مهندس بازرگان اشاره دارد و همین رفتار او باعث تاثیرگذاری بسیار شگرف و ژرف او در طبقه جوانان آن زمان بود. حتی ارادت بسیاری از انقلابیون هم به بازرگان به دلیل اخلاص و سلامت ایشان در مسائل مالی و اخلاقی بر کسی پوشیده نیست. از سویی همانطور که گفته شده او حقوقش از دانشگاه بوده است و اظهارات اخیر بادامچیان هم صحیح نیست. البته اینگونه اظهارات از سوی برخی تازگی ندارد. آقای مهندس بازرگان اگر به دنبال مال دنیا بود نباید برعقاید خودش پافشاری می‌کرد در حالیکه تاریخ معاصر ایران از ایشان به نیکی یاد می‌کند، چون به خاطر عقیده خود حاضر نشد ادامه کار دهد. شاید بتوان برای آن دسته از سیاسیونی که می‌خواهند به هر قیمت بمانند انحرافات یا منفعت‌طلبی‌هایشان را باور داشت اما در مورد مهندس بازرگان چنین چیزی نیست. اما برخی متاسفانه با بداخلاقی‌ها صرفا به دنبال این هستند که رقیب را تخریب کنند حتی اگر آن رقیب نام مرحوم بازرگان باشد. در پایان فراموش نکنیم اگرچه موضوع حقوق‌های نجومی در دولت آقای روحانی افشا شد، اما ریشه برخی از آنها در دولت نهم و دهم بوده است.