كيهان عصباني از محبوبيت مجريان تلويزيون

آرمان ملي- حميد شجاعي: طرح نام برخي از افراد در تلويزيون گويا تبديل به تابو شده و هرکس اين نام‌ها را مطرح کند بايد منتظر عواقب آن و حمله رسانه‌هاي دلواپس به خود باشد. هر چند که اين نام‌‌ها کم نيستند، اما يکي از افرادي که اين روزها نامش بسيار شنيده مي‌شود و مخالفين را به زحمت انداخته عادل فردوسي‌پور است. چهره‌اي که محبوبيت زيادش در جامعه به نوعي به رقيب صداو سيما تبديل شده و نشان داده که مي‌تواند خارج از اين رسانه نيز مخاطبين انبوه خود را به همراه داشته باشد. جالب اينجاست که در هر برنامه‌اي از فردوسي‌پور نام برده مي‌شود که نشان دهنده محبوبيت اوست. ويژه برنامه شب يلدا شبکه3 نيز از اين نام دور نماند تا جايي که در آن رضا‌رشيدپور ابراز اميدواري کرد فردوسي‌پور بازهم به شبکه 3 بازگردد و برنامه‌سازي کند؛ اما يک روز بيشتر طول نکشيد که کيهان‌ توپخانه خود را به روي رشيدپور گشود و او را به خاطر نام بردن و دعوت از عادل تخطئه و تخريب کنند.
دعوت يلدايي از عادل
محبوبيت اتفاقي نيست و داراي مولفه‌ها و شاخصه‌هايي است که در طي زمان شکل مي‌گيرد. از اين روست که هر کسي نمي‌تواند به اين جايگاه دست پيدا کند و در جامعه به محبوبيت برسد. عادل فردوسي‌پور از آن دسته افرادي است که با گذشت 20 سال از سابقه حرفه‌اي در صداوسيما و به‌خصوص ساخت برنامه 90 با چارچوب‌هاي خاص خودش؛ امروز به يکي از محبوب‌ترين چهره‌ها تبديل شده است. اين مهم را مي‌توان ازاواخر اسفندماه تاکنون ديد. جايي که مدير شبکه3 سيما براساس برخي مسائل که هنوز هم بر مردم پوشيده است، از فعاليت حرفه‌اي عادل جلوگيري کرد و جلوي پخش برنامه 90 را گرفت، اما طي يک سال گذشته در پي غيبت اجباري فردوسي‌پور و برنامه نود، صداوسيما با تمام توان خود نتوانسته برنامه‌اي به پُرمخاطبي 90 بسازد و در ادامه راه با جدا شدن مزدک ميرزايي از اين رسانه و حضور در برنامه هت‌تريک شبکه ايران اينترنشنال فقدان فردوسي‌پور در صداوسيما بيش از پيش مشاهده شد. اين مساله تا جايي پيش رفت که جمعه شب در ويژه برنامه شب يلداي شبکه3 با عنوان شب آرام رضا رشيدپور از مجريان مطرح تلويزيون در بخشي از برنامه که ميزبان محمدرضا احمدي يکي از گزارشگران فوتبال بود با نام بردن از عادل فردوسي‌پور گفت: «اين را فارغ از مسائل و حاشيه‌ها و اينها مي‌گويم؛ مديران تلويزيون هم بر من ببخشند. اين حرف قلب من است. اميدوارم اين کدورت‌ها رفع شود و ما حتما عادل فردوسي‌پور را در تلويزيون داشته باشيم. خودش هم مي‌داند که چقدر دوستش دارم و حق نيست که من سر سفره يلدا باشم و از عادل فردوسي‌پور ياد نکنم. ان‌شاءا... به تلويزيون باز مي‌گردد و در تلويزيون خودمان برنامه اجرا خواهد کرد.» مويد محبوبيت فردوسي‌پور همين اظهارات رشيدپور در آنتن زنده است که از لزوم بازگشت سرمايه‌اي چون عادل مي‌گويد.
حمله دلواپسانه به رشيدپور


پس از اجراي برنامه شب يلداي شبکه3 توسط رضا رشيدپور و ابراز اميدواري نسبت به اجراي 90 انتقادات تندي نسبت به وي از سوي برخي رسانه‌ها صورت گرفت که شايد تندترين آنها حمله کيهان به رشيد‌پور بود جايي که مي‌آورد: «رضا‌رشيدپور در برنامه شامگاه جمعه، بدون اينکه به ياد بياورد او و امثال او براي راي آوري دولت فعلي، در نقش يک مبلغ تمام‌عيار ظاهر شدند، دو بارآرزو کرد که يک گزارشگر برکنار شده ورزشي، بر سر کار بيايد. اين آرزو در حالي بيان شد که گزارشگر هدف نظر در شبکه ورزش به تهيه‌کنندگي مشغول بود و به‌دليل تخلفات متعدد در شبکه سه، هدف واکنش اداري قرار گرفت. بايد خطاب به اين مجري مدعي همه‌چيزداني گفت؛ يکي از دلايل وجود معضلات کنوني، شما و امثال شما هستيد که در انتخابات بدون مطالعه و صرفا براي زدن نامزد رقيب، به فريب دادن مردم و به حمايت از فرد و طيفي پرداختيد که کارنامه‌اي قابل دفاع نداشتند!» جالب اينجاست که کيهان‌ که از هر موضوعي براي تخريب دولت استفاده مي‌کند و ابراز اميدواري يک مجري براي بازگشت يک چهره محبوب مردم را برنمي‌تابد. در حالي که هنوز پس از گذشت يک سال، علت حذف فردوسي‌پور و 90 را شفاف بيان نکرده‌اند. پرسش اينجاست که چرا بايد جامعه به‌دليل برخي استدلالات از يک برنامه پربيننده و پر مخاطب محروم شود؟ لااقل بايد با مردم در اين زمينه صادقانه سخن گفت تا مسائل روشن و شفاف شود.