استیضاح دیکتاتور

بسم‌الله الرحمن الرحیم
وندی شرمن، رئیس گروه مذاکره‌کننده آمریکائی برجام، در کتاب «بدون هراس» که حاوی خاطرات او از همین مذاکرات است، در آخرین جمع‌بندی و اظهارنظر درباره تصمیم ترامپ برای خارج ساختن آمریکا از برجام نوشت:
«سیاسی‌کاری کوتاه‌مدت، جای عقلانیت را گرفت و رئیس‌جمهوری آمریکا، هم از توافق خارج شد و هم پشت شهروندان ما را خالی کرد. قطعاً در زندگی زیاد پیش می‌آید که لذت زودگذر، به اشتباه به‌عنوان موضوعی واقعی و پیشرفتی پایدار تلقی شوند و آن رهبرانی که می‌خواهند به هر قیمتی قدرت را حفظ کنند، استبداد را به دموکراسی و جنگ لفظی یا واقعی را به صلح ترجیح دهند.»
این، گویاترین و رساترین تعبیری است که می‌توان درباره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و اقدام نابخردانه او برای خارج ساختن آمریکا از برجام، به زبان یا قلم آورد. اهمیت این مطلب در اینست که یک آمریکائی نویسنده آنست آنهم کسی که در جریان ریز ماجراهای برجام بوده و مذاکرات طولانی مربوط به آن را از طرف دولت آمریکا هدایت کرده است. نکته مهم‌تر اینکه خانم وندی شرمن، یک یهودی آمریکائی است و طبق آنچه بارها در همین کتاب خاطراتش یادآور می‌شود، از ناحیه رژیم صهیونیستی برای کارشکنی در مذاکرات برجام تحت فشار سران آن رژیم بوده ولی به وظیفه خود که حرکت در چارچوب سیاست تعیین شده توسط «اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود عمل کرد. تلاش‌های سران رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انعقاد توافق برجام و حمایت آنها از دونالد ترامپ برای رئیس‌جمهور شدن و خارج ساختن آمریکا از برجام هم همین واقعیت را نشان می‌دهد.


اکنون که سه سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ سپری شده، کاملاً روشن است که تعابیری همچون «استبداد» درباره عملکرد وی کاملاً مناسب است. ترامپ، واقعاً لذت زودگذر را موضوعی واقعی و پیشرفتی پایدار تلقی کرده تا قدرت را به هر قیمتی حفظ کند و استبداد را جایگزین دموکراسی نماید و جنگ را – اعم از لفظی و عملی – بر صلح ترجیح دهد. این عملکرد، فقط به آمریکا زیان نزده بلکه زیان آن متوجه سرتاسر جهان شده است.
برخوردهای غیرمنطقی و دیکتاتورمآبانه رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای آسیائی از چین و کره گرفته تا عراق و روسیه و سوریه و لبنان و کشورهای آفریقائی همگی نشان می‌دهند رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر اینکه تعادل ندارد، مستبد و دیکتاتور هم هست. امروز خود آمریکائی‌ها درباره ترامپ می‌گویند او نظم جهانی را دچار اختلال کرده و اعتبار دولت آمریکا را بشدت کاهش داده است. حتی بعضی چهره‌های سیاسی معروف آمریکا با صراحت اعلام می‌کنند که آینده آمریکا با ادامه ریاست جمهوری ترامپ در خطر است و این کشور به‌زودی جایگاه خود را در جهان از دست خواهد داد.
موضوع ایران و خروج دولت آمریکا از برجام با تصمیم دونالد ترامپ یکی از مشکلاتی است که وی برای کشور خود به وجود آورده است. همواره گفته‌ایم و اکنون تاکید می‌کنیم که برجام برخلاف آنچه طرفداران می‌گویند بهترین قرارداد نیست اما برخلاف نظر مخالفان دولت، چیزی مانند عهدنامه ترکمانچای هم نیست. برجام، دستاوردی است که در زمان خودش با توجه به تمام شرایط زمانی از جنبه‌های مختلف، نهایت اقدامی بود که دولت جمهوری اسلامی ایران می‌توانست انجام دهد. به همین دلیل، در همان زمان به‌عنوان تصمیم نظام معرفی شد که تعبیر کاملاً درستی بود. برای طرف‌های دیگر هم برجام نهایت اقدامی بود که در برابر ایران می‌توانستند انجام بدهند. لذا خروج از برجام، اقدامی غیرمنطقی بود که رئیس‌جمهور نامتعادل آمریکا انجام داد. این عدم تعادل آنچنان در زمینه‌های مختلف داخلی و خارجی برای خود آمریکا مشکل‌آفرین بود که مجلس نمایندگان آن کشور چاره‌ای غیر از استیضاح وی ندید. این استیضاح را نباید یک استیضاح معمولی که یک رئیس‌جمهور به دلیل ارتکاب یک خطا به آن مبتلا می‌شود تلقی کرد. این، استیضاحِ یک دیکتاتور است که در سیاست‌هایش به منافع ملی کشور خود هم رحم نمی‌کند و اعتبار و حیثیت کشور خود را نزد جهانیان بر باد می‌دهد.
هرچند ممکن است مجلس سنای آمریکا به دلیل اینکه جمهوریخواهان هم‌حزبی ترامپ در آن اکثریت دارند، سرانجام رای به کنار گذاشته شدن وی ندهد، ولی آنچه مورد اتفاق‌نظر تمام صاحبنظران داخلی آمریکا و سیاستمداران خارجی است اینست که ادامه ریاست‌ جمهوری این شخص به معنی استمرار حرکت آمریکا در سراشیبی سقوط است و قطعاً به افول این قدرت جهانی ختم خواهد شد. مهم‌تر اینکه ترامپ در همین مرحله نیز ضربه سختی خورده زیرا نفس استیضاح شدن و تایید آن توسط آراء اکثریت کنگره، یک لکه سیاه در پرونده او به‌عنوان سومین رئیس‌جمهور استیضاح شده تاریخ آمریکاست.
سایر اخبار این روزنامه
اعلام موافقت ماهاتیر محمد با طرح ایران برای ایجاد رمزارز مشترک رهبر انقلاب: تجلیل از بزرگان دین تجلیل از معارف الهی و کاری لازم برای کشور است کنگره ملی آیت‌الله تالهی همدانی با پیام رهبر انقلاب برگزار شد دبیرکل سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه 2231 است نخست وزیر ژاپن از شروع همکاری با سه کشور اروپایی برای حفظ برجام خبر داد پیامدهای استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا نامه انجمن مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز به روحانی درخصوص بحران آب‌گرفتگی آیت‌الله سیستانی: راه حل خروج عراق از بحران، انتخابات زودهنگام است مجلس انگلیس سرانجام به توافق برگزیت رای موافق داد العهد الجدید فاش کرد؛ پادشاه عربستان ماهاتیر محمد را تهدید کرد 82 میلیون ایرانی صاحب پرونده الکترونیک سلامت هستند نخست‌وزیر مکلف لبنان به تشکیل دولت ظرف 6 روز متعهد شد استیضاح دیکتاتور سخنگوی وزارت خارجه: قطعنامه وضعیت حقوق بشری ایران را محکوم و مردود می‌دانیم گفتگوی تلفنی معاون اول رئیس جمهور با استانداران 9 استان کشور وزارت بهداشت: محموله واکسن تزریقی فلج اطفال با همکاری یونیسف وارد ایران شد مدارس تهران و جنوب شرق استان تهران امروز و فردا تعطیل شد