مجلس انگلیس سرانجام به توافق برگزیت رای موافق داد

نمایندگان مجلس عوام انگلیس دیروز پس از ساعت‌ها بحث و بررسی سرانجام به طرح دولت «بوریس جانسون» درباره چگونگی اجرای برگزیت رای موافق داده و اصلی‌ترین گام برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را برداشتند.
در جریان این رای گیری 358 تن از نمایندگان مجلس در مقابل 234 تن دیگر با طرح مورد نظر جانسون که سه ماه پیش به تایید سران 27 کشور اروپایی رسید، موافقت کردند. بر این اساس انگلیس طبق موعد تعیین شده در تاریخ 31 ژانویه (11 بهمن) رسما اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.
نخست وزیر انگلیس پیش از آغاز رای گیری با اطمینان از کسب رای موافق پارلمان گفته بود: این توافق متعلق به یک حزب و یا جریان علیه جریان دیگر نیست. اکنون زمان ان است که رو به جلو حرکت کنیم و از برچسب قدیمی ماندن یا رفتن فاصله بگیریم. زمان آن رسیده که به عنوان یک ملت با هم متحد شویم.
او در این طرح بندهایی که به تقویت موقعیت کاری اتباع اروپایی در انگلیس مربوط می‌شد را حذف کرده و تعهد دولت برای توافق با اروپا درباره انتقال پناهجویان به خانواده‌های خود در انگلیس را رقیق‌تر کرده است.


در این لایحه همچنین اشاره شده که دولت موظف است تا به صورت سالانه گزارشی از اختلاف نظرهایش با اتحادیه اروپا را ذیل توافق برگزیت به مجلس ارائه کند.
براساس توافق بدست آمده انگلیس تا پایان سال 2020 در چارچوب «دوره گذار» بدون اینکه نقشی در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا داشته باشد از قوانین این منطقه تبعیت و درباره آینده همکاری‌های تجاری خواهد کرد.دو طرف درحالی امیدوارند که مذاکرات تا پایان سال آینده میلادی به پایان برسد که جانسون احتمال درخواست دولت لندن برای تمدید مهلت مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا را رد کرده و مایکل گوو معاون نخست‌وزیر و کسی که به عنوان مغز متفکر برگزیت در دولت شناخته می‌شود تاکید کرد که زمان برای انجام توافق تجاری با اروپا کافی است.

رئیس کمیسیون اروپا چهارشنبه گذشته هشدار داد که پیامدهای اقتصادی نرسیدن به توافق تجاری میان دو طرف برای انگلیس گران‌تر خواهد بود.«اورسولا فون درلاین» که در پارلمان اروپا سخنرانی می‌کرد این مطلب را در واکنش به اظهار نظر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس مطرح کرد که با هرگونه تمدید مهلت مذاکرات مخالفت کرده است.
رئیس کمیسیون اروپا عنوان کرد که جدول زمان‌بندی برای رسیدن به توافق با انگلیس محدود و چالش برانگیز است اما طرف اروپایی نهایت تلاش خود را برای دست یابی به توافق انجام خواهد داد.
به هر روی سند اصلی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توسط قانون گذاران به تایید رسیده و اینک برای تایید نهایی بایستی ازسوی مجلس اعیان و در نهایت ملکه انگلیس تایید شود. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد انگلیس 31 ژانویه رسما پس از نزدیک به 4 دهه اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
اعلام موافقت ماهاتیر محمد با طرح ایران برای ایجاد رمزارز مشترک رهبر انقلاب: تجلیل از بزرگان دین تجلیل از معارف الهی و کاری لازم برای کشور است کنگره ملی آیت‌الله تالهی همدانی با پیام رهبر انقلاب برگزار شد دبیرکل سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه 2231 است نخست وزیر ژاپن از شروع همکاری با سه کشور اروپایی برای حفظ برجام خبر داد پیامدهای استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا نامه انجمن مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز به روحانی درخصوص بحران آب‌گرفتگی آیت‌الله سیستانی: راه حل خروج عراق از بحران، انتخابات زودهنگام است مجلس انگلیس سرانجام به توافق برگزیت رای موافق داد العهد الجدید فاش کرد؛ پادشاه عربستان ماهاتیر محمد را تهدید کرد 82 میلیون ایرانی صاحب پرونده الکترونیک سلامت هستند نخست‌وزیر مکلف لبنان به تشکیل دولت ظرف 6 روز متعهد شد استیضاح دیکتاتور سخنگوی وزارت خارجه: قطعنامه وضعیت حقوق بشری ایران را محکوم و مردود می‌دانیم گفتگوی تلفنی معاون اول رئیس جمهور با استانداران 9 استان کشور وزارت بهداشت: محموله واکسن تزریقی فلج اطفال با همکاری یونیسف وارد ایران شد مدارس تهران و جنوب شرق استان تهران امروز و فردا تعطیل شد