تظاهرات مردمی علیه بن‌بست‌های سیاسی در بغداد ادامه دارد عراق در انتظار نخست‌وزیر

همدلی| مردم معترض عراق هنوز آرام نشده‌اند. این کشور هنوز نخست‌وزیر ندارد و هنوز هم گروه‌های تروریستی در این کشور فعال هستند. بسیاری نسبت به خالی بودن پست نخست‌وزیر ابراز نگرانی کرده اند. از جمله آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام برای خروج از بحران فعلی در این کشور شد. عبدالمهدی الکربلائی، نماینده آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان دیروز جمعه در خطبه‌های نماز ابراز امیدواری کرد که تشکیل دولت جدید عراق به طول نینجامد. وی همچنین بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق برای خروج از بحران فعلی و همچنین ممانعت از کشیده شدن کشور به آشوب و مسیر نامشخص تاکید کرد و همچنین خواستار تشکیل دولتی فارغ از هرگونه بحث و مجادله شد که انتخابات زودهنگام را براساس یک قانون منصفانه و تحت نظارت یک کمیسیون مستقل برگزار کند.
کربلایی در خطبه دوم نماز جمعه درباره اعتراضات عراق، قانون انتخابات و تشکیل دولت جدید این کشور صحبت کرد و گفت: همچنان کشور در شرایط دشوار و نگران کننده به سر می‌برد و در حالی که صدها تن از شهروندان با ادامه اعتراضات مسالمت‌آمیز خواهان اصلاحات هستند برخی از معترضان هدف کشتار و ربایش و تهدید قرار می‌گیرند و برخی ادارات دولتی و موسسات ناچار تعطیل هستند و بسیاری شهروندان از ضعف ساختار دولت و سرکشی برخی علیه قانون و ضوابط شکایت دارند. ما در خطبه‌های نماز جمعه سابق هم تاکید کردیم که مردم منبع تصمیمات دولت هستند و مشروعیت هر دولتی به مردم آن است لذا نزدیک‌ترین و مسالمت‌آمیزترین راه برای خروج از بحران فعلی و ممانعت از کشانده شدن کشور به مسیر نامشخص یا آشوب، رجوع به مردم و اجرای انتخابات زودهنگام پس از تصویب قانونی منصفانه برای آن و تشکیل کمیساریای مستقل برگزار کننده انتخابات و وضع مکانیسمی است که ناظر بر همه مراحل انتخابات باشد.
وی ادامه داد: در صورت تصویب قانون انتخابات به صورتی که مورد قبول مردم باشد نوبت نخبگان و شخصیت‌های ملی راغب به فعالیت سیاسی است که برای تنظیم برنامه‌های آن با هدف حل مشکلات در چهارچوب عملیاتی مهندسی شده وارد عمل شوند تا برای ارائه به رای‌دهندگان در دوره انتخابات آماده شود و رقابت میان افراد بدون در نظر گرفتن وابستگی‌هایشان به مناطق، عشایر یا دین و مذهبشان بلکه با در نظر گرفتن شایستگی‌ و توانایی‌های آن‌ها آغاز شود و امیدواریم که پارلمان آتی و دولت برگرفته از آن نقشی مطلوب در اجرای اصلاحات ضروری برای خلاصی از تبعات فساد و سهمیه بندی‌های سیاسی و نبود عدالت اجتماعی در دوره سابق ایفا کنند. الکربلایی در پایان ابراز امیدواری کرد که تشکیل دولت آتی به طول نینجامد و دولت جدید پاسخگوی نیازهای دوره‌های بعدی بوده و بتواند شکوه و عزت کشور را بازگردانده و اوضاع را آرام کند و انتخابات آینده در جوی آرام و به دور از مداخلات خارجی برگزار شود.
در همین حال شیخ «قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که آمریکا پشت پرده فشارها برای استعفای «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور عراق است. او شامگاه پنجشنبه در مورد تظاهرات اخیر در عراق گفت که عصائب الحق از پیش اطلاعاتی داشت و هشدار داده بود که «اراده خارجی» وجود دارد که به دنبال سوءاستفاده از کمبود یا نقص در خدمات عمومی در عراق است تا اوضاع این کشور را به هم بریزد. خزعلی گفت: «آمریکا به دنبال این است که نظام سیاسی در عراق را تغییر داده و نخست‌وزیر را عوض کند تا نخست‌وزیری بر سر کار بیاید و موافق طرح «معامله قرن» باشد. به این معنا که با اسکان فلسطینی‌ها در غرب عراق موافقت کند».


دبیر کل عصائب اهل الحق ادامه داد:‌ «آمریکا از کشورهای عربی خلیج [فارس] پول می‌خواهد و از عراق نفت. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از طریق واسطه‌ها پیامی به عبدالمهدی فرستاد مبنی بر اینکه او باید در مقابل بازسازی عراق، نیمی از ذخایر نفت این کشور را به آمریکا بدهد که نخست‌وزیر عراق با این درخواست ترامپ مخالفت می‌کند و او (عبدالمهدی) هزینه این مخالفت خود را (استعفا از نخست‌وزیری) می‌دهد».شیخ قیس خزعلی گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اینکه لبنان و عراق همواره بی‌ثبات باشند، هماهنگی دارند و این مسئله، راز نیست و خود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به آن اعتراف کرده است.
این در حالی است که هزاران عراقی در اعتراض به مذاکرات فراکسیون‌ها و احزاب برای تعیین نامزد پست نخست‌وزیری در میدان‌های بغداد و ۹ استان دیگر تجمع کردند.تظاهرکنندگان صبح روز جمعه در میدان التحریر، الخلانی، السنک و الوثبه در بغداد و استان‌های بصره، ناصریه، المثنی، دیوانیه، واسط، کربلا، نجف و الحله با در دست داشتن پرچم‌های عراق تجمع کردند و مذاکرات فراکسیون‌های سیاسی و ریاست‌جمهوری برای تعیین نامزد پست نخست‌وزیری را محکوم کردند.همزمان نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده و تعدادی از پل‌ها و مسیرها را بستند. تظاهرکنندگان قبل از ورود به میدان‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا امنیت اعتراضات تضمین شود.مهلت تعیین شده در قانون اساسی برای تعیین نامزدی از سوی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق جهت تشکیل دولت جدید به پایان رسیده است و برهم صالح درخواست کرده تا یکشنبه(فردا) برای تعیین نامزد به او مهلت دهند. پارلمان عراق نیز برای دومین هفته متوالی در تدوین قانون جدید انتخابات شکست خورده است.
حمله غافلگیرانه حشد شعبی علیه داعش
همزمان با اعتراضات مردمی و گره در مدیریت سیاسی عراق، تروریست‌ها به تحرکات خود ادامه می‌دهند و نیروهای نظامی این کشور در تلاش برای مقابله با آنان هستند. به تازگی فرمانده عملیات حشد شعبی در الانبار از سه حمله غافلگیرانه به داعش در استان دیالی خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، صادق الحسینی، رئیس کمیته امنیتی در شورای دیالی گفت که نیروهای حشد شعبی عملیات غافلگیرانه‌ای را علیه سه هدف داعشی در مرکز حمرین در شمال شرق استان دیالی آغاز کردند. الحسینی گفت که نیروهای حشد شعبی این عملیات را با استناد به اطلاعات به دست آمده از داعش و اهداف آن انجام دادند. وی گفت که این حمله در چارچوب طرح‌های استراتژیکی صورت گرفت که حشد شعبی آن را با هدف پیگرد و بازداشت بازماندگان داعش آغاز کردند. همزمان قاسم مصلح، فرمانده عملیات حشد شعبی در الانبار خاطرنشان کرد: حشد شعبی در غرب الانبار با همکاری بی‌وقفه با نیروهای امنیتی دیگر برای تامین امنیت مناطق بیابانی به دلیل خطرات این مناطق و ترس از نفوذ گروه‌های تروریستی از طریق آن فعالیت می‌کند. قاسم مصلح در ادامه افزود: نیروهای حشد شعبی با نیروهای امنیتی عراق سه مرحله از مراحل «انتقام خون شهدا» را انجام دادند و به‌زودی مرحله چهارم را آغاز خواهند کرد.
وی همچنین تصریح کرد: نیروهای حشد شعبی موفق شدند که برخی از استراحتگاه‌های دشمن را منفجر کنند و اسناد و مدارکی را کشف کردند که میزان سپرده‌های مالی گروهک‌های تروریستی داعش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، تیم رسانه‌ای امنیتی عراق از اجرای عملیات تفتیش و بازرسی «وادی حوران»، منطقه «الحسینیات» و جنوب «القائم» خبر داد.تیم رسانه‌ای امنیتی عراق اعلام کرد: این عملیات با همکاری حشد شعبی و با هماهنگی نیروی هوایی و هواپیماهای ارتش اجرا شد.