زودتر مرا محاکمه کنید







ندا آکیش
خبرنگار
 در 18 دسامبر 2019 از حوالی ساعت 10 صبح چهارشنبه تا حوالی ساعت 20:30 شب به وقت واشنگتن هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در ایالت میشیگان مشغول تبلیغات انتخاباتی بود، در کنگره؛ دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بیش از 10 ساعت برسر دو لایحه استیضاح علیه رئیس جمهوری مجادله لفظی نفسگیر داشتند. در این 10 ساعت جمهوریخواه‌ها حتی تلاش کردند نگذارند رأی‌گیری برگزار شود اما در نهایت رأی‌گیری انجام شد و ترامپ در هر دو لایحه «سوء‌استفاده از قدرت» و «ایجاد مانع در مسیر تحقیقات کنگره» به ترتیب با 230 رأی موافق در مقابل 197 رأی مخالف و 229 رأی موافق در مقابل 198 رأی مخالف محکوم شد و نام خود را به‌عنوان سومین رئیس جمهوری تاریخ امریکا که استیضاح شد، به ثبت رساند. با این حال او این استیضاح را کم اهمیت دانست و با تاکید بر اینکه «اتفاقی نیفتاده است»، اعلام کرد: «زودتر مرا محاکمه کنید!»
به گزارش سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، چهارشنبه شب به وقت محلی رئیس جمهوری امریکا هر کاری کرد که خود را نسبت به اتفاق‌هایی که در کنگره در حال وقوع است بی‌تفاوت و خونسرد نشان دهد اما رشته توئیت‌های گاه و بیگاهی که علیه دموکرات‌ها منتشر می‌کرد و سخنرانی اش در ایالت میشیگان نشان داد، بشدت نگران رأی‌گیری در مجلس نمایندگان درباره دو لایحه استیضاحش است. او در سخنرانی تبلیغاتی خود در میشیگان خطاب به حامیانش گفت: «اکنون که ما مشغول ایجاد اشتغال و نبرد برای میشیگان هستیم، مشغله فکری چپ رادیکال (دموکرات ها) در کنگره حسرت و نفرت و خشم است.» ترامپ پس از آن نیز در پیام‌های توئیتری به این واکنش‌ها ادامه داد و از جمله با انتشار یک عکس خطاب به مردم امریکا نوشت: آنها به‌دنبال من نیستند دنبال شما هستند. من مانع آنها هستم.
اما در نهایت نه رشته توئیت‌های ترامپ و نه تلاش‌های جمهوریخواهان مجلس نمایندگان که می‌کوشیدند، مانع رأی‌گیری در این مجلس شوند، فایده‌ای نداشت و پس از 10 ساعت بحث و جدل حزبی دو لایحه سوء‌استفاده رئیس جمهوری از قدرت و ایجاد مانع در مسیر تحقیقات کنگره توسط رئیس جمهوری با آرای موافق تقریباً تمام دموکرات‌ها در مقابل آرای مخالف تمام جمهوریخواهان به تصویب رسید. جالب آنکه شمار نمایندگان موافق استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان در مقایسه با اندرو جانسون و بیل کلینتون، دو رئیس جمهوری سابقی که استیضاح شده‌اند بیشتر بود و در این زمینه ترامپ اکنون رکورددار است.
پس‌از اعلام نتیجه رأی‌گیری مجلس نمایندگان هم ترامپ چند توئیت تهاجمی علیه دموکرات‌ها منتشر و آنها را متهم کرد که فرآیند استیضاح را بدرستی انجام نداده‌اند و نگذاشته‌اند وکلای او از او دفاع کنند یا با شاهدها حرف بزنند. این در حالی است که جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان بارها از ترامپ خواست از فرصت دفاع از خود استفاده کند و در جلسات استماع حضور یابد. همچنین پس از آنکه رسانه‌ها به نقل از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نوشتند، پرونده استیضاح ترامپ تا زمان روشن شدن فرآیند محاکمه وی در سنا؛ به سنا ارسال نخواهد شد، رئیس جمهوری امریکا در یک پیام توئیتری به این تصمیم پلوسی واکنش نشان داد و خواستار «محاکمه فوری» خود در سنا شد.
ارسال مصوبه استیضاح ترامپ به سنا با تأخیر
پلوسی قصد دارد، مصوبه استیضاح ترامپ را با تأخیر به سنا بفرستد زیرا او و دیگر دموکرات‌ها می‌خواهند مطمئن شوند جمهوریخواهان در سنا ترامپ را «منصفانه» و پس از شنیدن اظهارات شاهدان محاکمه می‌کنند نه اینکه به خاطر منافع حزبی بسرعت او را تبرئه کنند.
گفته می‌شود، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا با سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا درباره فرآیند محاکمه ترامپ در سنا دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. بنابراین بعید نیست گفت‌و‌گوها برای نحوه برگزاری جلسه محاکمه ترامپ در سنا بیش از دو هفته به طول انجامیده و به سال 2020 کشیده شود. هرچند که ترامپ خواستار برگزاری فوری جلسه محاکمه‌اش در سنا شده است. نگرانی میچ مک‌کانل از به خطر افتادن منافع حزبی جمهوریخواهان این روزها آنقدر جدی است که در واکنش به رأی‌گیری استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان گفت، «شتاب‌زده ترین، بی‌دقت‌ترین و غیرمنصفانه ترین» جلسه در نوع خود در تاریخ امریکا برگزار شد. او دموکرات‌ها را متهم کرد با «خشم جناحی» خود «رویه‌ای زهرآگین» برای آینده ایالات متحده رقم می‌زنند.
کاخ سفید در بیانیه‌ای رأی مجلس نمایندگان را به‌عنوان «نقطه اوج یکی از شرم آورترین برهه‌های سیاسی در تاریخ کشور در مجلس نمایندگان» محکوم و تأکید کرد: «مطمئن است که ترامپ به طور کامل در جریان محاکمه سنا تبرئه خواهد شد.» دونالد ترامپ پیشتر در نامه‌ای تند به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، وی را به «اعلان جنگ علنی علیه دموکراسی در امریکا» متهم کرده بود.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در سخنرانی پایان سال میلادی خود به استیضاح ترامپ اشاره کرد و گفت: دموکرات‌ها به دلایل دروغین و ساختگی استیضاح ترامپ را کلید زدند. آنها ابتدا ترامپ را به همدستی با روسیه متهم کردند و حالا ایده‌ای را مطرح کرده‌اند که به اوکراین برمی گردد. او گفت: فکر نمی‌کنم که ترامپ به خاطر «اتهامات ساختگی» از قدرت کنار زده شود.
همچنین همان‌طور که انتظار می‌رفت معاملات بازارهای ارز بامداد پنجشنبه به وقت تهران کاملاً تحت تأثیر جلسه استیضاح ترامپ قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که تا پیش از آغاز رأی‌گیری، فضای معاملات کاملاً آرام بود و پس از رأی به استیضاح، دلار شروع به ریزش کرد و شاخص دلار ۰.۰۶ درصد در مقایسه با روز قبل کاهش یافت.
ششمین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها با هیجان استیضاح
یک روز پس از استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان امریکا، دموکرات‌ها ششمین مناظره انتخاباتی تلویزیونی خود را با هیجان حاصل از یک پیروزی بزرگ مقابل جبهه جمهوریخواه در شهر لس آنجلس برگزار کردند و با همین هیجان، تمام کاندیداهای حاضر در مناظره ابتدا گریزی به استیضاح زده و حمایت خود را از نتیجه رأی‌گیری استیضاح در مجلس نمایندگان اعلام کردند و پس از آن بود که رو در روی هم ایستاده و وارد مناظره شدند. البته این 7 کاندیدا همگی متفق القول پیش‌بینی کردند که ترامپ در سنا تبرئه می‌شود زیرا سنا در کنترل جمهوریخواهان است. پیش از این هم بارها ناظران اعلام کرده بودند که جمهوریخواهان به خاطر منافع حزبی در سنا علیه ترامپ رأی نخواهند داد و به احتمال زیاد ترامپ دوره ریاست جمهوری خود را تکمیل خواهد کرد و برکنار نخواهد شد. از این رو، پیت بوتجج، فرماندار شهر سات بند ایالت ایندیانا کوشید در این مناظره تبرئه شدن ترامپ در سنا را کم اهمیت جلوه دهد. او گفت: مهم نیست در سنا چه اتفاقی می‌افتد، [شکست دادن ترامپ] بستگی به ما در 2020 دارد. هنگامی که مجری مناظره از کاندیداها سؤال کرد، چطور می‌توانند مردم امریکا را ترغیب کنند از برکناری ترامپ حمایت کنند، هیچ کدام از کاندیداها پاسخ روشنی ندادند و تنها زبان به انتقاد از ترامپ گشودند و به نوعی گفتند که چقدر ترامپ غیرقابل تحمل شده است. این مناظره در حالی پنجشنبه شب به وقت محلی برگزار شد که حدود 6هفته دیگر دور نخست انتخابات درون حزبی حزب دموکرات آغاز می‌شود و پیروز انتخابات درون حزبی باید در نوامبر 2020 با ترامپ بر سر کرسی ریاست جمهوری رقابت کند.