آغاز رد صلاحیت اصلاح‌طلبان!

آرمان ملي- حميد شجاعي: نظارت‌ هيأت‌هاي اجرايي بر پرونده نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات مجلس نيز روز گذشته به پايان رسيد تا راه يافتگان و جاماندگان به مرحله اعلام نظر شوراي نگهبان مشخص شوند. عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور در اين خصوص مي‌گويد: «نهايت پرونده 15185 نفر مورد بررسي قرار گرفت و در نتيجه صلاحيت 2/91 درصد از افراد در هيات‌هاي اجرايي مورد تاييد قرار گرفت و نتيجه به هيات‌هاي نظارت اعلام شد» با اين حال بودند چهره‌هاي مشهور اصلاح‌طلبي که از اين فرآيند نيز سربلند بيرون نيامدند. علي شکوري‌راد، آذر منصوري و جواد امام از شاخص‌ترين چهر‌هايي هستند که در مرحله اول از انتخابات کنار گذاشته شدند.
پايان کار هيأت‌هاي اجرايي
گرچه جريانات سياسي از ماه‌ها پيش برنامه‌ريزي کرده بودند تا حضور فعال و پر قدرتي در انتخابات داشته باشند، اما وقوع برخي اتفاقات و حوادث از جمله اتفاقات ناگوار آبان ماه در اين ميان باعث شد که تا مساله انتخابات تحت‌الشعاع اين اتفاقات قرار گيرد. به حدي که در ثبت نام‌هاي انتخاباتي نيز آنچنان که بايد شاهد حضور گسترده و چشمگيري از چهره‌هاي سياسي از هر دو جريان سياسي کشور به‌خصوص اصلاح‌طلبان نبوديم. هر چند بسياري از آنهايي که عطاي حضور در انتخابات را به لقاي آن بخشيدند جملگي به يک نکته مشترک اشاره داشتند که عدم تمايل مردم به انتخابات، شرايط جامعه و اتفاقات ناگوار اخير باعث تصميمشان بر عدم حضور در انتخابات شد. با اين حال پس از گذشت زمان ثبت نام کانديداها اکثر نامزدها بر اين نکته تاکيد داشتند که با وجود شرايط خاص کشور و جامعه بايد شرايط جهت مشارکت حداکثري مردم در انتخابات فراهم شود که مساله نگاه باز و اغماض گونه هيأت‌هاي اجرايي و نظارت مي‌تواند تاثير قابل توجهي در اين حضور پرشور داشته باشد. در اين راستا روز گذشته کار نظارت هيأت‌هاي اجرايي در سراسر کشور به پايان رسيد تا مشخص شود چه کساني توانسته‌اند از مرحله اول به سلامت عبور کنند و چه کساني در همان ابتدا بايد عطاي حضور در بهارستان را به لقاي آن ببخشند. هر چند که در فرايند احراز صلاحيت‌ها در هيأت‌هاي اجرايي شاهد کسر قابل توجهي از تاييد شدگان بوديم، اما رد صلاحيت شدگان به دليل نقص در پرونده يا اعلام از مراکز 4 گانه نيز کم نبودند.
آنها که رد شدند


هر چند که تعداد زيادي از داوطلبان توسط هيأت‌هاي اجرايي تاييد صلاحيت شدند، اما ديروز رد صلاحيت شدگان بيشتر به چشم مي‌خوردند. شايد بتوان مهم‌ترين چهر‌هاي رد صلاحيت شده را علي شکوري راد دبيرکل حزب اتحاد ملت، آذر منصوري قائم مقام اين حزب، جواد امام دبيرکل حزب مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب، امير آريازند فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت، علي باقري مديرکل سياسي وزارت کشور دولت اصلاحات و عماد بهاور فعال سياسي اصلاح‌طلب اشاره کرد. اين در حالي است که علي اکبري نماينده شيراز نيز از رد صلاحيت خود و بهرام پارسايي ديگر نماينده اين شهر خبر داد. گرچه اين براي اصلاح‌طلبان همه ماجرا نبود چرا که چهره‌هايي چون شهيندخت مولاوردي عضو شوراي عالي اصلاح‌طلبان و فاطمه راکعي دبيرکل جمعيت زنان نوانديش نيز از کساني بودند که خبر تاييد صلاحيتشان در رسانه‌ها پخش شد. از طرف ديگر حجت‌الاسلام هادي غفاري به «آرمان ملي» گفت: «‌پيامکي مبني بر عدم احراز صلاحيت براي من نيامده است» و با اين جمله خبر از تاييد صلاحيت خود داد. اکبر اعلمي نماينده اصلاح‌طلب و اسبق زنجان نيز در گفت‌وگو با «آرمان ملي» از اعلام نظر درخصوص تاييد يا رد شدنش استنکاف ورزيد و گفت: «وضعيت صلاحيت انتخاباتي خود را در کانال تلگرامي‌ام خواهم گذاشت.» همچنين حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده سابق مجلس حاضر به پاسخگويي به «آرمان ملي» نشد. از سوي ديگر عليرضا زاکاني نماينده اصولگراي تهران نيز درخصوص احراز صلاحيتش به ايلنا گفت: مگر مي‌شود تاييد صلاحيت نشويم؟ حتما من تاييد مي‌شوم و آرزو به دل يک عده مي‌ماند که ما تاييد صلاحيت نشويم.
تاييد صلاحيت بيش از 91 درصد
وزير کشور با اعلام پايان زمان فعاليت قانوني هيات‌هاي اجرايي انتخابات يازدهمين دوره مجلس در 26 آذرماه اظهار داشت: از مجموع 16033 نفر داوطلباني که براي انتخابات يازدهمين دوره مجلس ثبت نام اوليه کردند تا پايان زمان قانوني رسيدگي به صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي، تعداد 848 نفر اعلام انصراف کردند. ايسنا نوشت؛ عبدالرضا رحماني فضلي گفت: در نهايت پرونده 15185 نفر مورد بررسي قرار گرفت و در نتيجه صلاحيت 2/91 درصد از افراد در هيات‌هاي اجرايي مورد تاييد قرار گرفت و نتيجه به هيات‌هاي نظارت اعلام شد. وي با اشاره به اينکه در اين دوره از انتخابات، با تغيير قانون در سال 95، دادستان‌هاي مراکز حوزه انتخابيه به ترکيب هيات‌هاي اجرايي اضافه و نماينده شوراي اسلامي شهرستان از جمع معتمدين حذف شدند، تصريح کرد: هيات‌هاي اجرايي در 10 روز زمان قانوني فعاليت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتني بر موازين قانوني ماموريت بررسي صلاحيت داوطلبان را به انجام مي‌رساندند.
نقص پرونده يا استعلام از مراکز 4گانه
رئيس ستاد انتخابات تهران در جلسه مشترک اين ستاد با شهرستان شهريار با اشاره به انجام فرايند انتخابات اظهار کرد: طبق قانون انتخابات سه مرحله از مراحل انتخابات را پشت سر گذاشتيم که مرحله اول ثبت نام داوطلبين در حوزه‌هاي انتخابيه، مرحله دوم تشکيل هيأت‌هاي اجرايي در استان تهران و مرحله سوم تعيين صلاحيت‌ها بود. شکر‌ا... حسن بيگي گفت: 37 هيات اجرايي در استان تهران تشکيل شده که با توجه به حساسيت سياسي استان تهران و حضور افکار و گروه‌هاي مختلف سياسي ثبت‌نام به صورت ويژه و با افزايش تعداد داوطلبين نسبت به دوره‌هاي گذشته همراه بود که نويد انتخابات پرشور و حضور حداکثري مردم در دوم اسفندماه را مي‌دهد. وي با اشاره به فرآيند تاييد صلاحيت‌ها بيان کرد: رسيدگي به صلاحيت‌ها تا ساعت 24 روز سه‌شنبه به اتمام رسيده که بر اساس آن در استان تهران 95 درصد داوطلبين تاييد صلاحيت شدند و 5 درصد رد صلاحيت شدند که بخش عمده‌اي از رد صلاحيت‌ها نيز به سبب نقص پرونده‌هاي تکميلي و بخش محدودي از رد صلاحيت‌ها نيز تحت تاثير استعلام از مراکز چهارگانه يعني وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي، دادگستري و ثبت احوال بوده است. رئيس ستاد انتخابات تهران افزود: ديروز ابلاغ رد صلاحيت‌ها به افراد به صورت پيامکي و مکاتبه‌اي انجام شد و بر اساس قانون، افراد رد صلاحيت شده که در بخش مراکز چهارگانه يا نقص پرونده اعتراض داشته باشند، از امروز به مدت چهار روز فرصت دارند شکايت خود را به هيات نظارت استان ارسال کنند.
نحوه شکايت
هيأت مرکزي نظارت بر انتخابت مجلس در خصوص نتايج احراز صلاحيت‌ها از سوي هيأت‌هاي اجرايي اطلاعيه‌اي صادر کرد که در اين اطلاعيه آمده است: «به اطلاع آن عده از داوطلبان نمايندگي يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي که توسط هيأت‌هاي اجرايي حوزه‌هاي انتخابيه صلاحيت آنان احراز نگرديده است مي‌رساند براساس تبصره ماده 51 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مي‌توانند از تاريخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌هاي انتخابيه حداکثر ظرف مدت چهار روز از تاريخ 28/9/98 الي 1/10/98 در وقت اداري از ساعت 8:00 تا 17:00 به دفتر نظارت و بازرسي انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دريافت فرم، شکايت خود را تنظيم و رسيد دريافت نمايند.