قانون‌گذاران آمریکایی رسماً جلسه استیضاح ترامپ را کلید زدند ترامپ زیر تیغ استیضاح

محمدرضا ستاری
حمله لفظی تند ترامپ به دموکرات‌ها در حالی صورت گرفت که آنها خود را برای رای‌گیری جهت استیضاح وی آماده می‌کنند؛ استیضاحی که به نظر می‌رسد در آستانه تشکیل جلسه کنگره با اکثریت دموکرات‌ها منجر به فرستاده‏شدن پرونده ترامپ به مجلس سنا شود.
در همین راستا ترامپ در آستانه برگزاری جلسه سنا، طی نامه‌ای شش‏صحفه‌ای ضمن انتقاد تند از دموکرات‌های گنگره، آنها را متهم به جنگ با دموکراسی آمریکا کرده و گفته است که آنها هدفشان نه شخص وی، بلکه کلیت حزب جمهوری‌خواه آمریکا است.
او همچنین با متهم کردن نانسی پلوسی رئیس دموکرات کنگره آمریکا گفته که وی و هم‌حزبی‌هایش قانون اساسی آمریکا را نقض کرده‌اند و هدف آنها از این کودتا تاثیرگذاری بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 است. از سوی دیگر، ترامپ در پیام بعدی خود در آستانه رای‌گیری مجلس نمایندگان جهت استیضاحش بار دیگر تاکید کرده که اتهامات علیه او بی‌اساس بوده و گفته که باورتان می‌شود من در حال استیضاح شدن از سوی دموکرات‌های چپ‌گرای هیچ‏کاره هستم؟ آزار‏دهنده است که من به عنوان یک جنتلمن به کاخ سفید آمدم و آنها همه کار کردند تا من نفس راحتی نکشم. او سپس ضمن بر‏شمردن دستاوردهای خود در دوران ریاست‌جمهوری، مدعی شده که دموکرات‌ها با اقدامات‏شان هیچ پیامی نداشته و امیدی نیز به انتخابات 2020 ندارند.


این گفته‌ها در حالی صورت گرفت که نانسی پلوسی به عنوان رهبر استیضاح‏کنندگان ترامپ، در واکنش به اظهارات ترامپ محتوای نامه رئیس‌جمهوری را مشمئز‏کننده توصیف کرد و گفت که اگر دموکرات‌ها به استیضاح ترامپ رای ندهند در انجام وظایف خود در پیشگاه ملت مرتکب قصور شده‌اند. دو روز قبل و در‏حالی‏که قانون‌گذاران دموکرات خود را برای جلسه نهایی استیضاح ترامپ در کنگره آماده می‌کردند، یک شکاف تامل‏برانگیز میان آنها ایجاد شد، به‏طوری‏که تعدادی از دموکرات‌های مخالفت استیضاح اعلام کردند که قصد خروج از حزب دموکرات را دارند.
با این اوصاف و در‏حالی‏که تا لحظه تنظیم این گزارش تا عصر روز چهارشنبه همچنان خبر دقیقی از جلسه استیضاح ترامپ و نتایج رای‌گیری منتشر نشده است، کمیته قوانین مجلس نمایندگان دستور‏العمل استیضاح ترامپ را به تصویب رسانده و احتمال دارد که 51 درصد لازم برای استیضاح او در کنگره رای لازم را بیاورد.
اصولاً روند استیضاح یک رئیس‌جمهوری در آمریکا فرایندی پیچیده را طی می‌کند و تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری بر اساس رای نمایندگان از کار برکنار نشده است. تنها در این میان ریچارد نیکسون بوده که او نیز قبل از تکمیل فرایند استیضاح از کار کناره‌گیری کرده است. مطابق قانون ابتدا شش کمیته مجلس نمایندگان گزارش تخلفات رئیس‌جمهوری را به کمیسیون قضایی ارسال می‌کنند. کمیسیون قضایی نیز در صورت تایید مدارک تخلف از سوی رئیس‌جمهوری پرونده را به کنگره می‌فرستد. اگر 51 درصد اعضای کنگره رای موافق به استیضاح رئیس‌جمهوری بدهند، آنگاه پرونده برای رای‌گیری نهایی به مجلس سنا فرستاده می‌شود. در سنا اگر دو سوم نمایندگان نیز رای موافق به استیضاح بدهند؛ آنگاه رئیس‌جمهوری از کار برکنار شده و تا انتخابات بعدی معاونش عهده‌دار مسئولیت‌های او خواهد بود.
تا به اینجای کار و با شهادت شهود علیه ترامپ، کیسیون قضایی مجلس نمایندگان، پرونده ترامپ را به میان قانون‌گذاران فرستاده است؛ از‏آنجا‏که اکثریت قانون‌گذاران کنگره دموکرات‌ها هستند، احتمالاً 51 درصد رای موافق علیه ترامپ عملی شود، ولی در ارجاع پرونده به سنا با توجه به اکثریت جمهوری‌‌خواهان در این مجلس، بسیار بعید است که دو سوم نمایندگان به برکناری ترامپ رای دهند.
همین عامل به گفته کارشناسان منجر به بهره‌برداری ترامپ از شکست مجدد دموکرات‌ها خواهد شد. آنها در پرونده روسیه‏گیت (موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال 2016) راه به جایی نبردند و در نهایت بر سر پرونده اوکراین‏گیت، استیضاح رئیس‌جمهوری را کلید زدند. طبق گزارش‌ها ترامپ در گفت‏و‏گو با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به وی وعده داده بود که در ازای تداوم کمک‌های نظامی و مالی آمریکا به اوکراین، آنها نیز اطلاعاتی در خصوص فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن، پسر جو بایدن و از جمله مهم‏ترین رقبای ترامپ در انتخابات سال آینده در اختیار او قرار دهند. همین مسئله باعث تا ضمن شهادت شهود علیه ترامپ و انتشار متن مکالمات، ترامپ متهم به سوءاستفاده از قدرت و نیز کارشکنی در روند کنگره شود.
با‏این‏حال و در بحبوحه استیضاح او، طبق نظرسنجی سراسری که توسط روزنامه یو‌اس‌اس تودی و سافولک منتشر شده، ترامپ از سایر رقبای دموکرات خود پیشی گرفته است؛ امری که پیش از این نیز بسیاری از منتقدان هشدار داده بودند که با توجه به استراتژی دموکرات‌ها در قبال ترامپ و تیمش، احتمالاً آنها بار دیگر با پافشاری بر مسائل غیر‏اصولی و صرفاً سیاسی انتخابات بعدی را دو‏دستی تقدیم او خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مالزی با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد حرکت در مسیر باخت - باخت علیرضا صدقی به زخم مردم نمک نپاشید مالیات بردرآمد کارکنان بخش خصوصی، حدود 30 درصد رشد کرده است؟ سایه مالیات بر سر کارگران ساخت خانه‌های 25 متری در تهران چه تبعاتی اجتماعی به همراه دارد؟ نسل جدید خانه‌های قمر‏خانمی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند یلدای هنری بانک مرکزی باید مسئول انتشار اوراق مالی باشد نه دولت کسری بودجه از جیب مردم پر می‌شود چالش جدید در همگرایی اروپایی احتمال اخراج لهستان از اتحادیه اروپا قانون‌گذاران آمریکایی رسماً جلسه استیضاح ترامپ را کلید زدند ترامپ زیر تیغ استیضاح عارف: حوادث آبان‏ماه استخوان لای زخم باقی نماند رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۹۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند رهامی: مخالفان FATF در برابر معیشت مردم مسئولیت شرعی دارند در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مطرح شد گام‏های بعدی برجام زیر سایه عدم تعهدات اروپا بازگشت اموال داخلی و فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار