بانک مرکزی باید مسئول انتشار اوراق مالی باشد نه دولت کسری بودجه از جیب مردم پر می‌شود

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: انتشار اوراق مالی توسط بانک مرکزی به لحاظ اعمال سیاست‌های پولی، موجب کنترل تورم می‏شود، اما انتشار اوراق مالی توسط دولت از این جنس نیست یعنی دولت پول را از یک طرف از جامعه جمع‏آوری و از طرفی دیگر آن را مجدد در جامعه پخش می‌کند.
به گزارش اقتصاد۲۴، در لایحه بودجه سال ۹۹ دولت ۲۵/۷ درصد از کل منابع عمومی دولت را از منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی پیش‌بینی کرده است. همچنین معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان از مجموع ۱۲۴ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی مربوط به انتشار اوراق مالی در سال ۹۹ است، این مسئله نشان می‌دهد فروش این میزان اوراق مالی توسط دولت در طول یک سال مالی در سالیان اخیر بی‏سابقه است.
از سوی دیگر، این انتشار اوراق مالی حدود ۱۷ درصد از کل بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ را شامل می‌شود که برخی از کارشناسان معتقدند که انتشار این ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی باعث افزایش تورم و بالا رفتن حجم نقدینگی در کشور می‌شود.
انتشار اوراق مالی به چه معنی است؟


در همین رابطه، حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق مالی توسط دولت گفت: بر اساس اینکه بودجه یک سند مالی برای دولت محسوب می‌شود و نظامی مالی یک‏ساله دولت را تضمین می‌کند، در تنظیم بودجه، محتوای آن بر اساس پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها و مجموع سایر منابع تامین مالی است. این محتوا نشان‌دهنده این است که یک سمت باید مجموع درآمدهایی باشد که دولت می‌تواند محقق کند و سمت دیگر آن مجموع هزینه‌هایی است که دربرگیرنده هزینه‌های جاری و عمرانی است.
مستخدمین‌حسینی در ادامه بیان کرد: برای این هزینه‌ها درآمد ایجاد می‌شود که تاکنون در‏برگیرنده فروش حاصل از نفت و درآمدهای مالیاتی بوده است. در چند‏سال اخیر هر‏چه به جلو حرکت کردیم به لحاظ تحریم‌ها درآمد حاصل از نفت کاهش پیدا کرد و در عوض درآمد مالیاتی و سایر منابع تامین اعتبار و تامین مالی افزایش پیدا کرد برای آنکه بتواند با هزینه هم‌تراز شود. بر ‏اساس گزارش‌هایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است درآمد حاصل از فروش نفت به حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، اما برای بودجه سال ۹۹، فروش یک میلیون بشکه نفت را در بودجه در نظر گرفته‌اند که تحقق این درآمد در شرایط فعلی امکان‏پذیر نخواهد بود. از طرف‏ دیگر، با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، در این شرایط درآمد مالیاتی در بودجه ۹۹ افزایش یافته و به عدد ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده که تحقق آن با اما و اگرهای بسیاری همراه است؛ زیرا دولت برای تحقق آن به بنگاه‌های اقتصادی و مردم فشار بیشتری وارد می‌کند. باید عدم پیش‌بینی درباره درآمدهای حاصل از فروش نفت و مالیات‏ستانی را در نظر گرفت مگر اینکه اتفاق دیپلماتیک خاصی در کشور رخ دهد و دولت رقم‌های درآمدی بالا را که پیش‌بینی کرده است به دست آورد. از طرف دیگر، برای اینکه هم‌ترازی با هزینه‌ها مطابقت داشته باشد دولت باید به سایر منابع تکیه کند. یکی از این سایر منابع، صندوق توسعه ملی است که می‌تواند از منابع آن در بودجه هزینه کند و بخش دیگر آن انتشار اوراق‌های مختلفی است که در بودجه لحاظ کرده است و دنبال این است که بتواند سایر منابع مالی را فعال کند. انتشار اوراق مالی نسبت به سال گذشته توسط دولت افزایش یافته است هرچند که تحقق آن با اما و اگرهایی همراه است به این علت که برای سال ۹۸ این اوراق به صورت صددرصدی تحقق پیدا نکرده و استقبالی از آن نشده است؛ یعنی خود دولت بخشی از آن را هنوز منتشر نکرده است و آن اوراقی که منتشر شده هم مورد استقبال واقع نشده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت قصد دارد این حجم از اوراق مالی را منتشر کند؟ عنوان کرد: دولت چاره‌ای جز انتشار اوراق نداشته است برای اینکه هزینه‌ها را با مجموعه درآمدها هم‌تراز کند. وقتی تراز برقرار نیست نشان‌دهنده کسری بودجه دولت است و حالا دولت قصد دارد کسری بودجه خود را مانند سال‌های ۹۶ و ۹۷ از جیب مردم پر کند. در سال‌هایی که می‌گذرد دستیابی دولت به جیب مردم سخت‌تر شده است. در بودجه حوزه مالیات، مشاهده می‌شود که افزایش پایه‌های مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و… را نادیده گرفته است و تعهدی در قبال آنها ایجاد نکرده است، اما این شیوه کار، شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کند که دولت بتواند دست خود را در جیب مردم بگذارد و مردم کسری بودجه دولت را تامین کنند.
انتشار اوراق مالی توسط بانک مرکزی، موجب کنترل تورم می‌شود
وی گفت: انتشار اوراق در دو مورد بررسی می‌شود؛ موضوع اول این است که انتشار اوراق برای اعمال سیاست‌های پولی باشد و اگر کاهش تورم را هدف‌گیری کرده باشد، این نوع اوراق توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود. بانک مرکزی پول‌ها را از دست مردم و جامعه جمع‌آوری و نزد خود نگهداری می‌کند و پول‌هایی را که جمع‌آوری کرد مجددا وارد جامعه نمی‌کند تا موجب تورم شود. انتشار اوراق توسط بانک مرکزی به لحاظ اعمال سیاست‌های پولی، موجب کنترل تورم می‌شود، اما انتشار اوراق مالی توسط دولت از این جنس نیست؛ یعنی دولت پول را از یک طرف از جامعه جمع‌آوری و از طرف دیگر آن را مجدد در جامعه پخش می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مالزی با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد حرکت در مسیر باخت - باخت علیرضا صدقی به زخم مردم نمک نپاشید مالیات بردرآمد کارکنان بخش خصوصی، حدود 30 درصد رشد کرده است؟ سایه مالیات بر سر کارگران ساخت خانه‌های 25 متری در تهران چه تبعاتی اجتماعی به همراه دارد؟ نسل جدید خانه‌های قمر‏خانمی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند یلدای هنری بانک مرکزی باید مسئول انتشار اوراق مالی باشد نه دولت کسری بودجه از جیب مردم پر می‌شود چالش جدید در همگرایی اروپایی احتمال اخراج لهستان از اتحادیه اروپا قانون‌گذاران آمریکایی رسماً جلسه استیضاح ترامپ را کلید زدند ترامپ زیر تیغ استیضاح عارف: حوادث آبان‏ماه استخوان لای زخم باقی نماند رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۹۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند رهامی: مخالفان FATF در برابر معیشت مردم مسئولیت شرعی دارند در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مطرح شد گام‏های بعدی برجام زیر سایه عدم تعهدات اروپا بازگشت اموال داخلی و فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار