کمربندهایتان را محکم ببندید!

حامد جیرودی / لیگ برتر نوزدهم در حالی به نیم فصل دوم رسید که وضعیت نیمکت‌های تعدادی از تیم‌ها در شرایط نامعلوم است و برخی دیگر در وضعیت ملتهبی به سر می‌برد. استقلال که در صدر جدول قرار دارد، بدون سرمربی است و آندره آ استراماچونی در ایتالیا روزگار می‌گذراند. آبی‌ها برای سومین بازی پیاپی نفر اول روی نیمکت خود ندارند که این خود یک شگفتی در فوتبال جهان محسوب می‌شود. از سویی پارس جنوبی در حالی میزبان پرسپولیس است که فراز کمالوند سرمربی‌اش دیگر روی نیمکت این تیم حضور ندارد و معلوم نیست چه کسی هدایت این تیم را در بازی امروز برعهده خواهد داشت. تراکتور دیگر تیم پرطرفدار لیگ، 2 بازی است که با هدایت احد شیخ لاری به عنوان سرمربی موقت به کار خود ادامه می‌دهد و هواداران پرتعداد این تیم در انتظار معرفی سرمربی جدید خود هستند. علیرضا منصوریان در شرایطی که به او اولتیماتوم داده شده به کار خود با ذوب آهن ادامه می‌دهد و احتمال جدایی مهدی تارتار از نفت مسجدسلیمان و دراگان اسکوچیچ از نفت آبادان هم به خاطر مشکلات مالی وجود دارد. این خطر پرسپولیس را هم تهدید می‌کند و گابریل کالدرون تا 5 دی به مسئولان تیمش برای حل مسائل مالی فرصت داده است. از سویی هر از گاهی اخبار جدایی یحیی گل‌محمدی از شهرخودرو هم مطرح می‌شود. خصوصاً اینکه از او به عنوان یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی هم نام برده می‌شود. در هر حال، این شرایط نشان می‌دهد که نیم فصل پر اتفاقی در پیش داریم؛ بنابراین کمربندهای خود را محکم ببندید!

هفته شانزدهم لیگ برتر که اولین هفته از مسابقات دور برگشت لیگ نوزدهم محسوب می‌شود، امروز (پنجشنبه) با برگزاری 4 دیدار آغاز می‌شود و 3 تیم مدعی استقلال، سپاهان و پرسپولیس به مصاف حریفان خود می‌روند. ضمن اینکه پرونده این هفته فردا با برگزاری 4 دیدار دیگر بسته می‌شود.
پارس جنوبی- پرسپولیس؛ سرخ‌ها به صدر می‌رسند؟


پارس جنوبی از ساعت 15 با قضاوت علی صفایی در ورزشگاه تختی جم، میزبان پرسپولیس است. زردپوشان جمی در شرایط بسیار بدی قرار دارند چرا که فراز کمالوند، سرمربی خود را به خاطر مشکلات مختلف از جمله مسائل مالی از دست داده و برخی دیگر از عوامل این تیم نیز اعلام جدایی کرده‌اند. در این میان، رحمان رضایی مدافع سابق تیم ملی که سابقه حضور در پرسپولیس را هم دارد، به عنوان گزینه جانشینی فراز کمالوند راهی جم شده تا مذاکرات نهایی را برای قبول هدایت این تیم انجام دهد. پارس جنوبی 10 هفته است که رنگ برد را ندیده و با 11 امتیاز از 14 بازی، در رده سیزدهم جدول قرار دارد. جمی‌ها باید برابر پرسپولیسی قرار بگیرند که این هفته‌ها به فرم ایده‌آل خود بازگشته و با 3 برد پیاپی و 28 امتیاز در رده سوم جدول حضور دارد. نکته حائز اهمیت اینکه سرخپوشان پایتخت یک بازی معوق برابر نساجی قائمشهر هم دارند و می‌توانند روی امتیازات آن دیدار هم حساب باز کنند. در این شرایط، شاگردان گابریل کالدرون امیدوارند دست پر از این بازی خارج از خانه به تهران بازگردند تا با لغزش احتمالی استقلال و سپاهان، به صدر جدول برسند. پرسپولیس رکورددار برد در فصل جاری است و تاکنون 9 دیدار را با پیروزی پشت سرگذاشته و صاحب بهترین عملکرد در بازی‌های خارج از خانه است. این تیم درهر 4 بازی اخیر خارج از خانه موفق به کسب 3 امتیاز شده و دروازه‌اش را بسته نگه داشته، گرچه در سوی مقابل جمی‌ها هم در 5 بازی اخیر خانگی‌شان نباخته‌اند و به تساوی مقابل حریفان رسیده‌اند. سرخپوشان پایتخت در شرایطی در جم به میدان می‌روند که این شهر برای آنها یادآور خاطرات خوبی است. آنها در آخرین حضور خود در این شهر، با گل ماریو بودیمیر 1-0 پارس جنوبی را شکست دادند و سومین قهرمانی پیاپی را جشن گرفتند. در کل پرسپولیس صاحب ۴ برد و یک تساوی برابر این حریف شده، ۷ گل زده و ۲ گل دریافت کرده است. پارس جنوبی در این مدت بین تیم‌های لیگ برتری با 4 شکست مقابل پرسپولیس، ضعیف‌ترین عملکرد را برابر این تیم داشته است. ضمن اینکه نه پارس جنوبی و نه فرناندو دخسوس دروازه‌بان این تیم، هیچ وقت مقابل پرسپولیس موفق به کلین‌شیت نشده‌اند. بازی رفت دو تیم  در تهران با تک گل مهدی ترابی به سود پرسپولیس به پایان رسید. بابک حاتمی، رضا خالقی‌فر و محمد نوری 3 بازیکن پارس جنوبی هستند که سابقه عضویت در پرسپولیس را دارند. نوری که کاپیتان سرخپوشان هم بوده حالا به عنوان کاپیتان پارس جنوبی فعالیت می‌کند و در مدت حضورش در این تیم 12 گل برای جمی‌ها زده است. نوری در فرم مطلوبی به سر می‌برد و با 5 گل و یک پاس گل، جزو بازیکنان تأثیرگذار این فصل پارس جنوبی جم به شمار می‌رود. در مقابل هم مهدی ترابی با 6 گل و 4 پاس گل، مؤثرترین بازیکن پرسپولیس است.
تراکتور- نفت مسجدسلیمان؛ برد میزبان یا حفظ رکورد؟
تراکتور از ساعت 15:30 در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز پذیرای نفت مسجدسلیمان است. سرخپوشان تبریزی پس از اینکه در اولین بازی خود با سرمربیگری احد شیخ لاری به ماشین‌سازی باختند، در بازی قبل خود فولاد را شکست دادند تا پس از 5 بازی در لیگ برتر به پیروزی برسند. تراکتور این هفته میزبان تیم بدون باخت نفت است. تیمی که نشان داده تا آخرین ثانیه‌های هر مسابقه برای نباختن و موفقیت می‌جنگد و این مهم را در بازی قبل با پارس جنوبی که دقیقه 93 توسط عماد میرجوان به گل مساوی رسید، ثابت کرد. دو تیم 5 بار با هم دیدار کرده‌اند که 3 پیروزی سهم تراکتور بوده و 2 دیدار دیگر از جمله بازی رفت در مسجدسلیمان با تساوی به پایان رسیده است.
سپاهان- شاهین؛ تمرین گلزنی زردپوشان؟
سپاهان و شاهین بوشهر از ساعت 16:25 در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. شاگردان امیر قلعه‌نویی در بازی قبل خود 2-0 پیکان را شکست دادند تا پس از 3 تساوی پیاپی به پیروزی برسند و حالا با 28 امتیاز و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در رده دوم جدول قرار دارند ولی تیم بوشهری پس از 5 تساوی پی درپی، هفته گذشته 4-1 مغلوب استقلال شد و شاهین با میشو کریستیچوویچ هم باخت را تجربه کرد. حالا تیم بدون برد شاهین که با 6 امتیاز قعرنشین جدول است، باید برابر سپاهان مدعی قرار بگیرد. دو تیم 7 بار با هم دیدار کرده‌اند که حاصل آن 5 پیروزی برای سپاهان و 2 تساوی بوده است.
استقلال- ماشین‌سازی؛ بدون سرمربی به دنبال ادامه صدرنشینی
استقلال از ساعت 17:30 با قضاوت وحید کاظمی در ورزشگاه آزادی به مصاف ماشین‌سازی می‌رود. آبی‌پوشان در شرایطی به میدان می‌روند که تکلیف بازگشت آندره آ استراماچونی همچنان نامشخص است و آنچه قطعی است اینکه این تیم امروز هم باید بدون سرمربی و با هدایت صالح مصطفوی، آنالیزور خود برابر حریف صف‌آرایی کند. گرچه احتمالاً امروز هم مربی ایتالیایی با کنترل از راه دور، آبی‌ها را هدایت کند. از سویی استقلال چهره جدیدی روی نیمکت خود دارد و ستار همدانی به عنوان سرپرست تیم، جایگزین جواد زرینچه شده است. با تمام این تغییر و تحولات، استقلالی‌ها همچنان در شرایط فنی خوبی به سر می‌برند و هفته پیش با پیروزی پرگلی که برابر شاهین به دست آوردند، با 29 امتیاز جایگاه خود در صدر جدول را حفظ کردند. در سمت مقابل، ماشین‌سازی پس از 6 بازی نباختن، در بازی قبل 1-0 مغلوب صنعت نفت آبادان شد تا با 19 امتیاز از 14 بازی در رده نهم قرار بگیرد و حالا شاگردان رسول خطیبی امیدوار به جبران ناکامی بازی قبل‌شان هستند. گفتنی است، ماشین‌سازی نخستین شکست فصل جاری را در بازی رفت به آبی‌های پایتخت تحمیل کرد. با این حال، آبی‌پوشان می‌خواهند به روند پیروزی‌های خود ادامه دهند تا جایگاه خود در صدر جدول را حفظ کنند. استقلال و ماشین‌سازی 5 بار مقابل هم به میدان رفته‌اند که هرکدام صاحب یک پیروزی شده‌اند و ۳ دیدار هم مساوی به پایان رسیده است.
نساجی –گل‌گهر؛ درعطش پیروزی
نساجی و گل گهر از ساعت 15 جمعه در ورزشگاه شهیدوطنی قائمشهر برابر هم قرار می‌گیرند. یاران شهر خسته که در 10 بازی اخیر به پیروزی نرسیده‌اند، هفته گذشته هم در خانه مقابل شهرخودرو به تساوی بدون گل رضایت دادند. بنابراین شاگردان محمدرضا مهاجری هدفی جز برد ندارند تا جایگاه خود را بهبود بخشند. در سوی مقابل، گل گهر همچنان بدون برد است و شاگردان مجید جلالی امیدوارند در آغاز نیم فصل دوم به این ناکامی پایان دهند. بازی رفت دو تیم با تساوی 1-1 به پایان رسید.
سایپا - ذوب آهن؛ باید ببری
سایپا از ساعت 15:15 در ورزشگاه شهدای شهرقدس میزبان ذوب آهن است. نارنجی‌پوشان در بازی قبل در همین ورزشگاه مغلوب پرسپولیس شدند تا تعداد نبردن‌هایشان به 12 بازی پیاپی برسد و همین کار شاگردان ابراهیم صادقی را سخت کرده است. از سویی علیرضا منصوریان هم در ذوب آهن شرایط متزلزلی دارد و امیدوار است تیمش پیروز شود تا بتواند کار خود را در جمع سبزهای اصفهانی ادامه دهد. در 36 دیدار قبلی دو تیم در لیگ برتر، 14 برد برای سایپا و 10 برد برای ذوب آهن ثبت شده و 12 بازی هم مساوی شده است.
شهر خودرو- پیکان ؛ دوئل یحیی و فرکی
شهرخودرو و پیکان از ساعت 15:45 فردا در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برابر هم قرار می‌گیرند. تیم یحیی گل‌محمدی که صدرنشینی را هم تجربه کرد، در 4 بازی قبلی خود به پیروزی نرسیده و تا حدودی از جمع مدعیان فاصله گرفته است. مشهدی‌ها امیدوارند در این بازی به روند نبردن‌های خود خاتمه دهند. در مقابل، شاگردان حسین فرکی هم در 3 بازی قبلی خود به پیروزی نرسیده‌اند و آنها هم بشدت در پی برد هستند
صنعت نفت آبادان – فولاد؛ دربی خوزستانی‌ها
در آخرین بازی هفته صنعت نفت آبادان و فولاد از ساعت 16:40 در ورزشگاه تختی آبادان به مصاف هم می‌روند تا دربی خوزستانی شکل بگیرد. نفتی‌ها در فصل جاری با اینکه مشکلات مالی زیادی داشته‌اند ولی با مربیگری دراگان اسکوچیچ موفق ظاهر شده‌اند و هفته گذشته با پیروزی برابر ماشین‌سازی خود را به جمع تیم‌های بالای جدول رساندند. از سویی فولادی‌ها روند باثباتی نداشته‌اند و در بازی قبل هم به تراکتور باختند. این موضوع باعث شد اخباری مبنی بر کنار رفتن جواد نکونام از سرمربیگری این تیم منتشر شود، گرچه سعید آذری مدیرعامل فولاد با حمایت از نکونام، شایعات را تکذیب کرد. صنعت نفت و فولاد 15 بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که فولاد 7 و نفت 3 بار به پیروزی رسیده‌اند و 5 دیدار هم مساوی شده است. نفت در دیدار رفت 1-0 برنده شد.