شرم بر شما !

آرمان ملي: اشتباهات اساسي وزارت کشور در عدم زمينه‌سازي براي افزايش قيمت بنزين و همچنين ناتواني اين وزارتخانه در تأمين شرايط مناسب براي اعتراض قانوني که به فجايع آبان ماه 98 و کشته‌شدن تعداد زيادي از هموطنان انجاميد، همچنان مورد اعتراض نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار دارد و برخي نمايندگان خواهان استيضاح وزير هستند. به رغم اراده جدي نمايندگان براي استيضاح، هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي همراهي لازم را در اين زمينه نداشته و با روش‌هايي که نمايندگان آن را «لطايف الحيل» مي‌خوانند از اعلام وصول استيضاح خودداري کرده است. اين موضوع سبب شد که محمود صادقي در نطقي به بيان مواردي بپردازد که بايد در جلسه استيضاح وزير کشور مطرح مي‌شد. او که نطق خود را با نگاهي آسيب شناسانه به حوادث و اعتراضات آبان 98 آغاز کرد، گفت: «نحوه تصميم‌گيري و اجراي مصوبه سران قوا درباره افزايش قيمت بنزين و مديريت حوادث پس از آن، نمونه‌اي آشکار از ضعف، برهم‌ريختگي، ناهماهنگي و عدم انسجام بين اجزاي نظام حکمراني است. اين شيوه عمل، باعث پايين آمدن سطح اعتماد عمومي به تمام اجزاي حاکميت و در تمام لايه‌هاي آن شد. شورايي که به نام هماهنگي بين سران قوا تشکيل شده به نمادي براي ناهماهنگي تبديل شد». اين نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه شمار زيادي از مادران و پدران و فرزندان رنجديده اين سرزمين را داغدار کرد، وزير کشور و ناتواني او در درک تغيير شرايط جامعه را از مهم‌ترين علل وقوع اين فجايع ارزيابي کرد و افزود: «از وزير کشور مي‌پرسيم چرا نتوانستيد پيامدهاي اجراي اين تصميم را پيش‌بيني و پيشگيري کنيد. مي‌گويد قبلا چند بار قيمت‌ها را اصلاح کرده‌ بوديم و حادثه مهمي رخ نداده بود. آيا مسئولي که قادر به درک تغيير شرايط محيطي نيست و با نياز به گذشته و بدون در نظر گرفتن تغيير شرايط تصميم مي‌گيرد و حاضر به عذرخواهي نيست و حاضر به قبول مسئوليت خود نيست، شايستگي سکانداري امور مختلف را دارد؟» محمود صادقي نيز در خصوص اين نشست با وزير کشور گفته بود: «در همين جلسه، يکي از نمايندگان شهرستان‌ها اعلام کرد که دو نفر در حوزه انتخابيه من (محدوده کرج و شهرقدس) با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و از رحماني فضلي سوال کرد که آيا امکان تيراندازي، دست‌کم به پا يا کمر به پايين وجود نداشته که چنين شليک‌هايي انجام شده است؟ وزير کشور هم در پاسخ عنوان کرد که خب! شليک به پا هم انجام شده بوده است».
انتقاد شديد از توجيه
بخش ديگري از سخنان محمود صادقي به انتقاد از برخي توجيهات مطرح شده در راستاي چرايي وقوع برخي اشتباهات در جريان وقوع اعتراضات اختصاص يافت. پيشتر حسن عباسي در اين باره گفته بود: «در حوادث آبان امسال نظام حجامت شد. يه مختصر خون کذايي در بدنش بود که حجامت شد؛ مثل لبنان که در ماه پيش حجامت شد؛ مثل عراق که ماه پيش حجامت شد. اين اتفاقات را بد ندانيد». محمود صادقي اما اين اظهارات را شرم‌آور خواند و تصريح کرد: «برخي از مسئولان اين حوادث تلخ را که خسارات فراوان جاني و مالي و حيثيتي جبران ناپذيري براي نظام و کشور داشت فرصتي براي خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمنان اعلام مي‌کنند. برخي از فرومايگان نيز از آن به عنوان حجامت نظام تعبير مي‌کنند شرم بر ما، شرم بر شما که ريخته شدن خون جوانان معترضي که در اثر سياست‌هاي غلط اقتصادي هيچ اميدي به آينده ندارند را حجامت نظام تلقي مي‌کنيد».
بگذاريد پاسخگو باشند


بخش انتهايي نطق اين نماينده اصلاح‌طلب معطوف به کارشکني‌هايي بود که از سوي هيأت رئيسه صورت مي‌گرفت. او تصريح کرد: «وقتي نمايندگان در اعمال اختيارات نظارتي خود تصميم به استيضاح بعضي از وزرا مي‌گيرند و با وجود پيگيري‌هاي فراوان استيضاح‌کنندگان هيات رئيسه محترم با لطايف‌الحيل از اعلام وصول استيضاح استنکاف مي‌ورزد، اين بيشترين آسيب را هم به مجلس مي‌زند هم به دولت». صادقي افزود: «الان در رسانه‌ها مي‌گويند دولت و مجلس لابي کردند و با هم ساخت و پاخت کردند. بگذاريد هر کسي کار خودش را بکند. بگذاريد وزير در اين مجلس حاضر شود و پاسخگوي اعمال خود باشد؛ چرا از پاسخگويي مسئولان اجرايي به مردم و نمايندگان هراس داريد؟ مطمئن باشيد پاسخگويي مسئولان به مردم موجب تقويت اعتماد عمومي به نظام مي‌شود. به هيچ چيز آسيب نمي‌رساند». او همچنين از رئيس‌جمهور خواست که از مردم عذرخواهي کرده و از رئيس قوه قضائيه نيز درخواست کرد مماشات بيشتري نسبت به بازداشت شدگان به خرج داده شود.
جنجال در مجلس
اظهارات صادقي، واکنش عبدالرضا مصري نايب رئيس اصولگراي مجلس را در پي داشت. مصري گفت: رعايت آيين‌نامه الزامي است و برخي دوستان مي‌خواهند با فشار خارج از آيين‌نامه استيضاح انجام شود، که ممکن نيست. برخي نمايندگان نيز با فرياد تلاش کردند به روايت مصري از ماجراي استيضاح استعفا کنند. مصطفي کواکبيان نيز خطاب به مصري که اداره جلسه علني را بر عهده داشت، گفت: دستور آقاي لاريجاني براي اعلام وصول استيضاح وزير کشور را اجرا کنيد. وي افزود: طرح استيضاح آقاي رحماني فضلي نصاب لازم را دارد و اگر امروز بگذرد فرصت اين هفته را از دست مي‌دهيم. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس در واکنش به عدم اظهارنظر رئيس جلسه گفت: اگر نمي‌خواهيد نظر بدهيد اشکال ندارد، اما غير از شهداي امنيت چند ده نفر از مردم نيز مظلومانه در حوادث آبان‌ماه جان باختند و ما در قبال آنها مسئوليت داريم.