بیش از 1.8 میلیون کاربر با رای خود به برنامه فردوسی‌پور در اینترنت، دوباره نام او را در صدر اخبار رسانه‌های گروهی قرار دادند

طوفان میلیونی عادل در کلاسیکو
همدلی|علی نامجو: چند روز پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن ظاهراً مدیران شبکه ورزش هم کم‌کم دارند به فکر کنار گذاشتن عادل فردوسی پور می‌افتند. البته در آن خبر حذف عادل فردوسی پور نیامده بود اما مضمونش این بود که مدیران شبکه ورزش به‌عنوان زیرمجموعه شبکه ۳ قصد دارند یک رای‌گیری پیامکی راه بیندازند و میزان اقبال مخاطبان به برنامه فوتبال ۱۲۰ به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی پور را اندازه‌گیری کنند. البته بلافاصله این خبر از سوی حمید محمدی گوینده ورزشی و مجری برنامه «فوتبال ۱۲۰» تکذیب شد. او گفت: برنامه «فوتبال ۱۲۰» بدون هیچ مشکلی مثل گذشته از شبکه ورزش پخش می‌شود.
هرچند این تکذیب، می‌تواند برای طرفداران فردوسی پور اندکی امیدواری باقی بگذارد اما سال گذشته هم که زمزمه‌های کنار گذاشتن فردوسی پور از شبکه ۳ و حذف برنامه ۹۰ دهان‌به‌دهان می‌چرخید، در ابتدا مدیران صداوسیما و شبکه ۳ سیما آن را تکذیب کردند. آقای زنگنه هم همین یک ماه قبل وقتی درباره گرانی قیمت بنزین از او سوال پرسیدند گفت هیچ خبری نیست و اگر قرار باشد تغییر قیمتی اتفاق بیفتد حتماً ما اعلام خواهیم کرد اما همه دیدند که چند روز بعد چه اتفاقی افتاد. هر چند ماجرای زنگنه در نگاه اول به مدیران صدا و سیما ربطی ندارد اما می‌تواند بهانه خوبی باشد برای اثبات این موضوع که سیستم تکذیب در لایه‌های مختلف اجرایی در ایران کارآمدی مناسبی دارد!
بعد از لغو پخش چند قسمت از برنامه ۹۰ در سال گذشته، کم‌کم از گوشه و کنار اخباری مبنی بر اینکه علی فروغی تصمیم به حذف این برنامه پرمخاطب از شبکه سه گرفته است، شنیده می‌شد. ماجرای رابطه شکرآب فروغی و فردوسی پور ادامه داشت تا اینکه مسابقه جام جم که هرسال برای انتخاب برترین برنامه‌های تولیدی صداوسیمای کشورمان، برگزار می‌شود، فرارسید. در آن دوره اس ام اس هایی به تلفن‌های همراه برخی از مردم که حتی در این مسابقه هم شرکت نکرده بودند، فرستاده شده بود با این متن: رای شما برای برنامه «برنده باش» ثبت شد.


غمنامه معمار نود در خیابان جام‌جم
این خبر با سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد تا یک روز بعد محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامش با انتشار اسنادی، آمار واقعی نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه صداوسیما را با آمار دستکاری شده، مقایسه کرد. او نوشت:«از ساعت یک تا چهار بامداد بیش از یک میلیون رای برای یک برنامه ثبت شده است که غیرواقعی هستند... مستندات پس از تکمیل به صورت کامل برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد».
در ادامه بسیاری از مردم، رای دهندگان نظرسنجی خیابان جام جم و البته رای ندهندگان اعتراض را آغاز کنند و درخواست لغو این رای گیری و شناسایی مسببان این اتفاق و برخورد با آنها را داشته باشند.البته عادل فردوسی پور و برنامه‌اش دو جایزه را در جشنواره خیابان جام جم از آن خود کردند. سخنان فردوسی‌پور هنگام دریافت جایزه به‌احتمال در ذهن همه طرفداران او و ورزش فوتبال در ایران مانده است. او آنجا پشت تریبون و در حضور علی فروغی گفت: «من فرزند رسانه ملی هستم و در این ۲۲ سالی که کار کردم سعی‌ام این بوده که همیشه صادقانه و پاک کارم را انجام بدهم. من مدیون رسانه هستم و اینکه در سخت‌ترین سال کاری‌ام و در سالی که حتی در رسانه‌ام به من بی‌مهری شد، خانواده بزرگ رسانه مرا می‌بیند و تلاش من و همکاران ۲۰۰ نفره‌ام دیده می‌شود، برایم خیلی ارزشمند است».
در آن لحظات کم‌کم داشت اشک از چشمانش جاری می‌شد که گفت: «جایزه‌ای که از مردم دریافت کرده‌ام برایم از ارزشمند هم فراتر است. به خاطر همه سختی‌هایی که در این سال کشیدم، و خیلی‌هایشان هم ناحق بود، خیلی منقلب شدم اما لطف مردم، هیئت‌داوران و سازمان برایم مثل یک اکسیر است که تمام غم‌ها و سختی‌هایی که کشیدم را کنار می‌گذارد.»
شاید در آن دقایق، مخاطبان ۹۰ روزنه امیدی در دل‌شان باز شده بود تا مگر فروغی از خر شیطان پایین بیاید و کشمکش نامیمون قدرت‌نمایی را به‌پایان برساند اما این اتفاق نیفتاد و امروز ۹ ماه است که پخش برنامه ۹۰ از شبکه ۳ رسانه ملی متوقف شده است. از آن زمان تا امروز بارها و بارها نام فردوسی‌پور به‌عنوان گزارشگر بازی‌های مختلف همچون فوتبال ایران و عراق در انتخابی جام جهانی مطرح شده اما کسی صدای عادل را به‌عنوان گزارشگر یک بازی فوتبال نشنیده است. در این ماه‌ها، شنیدن صدای او تنها به هنگام پخش تیزر برنامه فوتبال 120 از شبکه ورزش محدود شده است.
اصلاح‌طلبان را بی‌خیال، امیرخانی را چه می‌کنید؟
بعد از واکنش‌های مختلف از سوی رسانه‌های گوناگون و چهرهای شناخته‌شده عرصه تصویر و البته بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های آنان برای بازگرداندن ۹۰ به شبکه ۳ سیما، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت ۱۰ آذرماه نامه‌ای به رییس شورای نظارت ارسال کرد و در آن نامه خطاب به محسنی اژه‌ای درخواست بررسی مجدد موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه ۹۰ در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما را مطرح کرد.
او در آن نامه به آغاز برنامه هتریک با مزدک میرزایی که به‌تازگی پخش آن از شبکه ایران اینترنشنال آغاز شده هم اشاره کرد و از نبود تدبیر مناسب مدیران رسانه ملی در رقیب‌سازی انتقاد کرد.
هرچند ممکن است بسیاری ازجمله فعالان جبهه اصول‌گرایی از آشنا انتقاد کنند و بگویند مگر مشاور رئیس‌جمهور کار دیگری ندارد که مدام به حاشیه‌هایی نظیر پخش شدن یا نشدن برنامه ۹۰ بپردازد، اما وقتی رضا امیرخانی به‌عنوان نویسنده‌ای شناخته‌شده و البته منتصب به جناح اصول‌گرا دست‌به‌قلم می‌شود و در کانال تلگرامی‌اش مطلبی درباره ۹۰ می‌گذارد، دیگر جایی برای تخریب‌های حزبی و جناحی و تمسخر کسانی که به ماجرای پخش نشدن برنامه ۹۰ در شبکه ۳ رسانه ملی انتقاد می‌کنند، باقی نمی‌ماند.
امیرخانی در بخشی از مطلبش با اشاره به توهین‌ها و فحاشی‌های قومی و نژادی که مدتی است در ورزشگاه‌ها بالا گرفته، نوشته است: «در شرایط طبیعی وقتی با چنین مشکلی در استادیوم مواجه می‌شدیم چه می‌کردیم؟ هیچ! سهل و ساده منتظر می‌ماندیم تا دوشنبه شب فرابرسد و طبیعی‌ترین برنامه‌ ورزشی تلویزیون با مجری باهوشش این عقده را بازگشاید...۹۰ که از بین رفت، روشن بود که یک مدیر بی‌تجربه... سیاسی نمی‌تواند تبعات تصمیم حذف ۹۰ را تحمل کند. پس موضوع ظرف مدت کوتاهی به گردن بالادستی‌ها انداخته شد. در یک مقایسه ساده باز روشن شد که ۹۰ بزرگ‌تر از رییس رسانه ملی است و مجرای این تصمیم بازهم بالاتر رفت. این خود مهم‌ترین نشانه جایگاه رسانه بود...کسی که مرجعیت اجتماعی داشته باشد، نیک می‌داند که رقیب را نباید و نمی‌تواند حذف کند. شاید با او دشمنی کند، اما هرگز تلاش غیراجتماعی و غیررسانه‌ای نمی‌کند برای حذف او.
موضوع حذف ۹۰ فقط برمی‌گشت به حذف مرجعیت اجتماعی به‌دست گروهی که هیچ مرجعیتی نداشتند! ۹۰، موفق‌ترین برنامه‌ رسانه‌ ملی بود. بعضی جذابیت فوتبال را عامل موفقیت ۹۰ می‌دانستند، اما برای فوتبال که جذاب‌ترین سوژه‌ رسانه‌ای است در شرایطی که رقبای جهانی و دشمنان سیاسی، هیچ موضوعی را در شبکه‌های رسانه‌ای‌شان نادیده نمی‌گرفتند، هیچ برنامه‌ ماهواره‌ای نداشتیم. چرا؟ چون ۹۰ به‌راحتی آن‌ها را به شکل رسانه‌ای ضربه می‌کرد! در توجیه تصمیم ابلهانه گفتند که ۹۰ یک باکس تبلیغاتی قوی داشت (قوی‌ترین باکس) که حالا با (کلاه‌برداری) ستاره مربع از آن پیش افتاده‌ایم. طرفدار زیاد هم داشت که حالا با عصر جدید مخاطب بیش‌تر داریم... پیامک هم که بازی بوده است! نفهمیدند که اولاً فقط با این دو عامل برنامه را نمی‌سنجند و در ثانی کارکرد ۹۰ متفاوت است با عصر جدید. ۹۰ به مردم آگاهی می‌داد ...مشکل بزرگ‌تر در مقایسه‌ عصر جدید و ۹۰ فهم نفحات نفتی مدیر هشتادوهشت‌ساز بود... من یک اسب کهر دارم که سال‌هاست برنده مسابقات اسب‌دوانی است. حالا یک شترمرغ می‌آورم که در یک مسابقه رقاصی برنده شده است. لازم نیست جلو شترمرغ اسبم را سر ببرم! مگر ۹۰ جای عصر جدید را تنگ کرده بود!؟»
او در پایان نامه‌اش از مدیران رسانه ملی دعوت کرد بحران افزایش شعارهای تجزیه‌طلبانه را با ستاره مربع حل کنند و نوشت: «حالا بسم‌الله! با عصر جدید و ستاره مربع این بحران را حل کن مدیر شبکه! »
سفری کوتاه یا هجرتی همیشگی
فردوسی‌پور اما انگار دل‌خوش به این سخنان، واکنش‌ها و یادداشت‌ها نمانده و تصمیم به رفتن گرفته اما نه مثل مزدک میرزایی از ایران بلکه که از صداوسیمایی که خانه او بود و خودش را فرزند آن می‌دانست. حالا دست‌به‌کار تهیه کنندگی برنامه‌ای شده به نام کلاسیکو. این برنامه می‌تواند آزمونی باشد برای ورود جدی فردوسی‌پور به شبکه نمایش خانگی و شاید ساخت برنامه‌هایش در این فضا. او حالا توانسته یک رکورد دست‌نیافتنی را هم به‌جا بگذارد، آن‌هم فقط با پخش یک قسمت از برنامه‌اش و تنها برای ۲۴ ساعت.
پس از انتشار ویژه‌برنامه «کلاسیکو» در پلتفرم‌های آنلاین ویدیویی، تنها باگذشت ۲۴ ساعت در فیلیمو، نماوا و بازار که پخش‌کنندگان «کلاسیکو» ی فردوسی‌پور هستند، یک میلیون و ۸۲۰هزار کاربر در طول ۲۴ ساعت اولیه پخش این برنامه را تماشا کرده‌اند. این نکته را هم نباید از یاد برد که هر کاربر اینترنتی معمولاً یک دستگاه لپ‌تاپ یا یک کامپیوتر خانگی یا یک تلویزیون مجهز به اینترنت است که برای هر بار پخش احتمالاً بیش از یک نفر آن را تماشا می‌کنند. بنابراین آمار بینندگان اولین قسمت از کلاسیکوی فردوسی‌پور بیش از تعداد پخش از سوی کاربران در سه پلتفرم یاد شده است.
این برنامه، از یکشنبه ۲۴ آذر در ساعات پایانی شب پخشش را آغاز کرده و در فاصله ۲۴ ساعت رکورد پخش هر نوع محتوا در بستر شبکه نمایش خانگی را زده است. موضوع کلاسیکو رقابت حساس دو تیم بارسلونا و رئال مادرید است و مجری‌اش پژمان جمشیدی است. علی دایی، وریا غفوری، امیرمهدی ژوله و ژابی آلونسو میهمانان قسمت اول این برنامه بودند و درباره ویژگی‌های دو تیم اسپانیایی باهم بحث و گفت‌وگو کردند.
حالا باید دید آیا مسیری که فردوسی‌پور برای آینده کاری‌اش در نظر گرفته شبیه چند سال قبل مهران مدیری است که تمرکزش را روی ساخت محتوا برای شبکه نمایش خانگی گذاشته بود و همان برنامه‌ها باعث شد دوباره به رسانه ملی بازگردد یا رفتن فردوسی‌پور هجرتی از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی برای همیشه است.