لبنان در انتظار جلسه پارلمان برای انتخاب نخست وزیر

رایزنی برای تشکیل دولت جدید لبنان امروز آغاز می‌شود اما نکته اینجاست که بیروت شب‌های ناآرامی را تجربه می‌کند. صبح دیروز، یکشنبه آرامش شکننده بر بیروت پس از یک شب ناآرام و پشت سر گذاشتن درگیری‌های پراکنده میان تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی حکم‌فرما شده بود. 
قرار است که امروز (دوشنبه) جلسه پارلمان لبنان برای انجام رایزنی‌های لازم جهت انتخاب نخست‌وزیر تشکیل شود.
حدود یک ماه و نیم است که از استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری لبنان می‌گذرد اما هنوز تکلیف دولت جدید این کشور مشخص نیست. نیروهای امنیتی و ارتش حضورشان را در مرکز بیروت تشدید کرده‌اند و نیروهای دفاع مدنی همچنان در منطقه حضور دارند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند. در مقابل صدها معترض در مرکز بیروت در میادین اعتراضات تجمع کرده‌اند. این تحضن به دعوت فعالان در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است.
در شهر صیدا معترضان مسیرهای فرعی را بسته و با تظاهرکنندگانی که شب گذشته با پلیس درگیر شدند اعلام همبستگی کردند.


همچنین در آخرین ساعات شنبه شب درگیری‌هایی میان نیروهای ضد شورش و پلیس و معترضان حاضر در نزدیکی پارلمان در مرکز بیروت که خواهان تشکیل دولت نجات ملی به دور از هرگونه سهیمه بندی حزبی بودند به وقوع پیوست.
این درگیری‌ها از عصر شنبه آغاز شد که به زخمی‌شدن ده‌ها تن منجر گشت.
تظاهرکنندگان لبنانی در بیروت به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی استفاده کردند.
به گفته منابع، تعدادی از خرابکاران دست به اقدامات آشوبگرانه زدند. معترضان در برخی مناطق مسیرها را بستند و لاستیک خودروها را به آتش کشیدند.
منابع اعلام کردند، درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان به زخمی شدن تعدادی از آن‌ها منجر شد. تعدادی از زخمی شدگان به بیمارستان منتقل شدند. ۲۰ تن از زخمی شدگان از نیروهای امنیتی هستند.
گمانه زنی درباره ابقای حریری
شبکه ال بی سی لبنان به نقل از منابعی اعلام کرد: شرایط در لبنان به گونه‌ای است که احتمالا سعد حریری مجددا به تشکیل دولت جدید مکلف شود.
این منابع اعلام کردند: مذاکرات پارلمانی به تأخیر نیفتاده و میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان موضع خود را تغییر نداده است. او خواهان تشکیل دولت تکنوسیاسی است. پیش از این جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان گفته بود که بزرگترین فراکسیون سیاسی مسیحی در کشور براساس شرایطی که حریری بر آن پافشاری می‌کند در دولت جدید شرکت نخواهد کرد. وی گفت: جریان آزاد ملی مانع تشکیل دولت جدید نخواهد شد. منابع سیاسی می‌گویند، مشارکت باسیل مسئله حساسی در مذاکرات تشکیل دولت با میشل عون است. عون همچنان اصرار دارد رهبر جریان آزاد ملی بخشی از دولت جدید به رهبری حریری باشد.
در همین راستا سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات اللبنانیه» مخالفت خود را با تشکیل دولت تکنوسیاسی اعلام کرد و گفت: تنها راه‌حل بحران لبنان تشکیل دولت تکنوکرات است. موضع ما همین است و در مذاکرات پارلمانی شرکت خواهیم کرد. لبنان درحال حاضر با بحران اقتصادی وخیمی مواجه است و اعتراضات علیه این وضعیت همچنان ادامه دارد. برای همین بیروت نیاز شدیدی به تشکیل هرچه سریع‌تر دولت برای خروج از بحران دارد.
بعد از گسترش اعتراضات لبنان سعد حریری از سمت نخست‌وزیری استعفا داد. مذاکرات بین طرف‌های اصلی لبنان برای مکلف کردن شخص جدیدی برای تشکیل دولت هنوز به جایی نرسیده است. حریری بازگشت خود را به تشکیل دولت تکنوکرات مشروط کرده است اما حزب الله و جنبش أمل بر تشکیل دولت 
تکنوسیاسی تأکید دارند.