رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز: با نماز، جان را پالایش و از گناه دوری کنیم

گرگان - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان "نماز و مدرسه" با پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر گرگان مرکز استان گلستان برگزار شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه نماز از جمله بزرگترین و جذاب‌ترین نعمتهای شگفتی‌ساز است که انسان را در برابر این پدیده الهی خیره و مبهوت می‌کند، خاطرنشان کردند: خداوند این نعمت را به ما هدیه فرمود که با آن جان خود را پالایش کنیم و ارتباطات بشری را برخوردار از معنویت کرده و امن و سلامت روانی و رهایی از چالش‌های ستیزگرانه و بهجت و نشاط را نصیب جامعه‌ سازیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این اجلاس که صبح روز (پنجشنبه) در شهر گرگان برگزار شد و نماینده ولی فقیه در استان گلستان، آن را قرائت کرد به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم


و صلّی الله علی محمّد و آله الطیبین
در میان نعمتهای بزرگ الهی که هیچ کس قادر بر شمارش آنها نیست، برخی برجستگیهای نمایانی دارند که اهل تامل را به شگفتی میرساند، و از جمله جذابترین این نعمِ شگفتی‌ساز، نماز است. ترکیب اذکار نماز، ترکیب حرکات نماز، ترتیب اوقات نمازهای واجب و مستحب، تاکید بر تمرکز و حضور قلب در آن، تاکید بر مسجدی کردن آن، تاکید بر جمعی کردن آن، الزام پاکیزگی در آن، هم در تن و پوشش با دور کردن نجاست، و هم در دل و روح با غسل و وضو، الزام به روی آوردن آن از هر نقطه جهان به یک کانون مرکزی- کعبه شریف- و بسی نکات و نقاط ظریف و دقیق و پرمضمون در این فریضه ممتاز و یکتا، آدمی را در برابر این پدیده الهی خیره و مبهوت میکند. خداوند این نعمت بزرگ را به ما هدیه فرموده است. با آن میتوانیم جان خود را پالایش کنیم، میتوانیم خود را از گناهان دور کنیم، میتوانیم ارتباطات بشری را در جامعه خود، برخوردار از معنویت کنیم و بدین وسیله، امن و سلامت روانی و رهائی از چالش‌های ستیزگرانه، و بهجت و نشاط را نصیب آن سازیم. این هدیه به صورت فریضه و تکلیف درآمده است تا دست‌کم، جامعه از حداقل‌های آن محروم نماند، هدیه‌ئی با این وزن عظیم و متقابلاً با کمترین هزینه مالی و وقت حقیقتاً درخور سپاس پایان‌ناپذیر ما است.
حضار محترم! ما هم در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم. کارهای زیادی باید بشود که امیدوارم عالم مجاهد جناب حجه‌الاسلام قرائتی ما همه را به آن متذکر گردند.
والسلام علیکم و رحمه‌الله
سید علی خامنه‌ای
20 آذر ماه 1398
بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با حضور رئیس قوه قضائیه، وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد اقامه نماز کشور در گرگان آغاز به کار کرد.
رئیس قوه قضائیه به عنوان مهمان ویژه در این مراسم گفت: امروز معتقد هستم راه پناه بردن ما به قانون خدا و نماز برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی که جامعه را رنج می‌دهد می‌تواند راهکاری برای برون‌رفت از آن باشد.
سید‌ابراهیم رئیسی در بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در گرگان‌ اظهار داشت: با پیگیری و احساس مسئولیت حجت‌الاسلام قرائتی بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با کمک مردم گلستان در این استان برپا شد.
وی افزود: موضوع نماز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار موضوع پر بحث و قابل توجه‌ای برای حوزه و دانشگاه بوده و از مباحثی است که به برکت پیام مقام معظم رهبری و پیگیری حجت‌الاسلام قرائتی بسیاری از اندیشمندان قلم زدند و نکات ارزشمندی را نسبت به آیات نورانی قرآن نگاشتند.
رئیسی گفت: این اجلاس برکتی که برای پرداختن به موضوع نماز در کشور داشته چه در محافل علمی و فرهنگی و چه در شیفتگان نماز بسیار بوده است.
وی ادامه داد: این اجلاس ظرفیتی برای بررسی و پرداختن دارد و موقعیتی است تا بازنگری به عملکرد مسئولان داشته باشیم تا گامی بهتر برداریم زیرا اقامه نماز یکی از شرایط اساسی برای افرادی است که مسئولیت دارند.
رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: انسان با هواها و هوس‌ها و کشش‌ها و گرایش‌های نفسانی و آنچه که انسان را از معراج باز می‌دارد، تنها راهی که انسان از شیطنت‌ها بتواند در پناه ان قرار بگیرد ذکر است و کامل‌ترین ذکر نماز است.
وی اظهار داشت: این اجلاس به اقامه نماز در مساجد و مدارس می‌پردازد اما باید جلوه‌های اقامه نماز را به آنچه حقیقت نماز اقتضاء می‌کند، گسترش داد.
رئیس قوه قضائیه گفت: امروز معتقد هستم راه پناه بردن ما به قانون خدا و نماز برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی که جامعه را رنج می‌دهد می‌تواند راهکاری برای برون‌رفت از آن باشد.
وی اظهار کرد: ارتباطات دیجیتال می‌تواند تبدیل به فرصتی شود، این ارتباطات همه لایه‌های جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. فضای مجازی باید مدیریت شود و مصون‌سازی و صیانت‌بخشی از جوانان اتفاق بیفتد که در پرتو ارتباط با خدا و نماز است و ساخته شدن انسان‌هایی که تکانه‌ها در آنها هیچ تکانی ایجاد نکند.
رئیس قوه قضائیه گفت: در پرتو نماز می‌توانیم از استکبار، خود بزرگ‌بینی و خودمحوری که ریشه همه مفاسد اخلاقی است دوری کنیم.
وی افزود: آسیب‌های اجتماعی، فساد اخلاقی، فکری، اجرایی و عملی جامعه را رنج می‌دهند و راهکار برون رفت از این فساد ارتباط با خداست.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در جامعه می‌گویند اگر مدیر و بازرس باشد کارمند خوب کار می‌کند اما راه آنکه در خلوت هم خوب کار کند نماز و ارتباط با خداست.
وی گفت: امروز برخورداری از عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت قضایی، عدالت فرهنگی و غیره که موهبت الهی است در پرتو نماز و اقامه آن شکل می‌گیرد و جامعه را به سوی اهداف بلند عالی سوق می‌دهد.
رئیسی افزود: اقداماتی در دستگاه‌های مختلف اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی را ضرورت می‌دانیم، اما کاهش بسیاری از پرونده‌ها در دستگاه قضایی با گسترش معنویت و توجه به نماز صورت می‌گیرد.
وی گفت: فقر محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی و قوانین ناعادلانه است و اگر این قوانین براساس نماز و آموخته‌های قرآن باشد شاهد آن نخواهیم بود.
همچنین رئیس ستاد اقامه نماز گفت: اجلاس سراسری نماز فرصتی است که دستگاه‌های فرهنگی به فکر بیفتند، وضع نماز خوب نیست، گرچه از گذشته شرایط بهتری داریم ولی نسبت به برنامه عقب ماندیم.
حجت‌الاسلام محسن قرائتی در بیست و هشتیمن اجلاس سراسری نماز اظهار کرد: کشور در برابر توطئه دشمنان با نماز مقاوم می‌شود و همانند هشت سال دفاع مقدس اگر کشور امروز وارد جنگ شود اهل مسجد به جبهه‌های جنگ خواهند رفت.
وی افزود: با ضایع شدن نماز فساد در جامعه زیاد می‌شود، کسی که می‌خواهد با خدا باشد راه حل آن نماز است.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می‌دارد، ادامه داد: کسی که اهل مسجد و نماز شد مثل انسانی که لباس پاکیزه و تمیزی بر تن دارد هر جای آلوده نمی‌نشیند و خود را آلوده به گناه نمی‌کند.
قرائتی با بیان اینکه برای نجات نسل امروز مسئله نماز اهمیت دارد، یادآور شد: در اختیار کردن دوست نیز باید به مساله نماز توجه کرد چرا که انسانی که خدای متعال را نادیده گرفته شما را نیز نادیده می‌گیرد.
قرائتی با بیان اینکه برای اقشار شغلی مختلف باید در خصوص اقامه نماز برنامه داشته باشیم، تاکید کرد: ما برای اقشار مختلف کاری نکردیم در تهران 50 هزار تاکسی وجود دارد و اگر در هنگام اذان از طریق رادیو آن را از تاکسی پخش کنند 50 هزار نقطه در تهران اذان پخش می‌شود.
وی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز باید برنامه‌های جدیدی برای اقامه نماز در نظر بگیرد تا بتوانیم فرهنگ اقامه نماز را گسترش دهیم، خاطرنشان کرد: مشکلات مملکت ما بر این است که مدیران کشور ما متین هستند ولی کار کشور با « منطق» پیش می‌رود و باید تلاش مسئولان بیشتر شود، با ابلاغیه و فکس نامه‌ها کارها پیش نمی‌رود.
قرائتی افزود: طرح تحول در آموزش و پرورش تا 20 سال دیگر به جایی نمی‌رسد چرا که این کار مرد تحول می‌خواهد نه طرح.
رئیس ستاد اقامه نماز بیان کرد: اجلاس نماز باید خروجی داشته باشد، 3 هزار روحانی در سپاه، 400 روحانی در ستاد نیروهای مسلح وجود دارد و بسیاری از روحانیون در ادارات مشغول هستند و اگر این روحانیون در مدارس حضور یابند بسیاری از مشکلات مدارس برای اقامه نماز حل می‌شود.
قدردانی از الگوهای برتر در زمینه ترویج و اقامه نماز جماعت
همزمان با بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز که به میزبانی استان گلستان برگزاری شد از الگوهای برتر در زمینه ترویج و اقامه نماز جماعت قدردانی شد.
از حجت‌الاسلام رضایی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن استان گلستان به خاطر اقامه مستمر نماز جماعت قدردانی شد.
همچنین محمد صادق لطفی در زمینه برپایی نماز جماعت در مدرسه محل تحصیل خود از استان زنجان نیز به عنوان دانش‌آموز موفق مورد تجلیل قرار گرفت.
از حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی، امام جمعه شهر نجف‌آباد استان اصفهان نیز به خاطر حضور مستمر در بین دانش‌آموزان و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی تجلیل شد.
زهرا مظفر، سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش نیز به خاطر طراحی سامانه ارزیابی نماز مدارس و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری با موضوع نماز از دیگر تجلیل‌شدگان این اجلاس بود.
محمد پورداوود، مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز به خاطر تقویت نماز در مدارس و بسترسازی برای حضور امام جماعات در فضاهای آموزشی مورد تقدیر قرار گرفت.
همچنین از خیر نیکوکار، عباسعلی قاسمی که در زمینه ساخت مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی اهتمام دارد نیز با حضور رئیس قوه قضائیه، وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد اقامه نماز کشور قدردانی شد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: 90 درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام‌زنی به ایران آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است شمخانی: بیش از 85 درصد از جانباختگان رخدادهای اخیر در هیچ تجمع اعتراضی حضور نداشتند سازمان ملل: قانون شهروندی تازه هند تبعیض علیه مسلمانان است آمریکا درحال سرمایه‌گذاری بر طالبان و داعش در افغانستان است وال استریت ژورنال: عربستان به دنبال کاهش تنش با ایران است وزارت بهداشت اعلام کرد جاسازی قرصهای مشکوک در محصولات بیش‌ از10 شرکت تولید کیک رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز: با نماز، جان را پالایش و از گناه دوری کنیم یادداشت مدیرمسئول تغییر جانسون در انتخابات انگلیس پیروز شد با حضور فرمانده کل سپاه؛ بهره‌برداری از 14 طرح عمرانی و خدماتی در شهرستان ری حضور پررنگ سازمان بهشت زهرا(س) در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند سید عباس موسوی، اظهارات وزیر خارجه آلمان را غیرمسئولانه و مداخله جویانه خواند چهار عضو شبکه سلطنت‌طلبان در اصفهان دستگیر شدند وزیران علوم و صنعت این هفته در مجلس حضور می‌یابند آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است