رئیس کل بانک مرکزی: 90 درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: درحال حاضر 84 درصد تامین مالی درکشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود که اگر منابع موجود درصندوق مالی در بورس را نیز به این رقم اضافه کنیم عملا این سهم به بیش از 90 درصد می‌رسد.
به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی در همایش شبکه بانکی، یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان در مشهد افزود: این امر باعث شده است دست بانک‌ها برای اینکه بتوانند در بخش خُرد تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند بسته شود و به همین دلیل هم شاهد افکار منفی عمومی نسبت به بانک‌ها هستیم درحالی که اقدامات خوبی توسط سیستم بانکی در اقتصاد کشور انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه قرار نبود سیستم بانکی در کشور ما به سمت حمایت از طرح‌ها برود ادامه داد: در کشورهای جهان معمولا طرح و فعالیت‌های بزرگ مالی توسط بازار سرمایه حمایت می‌شود اما هم‌اکنون فعالیت‌ها در کشور ما بانک محور شده است.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: سیستم بانکی امسال در بخش قرض الحسنه علاوه بر تامین‌های انجام شده برای کمیته امداد و بهزیستی 30 هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج و پنج هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای سیل زدگان اختصاص داده است.


رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و نقش سیستم بانکی در پیشبرد این الگو تجربه بسیار موفقی بوده است و طی دو سال گذشته 66 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار کمیته امداد برای موضوع اشتغال قرار داده شده که از این محل حداقل 83 هزار نفر از پوشش این نهاد خارج شده‌اند.
همتی افزود: اشتغال روستایی که از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها به صورت مشترک تامین می‌شود هم نقش قابل توجهی در اقتصاد و اشتغال کشور دارد و تلاش کمیته امداد در این زمینه شایسته قدردانی است.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که چاره‌ای نداریم که برای توسعه پایدار، اشتغال را هدف قرار دهیم و اگر نتوانیم کار اساسی در این زمینه انجام بدهیم بقیه تلاش‌ها نیز در کشور ابتر می‌ماند.
تلاش دشمن برای ضربه به مردم ایران ناکام ماند
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دشمن با تمام فشار تلاش می‌کند تا به اقتصاد کشور و مردم ایران لطمه بزند گفت: همه پیگیری‌های امروز کشور برای حل مشکلات و دور زدن تحریم‌هاست و در این میان نمایشگاه توانمندی‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در روند رونق تولید کشور امید بخش است.
همتی افزود: تلاش کرده‌ایم و تاکنون موفق شده‌ایم جلوی سیل ویرانگر دشمن را بگیریم و در پشت این سد، تلاش مردم برای رشد و تعالی چشمگیر و شایسته است.
وی ادامه داد: مردم در جنگ بی‌سابقه اقتصادی بطور حتم پیروز خواهند شد و طی دو، سه هفته گذشته دشمن تلاش مضاعفی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران کرده است و تلاش برای ضربه زدن به پول ملی مبدا بقیه تلاش‌ها برای از هم پاشیدن اقتصاد ایران است که خوشبختانه در این تلاش نیز موفق نشده‌اند و همان‌طور که قول دادیم ثبات را به بازار ارز برگرداندیم و در سایر بازارها نیز تلاش درحال انجام است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خوشبختانه توانسته‌ایم تجارت خارجی‌ را سامان دهیم گفت: منابع عظیمی از محل صادرات نفت نصیب کشور می‌شد اما به‌رغم کاهش شدید صادرات نفت، جریان تامین کالاهای اساسی و مواد مورد نیاز کارخانه‌ها درحال تامین شدن است.
همتی افزود: سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی (نیما) برای نخستین بار هم‌اکنون درحال فعالیت روان در کشور است و عرضه بر تقاضا در این سامانه پیشی دارد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگرچه بالارفتن نرخ ارز موجب فشاربر اقشاری از کشور که درآمد پایینی دارند شد اما در عین حال موجب رونق تولید در کشور هم شده است به گونه‌ای که هم‌اکنون وارد مسیری شده‌ایم که واردات کاملا متوقف شده است و باید جلوی قاچاق را هم بگیریم.
همتی افزود: افزایش قاچاق بیشتر به علت برخی مصوبات موجود در کشور بوده است مثلا مصوبه‌ای برای ورود کالا توسط ملوانان تحت عنوان مصوبه ته لنجی در کشور داریم اما قرار نیست همه لنج‌ها با انبوه کالا واردات کالا و اجناس لوکس انجام دهند و این وضعیت بر بازار ارز کشور فشار بیاورد.
وی ادامه داد: نوید می‌دهم که روند تولید در کشور بسیار خوب است و تمامی نشانه‌های دریافتی از بخش صنعت و کشاورزی نشان دهنده این رشد است که طی چندماه آینده ارقام مربوطه اعلام می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری توسط رهبری به نام سال رونق تولید گفت: در این راستا دو اقدام موثر شامل طرح گام در جهت تامین زنجیره تولید بدون نیاز به نقدینگی و اختصاص بخشی از منابع بانکی شامل 100 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های پیشران در جهت رونق تولید در کشور درحال اجراست.
همتی افزود: از نظر تامین منابع ارزی و تامین منابع مالی در حدی که موجب رشد بی‌حد نقدینگی در کشور نشود حمایت از تولید به خصوص تولید متوسط و کوچک مورد توجه است.
وی با اشاره به اتفاقات رخ داده پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ادامه داد: توانمندسازی و سرریز سود بخش‌های دارای بازدهی زیاد باید به بخش‌های دچار محرومیت هم برده شود تا شاهد چنین مشکلاتی در کشور نباشیم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه 40 درصد جمیعت کشور جزو چهار دهک پایین کشور هستند که به طور تاریخی سهم اندکی از درآمد و هزینه کشور را در اختیاز دارند گفت: این درحالی است که 20 درصد جمعیت کشور دو دهک بالای اقتصادی جاکعه هستند که 50 درصد هزینه و درآمد کشور را در اختیار دارند که این روند نباید دوام یابد و به طور حتم باید این روند اصلاح شود.
صادرکنندگان پشتوانه اقتصاد کشور هستند
همچنین رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی، صادرکنندگان را پشتوانه اقتصاد کشور عنوان کرد.
عبدالناصر همتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این استان، با بیان اینکه در کشور بخش‌های مختلف نیازمند تامین مالی و نیز تامین ارز هستند، گفت: تمام تلاش ما این است که در این مسیر به تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان برای برطرف شدن مشکلات اقتصادیشان کمک کنیم، اما در هر حال محدودیت‌هایی پیش روی ماست.
همتی با بیان اینکه به مانند همه دنیا، وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ثبات وضعیت اقتصادی است، عنوان کرد: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم، بیشترین آسیب به اقشاری با درآمدهای ثابث وارد می‌آید. بنابراین هدف اصلی ما این است که به رشد و اشتغال کمک کنیم.
همتی هدف از حضور بانک مرکزی در بازار ارز را ایجاد ثبات عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی به هیچ‌وجه هدفش تعیین نرخ نیست، بلکه هدف این بانک ایجاد ثبات در بازار است و اگر هم در بازار حضور پیدا می‌کند ناشی از آن است که تقاضا را زیاد، غیرواقعی و یا ناشی از سفته بازی می‌بیند، پس باید بازار را کنترل کند. از این رو، در چنین شرایط تحریمی، اجازه سفته بازی در بازار را نمی‌دهیم، چراکه معتقدیم سفته بازی ابزار دشمن است. لازم به ذکر است، درحال حاضر هیچ تقاضای واقعی وجود ندارد که تامین نشود و تمام تقاضاهای واقعی در نیما تامین می‌شود.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره اظهارنظرهای مختلف درخصوص بازار ارز عنوان کرد: اینکه بعضی افراد در مورد نرخ ارز اظهارنظر می‌کنند، نباید مبنای ذهنی قرار گیرد، زیرا اینها نظرات شخصی برخی افراد است و نه موضع و نظر بانک مرکزی؛ تبیین سیاست‌های ارزی بر عهده این بانک است و نباید دیدگاه افراد مختلف را به عنوان نظر این بانک تصور کرد.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی برای کالای اساسی نرخ تعیین شده توسط دولت یعنی 4200 تومانی را پذیرفته است که این سهم دولت است و خود دولت باید در مورد کالاهای اساسی تصمیم بگیرد. در بازار ثانویه یا نیما نیز براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود و بانک مرکزی از بروز نوسانات در این بازار جلوگیری می‌کند، چراکه تثبیت اقتصادی هدف این بانک است.
رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نرخ رشد غیرنفتی تصریح کرد: احتمال می‌دهم رشد غیرنفتی در شش ماه اول امسال مثبت باشد و این میزان جدای رشد اقتصادی با نفت کشور است، چراکه در صادرات نفتی با کاهش روبرو شدیم. از این منظر کشور به سمت رونق تولید در حرکت است.
وی در خصوص آمار صادرات غیرنفتی گفت: باید در نظر داشت که صادرات غیرنفتی ما نسبت به گذشته کاهش نیافته است. در آمارها و اخبار اعلام شد که صادرات غیرنفتی ما در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه سال قبل، یک میلیارد دلار کاهش یافته است. درحالیکه بنا به درخواست صادرکنندگان مبنای محاسبه ارزش پایه صادراتی درگمرک کاهش یافته والا صادرات از نظر ارزش، رشد داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: 90 درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام‌زنی به ایران آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است شمخانی: بیش از 85 درصد از جانباختگان رخدادهای اخیر در هیچ تجمع اعتراضی حضور نداشتند سازمان ملل: قانون شهروندی تازه هند تبعیض علیه مسلمانان است آمریکا درحال سرمایه‌گذاری بر طالبان و داعش در افغانستان است وال استریت ژورنال: عربستان به دنبال کاهش تنش با ایران است وزارت بهداشت اعلام کرد جاسازی قرصهای مشکوک در محصولات بیش‌ از10 شرکت تولید کیک رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز: با نماز، جان را پالایش و از گناه دوری کنیم یادداشت مدیرمسئول تغییر جانسون در انتخابات انگلیس پیروز شد با حضور فرمانده کل سپاه؛ بهره‌برداری از 14 طرح عمرانی و خدماتی در شهرستان ری حضور پررنگ سازمان بهشت زهرا(س) در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند سید عباس موسوی، اظهارات وزیر خارجه آلمان را غیرمسئولانه و مداخله جویانه خواند چهار عضو شبکه سلطنت‌طلبان در اصفهان دستگیر شدند وزیران علوم و صنعت این هفته در مجلس حضور می‌یابند آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است