به آقای رئیس جمهور !

آفتاب یزد - گروه سیاسی: فاصله شان کمتر از یک متر است؛ رئیس جمهوری و کارگر معدن یورت. چهره به چهره یکدیگر ایستاده اند. یکی خمشگین و داغ دار است و با صورتی دود گرفته و سوخته، چشم در چشمان مردی دوخته است که اندوهگین و متالم او را نظاره می کند. اتفاقی نادر در طول 37 سال گذشته رخ داده است و یکی از سران نظام به دنبال وقوع فاجعه ای در کشور در میان مردم عزادار حاضر شده است و چهره به چهره با آنها سخن می گوید و فریادهایشان را با گوش جان می شنود.
روز گذشته حسن روحانی علی رغم آنکه به او هشدار داده شده بود تا از حضور در جمع کارگران معدن یورت بپرهیزد به دلیل آنکه آنها داغدار معدنچیان کشته شده و محبوس در زیر خروارها سنگ و کلوخ هستند و سالیان سال است که به خاطر مشکلات معیشتی شان در تنگنا به حیات خود ادامه می دهند، از همین روی ممکن است با رئیس جمهوری با خشم و عصبانیت برخورد کنند . اما آنطور که خود مشاوران حسن روحانی گفته اند او برای حضور در جمع کارگران مصر بوده و می خواسته خود با آن ها سخن بگوید و پذیرای فریادهای دردمندانه شان باشد.
****
درد دل کارگر و رئیس جمهور


کارگر معدن یورت خطاب به حسن روحانی فریاد می‌زند: « آقای رئیس‌جمهور خوش آمدید به اینجا (آزادشهر). ولی واقعا دیگر فایده‌ای ندارد. ما 22 سال است که در معدن کار می‌کنیم اما هیچ کدام از شما مسئولان نظام نمی‌دانید که معدن کار یعنی چه. حالا یادتان افتاده و جمع شده‌اید آمدید. 40 نفرمان را از دست دادیم 170 بچه بی‌پدر شدند 40 زن بیوه شدند. ما اصلا نمی‌دانیم چه کار کنیم چرا ایمنی ندارند معدن‌ها، چرا کسی پیگیر نیست. ما چند سال پیش آمدیم و شکایت کردیم .... پارسال به فرمانداری رفتیم 14 ماه حقوق نگرفته بودیم آمدیم فرمانداری اعتراض کنیم با زن‌هایمان آمدیم، خانم‌هایمان را آوردیم تا حقمان را بگیریم. یعنی شما به عنوان رئیس‌جمهور، متوجه نشدید؟ من 20 میلیون تومان از شرکت معدن یورت طلب دارم اما 10 هزار تومان در خانه‌ام نیست بچه‌ام را به دکتر ببرم. آقای رئیس جمهور کارگر ذوب آهن یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد. ................. هر کس که در معدن یورت کار می‌کند 25- 20 سال است که مشغول است وقتی هم بازنشست می‌شود یک میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق می‌گیرد این فرد با یک میلیون و چهارصد، بچه‌هایش ازدواج می‌کنند و هزار گرفتاری دارد. چه کار کنیم؟ آقای رئیس‌جمهور خواهشی از شما دارم............. این معدن هزار و 700 متر رفته بدون تعبیه، مسئولان ما کجا هستند؟ دیشب معاون استاندار گفت معدن گاز نداشت بیاوریدش اینجا تا از او بپرسیم کجا گاز نداشت همه شان دروغ می‌گویند........ما فرماندار نداریم، بخشدار نداریم، استاندار نداریم. شما برای ساختمان پلاسکو که 14 نفر کشته شدند چه تشییع جنازه‌ای گرفتید، چرا برای عزیزان ما نمی‌گیرید؟ اینجا 40 نفر زیر آوار ماندند این تشییع جنازه‌شان چه شد؟ این مادران را نگاه کن.
آقا نان نداریم بخوریم به قرآن مجید......دل من درد دارد....... من داغدارم......... بگذارید حرفم را بزنم...... 40 نفر اینجا مرده‌اند.........یک ماه دیگر هم نمی‌توان اینها (معدنچیان محبوس) را بیرون آورد...... همه بو گرفته‌اند....... آقای رئیس جمهور تا الان کجا بوده‌اید؟ بیمه‌های ما را نمی‌ریزند یک سال کار می‌کنیم اندازه 6 ماه بیمه پرداخت می‌کنند. بیمه‌هایمان را آرایشگری رد می‌کنند، کتابداری رد می‌کنند و سختی کار برایمان نمی‌زنند. بگو چه کار کنیم، ما را با 25 سال کار بازنشست نمی‌کنند..... تمام زنان یک هفته است که اینجا نشسته‌اند تا شوهرهایشان از معدن بیایند...... ما نمی‌توانیم در این معدن کار کنیم......... (صحبتش قطع می‌شود).......بگذار درد دلم را بگویم........ رئیس‌جمهور دیگر اینجا نمی‌آید هیچ کس دیگر نمی‌آید درد دل ما را بشنود.......»
حسن روحانی هم خطاب به او می‌گوید:«برادر عزیز قرار بر این بود که امروز معاون اولم بیاید اما ترجیح دادم که خودم شخصا بیایم و شما عزیزان را زیارت کنم. فریاد کشیدن معدن‌چیان بر سر من، مایه افتخارم است. من رئیس جمهور زمان درد مردم هستم.»
**
روحانی نرفت که عکس بگیرد
سفر حسن روحانی به آزاد شهر و بازدید از خانواده‌ها‌ی معدنچیان کشته شده و همینطور حضور در جمع کارگران معدن یورت با حواشی فراوانی همراه بود. آنطورکه مشاوران رئیس جمهوری می‌گویند از پیشتر هم پیش بینی می‌شد که حضور یکی از سران در جمع زحمت‌کشانی که در طول حیات خود هیچ گاه اثری از یک مقام مسئول را در میان خود ندیده اند ، پر حاشیه خواهد بود و کارگران بی‌شک به دلیل مصائب‌شان به استقبال او نخواهند رفت. همراهان حسن روحانی نیز پیش از سفر او به آزادشهر رئیس جمهوری را از حضور
در جمع کارگران بر حذر داشتند تا جایی که حسن ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با انتشار پستی در توئیتر از مخالفت خود و استاندار گلستان از سفر رئیس جمهوری به معدن «زمستان یورت» و پاسخ رئیس جمهوری به مخالفت آنها گفته است:« استاندار محترم گلستان از من خواست با سفر رئیس جمهوری به معدن زمستان یورت آزادشهر به علت غم و اندوه بالای کارگران و التهاب خانواده‌ها‌ی آنان مخالفت کنم؛روحانی با مخالفت به من گفت: من رئیس جمهور زمان درد مردم و التهاب آنان هستم، اگر فریاد آنان در برابر من، سبب آرامش ملی خواهدشد، من باید بروم.»
حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری نیز در این باره اظهار داشت:« روحانی به میان معدنکاران نرفت تا با اندوه آنان عکس بگیرد، رفت تاصدای آنان رابه گوش همه ما برساند و چشمان ما را با چهره افسرده آنان آشنا کند.»
**
سوءاستفاده محافظه‌کاران
حال آنکه درددل بی واسطه این کارگران با رئیس‌جمهورشان موجب سوءاستفاده برخی رسانه‌های نشان‌دار شد. این رسانه‌ها که از چنین اعتراض‌هایی مقابل یک مسئول عالیرتبه متعجب شده بودند سعی نمودند ضمن پوشاندن این احساس خود، از این موضوع سوءاستفاده سیاسی نمایند. رسانه‌های فوق اعتراض‌ها‌ی کارگران داغدیده را نشانه عدم اقبال مردم به رئیس‌جمهور دانستند و القاء کردند که در دولت او کارگران این چنین در رنج و عذاب هستند. البته این رفتار مخالفان روحانی مسبوق به سابقه است. همین چند روز پیش در مراسم روز کارگر در مرقد امام خمینی (ره) اعتراض به حق برخی کارگران نسبت به وضعیت معیشتی‌شان باعث شد رسانه‌های محافظه‌کار از آب گل آلود ماهی خودرا بگیرند. این در حالی است که کارگران فوق اعتراض‌های خود را دلیلی بر اقبال به کاندیداهای رقیب روحانی اعلام ننموده بودند.
در ماجرای دیروز هم رسانه‌های نشان‌دار از همان استراتژی تبعیت کردند و با تمام توان به دنبال اثبات این ادعا بودند که کارگران معدن رفتار خشنی با خودرو حامل رئیس‌جمهور داشتند. این در حالی بود که طبق فیلم‌های منتشر شده کارگران صرفاً با رئیس‌جمهور سخن گفتند و کمبودهای‌شان را بر زبان جاری ساختند و آن چند نفری که به خودرو حامل حسن روحانی حمله‌ور شدند جزو کارگران معدن نبودند. در واقع این افراد معدود اولا ظاهر
و پوششی متفاوت داشتند و مشخص بود که معدن کار نیستند و ثانیا آنان با موتورسیکلت در محل سخنرانی رئیس‌جمهور حاضر شده بودند!
از سوی دیگر، یکی از کارگران معدن نیز در گفتگو با سایت روزنامه ایران اعلام کرد که افرادی که چنین حرکت ناشایستی را مقابل خودرو حامل رئیس‌جمهور انجام دادند از کارگران معدن نبودند و معدن‌کاران آنان را نمی‌شناختند.
به هر حال رئیس‌جمهور حسن روحانی روز گذشته باز هم نشان داد که در عمل چه قدر دولت او و خود وی به آزادی بیان و آزادی پس از آن اعتقاد دارد. بیراه نیست که این رویکرد موجب وحشت و واکنش رقبا و مخالفان وی شود. دیروز ابراهیم رئیسی باز هم به صدا و سیما نامه نوشت و نسبت به پخش ثانیه‌هایی از سخنرانی حسن روحانی در جمع معدن‌کاران اعتراض کرد.
***
استقبال مردم
علی رغم شانتاژهای رسانه‌ای کاندیداهای رقیب حسن روحانی، حضور او در جمع معدن چینان معدن یورت با واکنش‌ها‌ی مثبت کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی مواجه شد.
به طوری که فردی به اسم کایوت چنین نوشت: «روحانی رفته بین معدن چیا, اونام به حق به یه سری از مسائل معترض بودن، اینم شنید.خبری از گاز انبر و پرونده سازی هم نبود.» شخص دیگری چنین گفت که :« ما دقیقا رئیس جمهوری لازم داریم که بشه بهش توهین کرد و مجازات نشد، نه که در مقابل بهش شلاق بزنن.» کاربری نیز اظهار داشت: «از افتخارات این دولته که کارگر می‌تونه اعتراض داشته باشه و هر چی درد دل داره مستقیم جلوی رئیس‌جمهور بگه.» حمید هم عنوان کرد: «روحانی به عنوان رئیس دولت وظیفه داشت به معدن بره، با وجود اینکه می‌دونست ناسزا می‌شنوه، نشون داد مردم تو انتقاد ازش آزادن، شخصا ارادتم بیشتر شد» دیگری هم معتقد بود: «اولین‌باره در تاریخ نظام که عده‌ای علیه رئیس‌جمهور مستقر شعار دادند و به ماشینش حمله کردن ولی اتفاقی برای آنها نیفتاد.»