استیضاح وزیر کشور برای آگاهی و تسکین جامعه!؟

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: حالا دیگر می‌توان به وزیر کشور، عنوان وزیر روئین تن داد! وزیری که طی 15 ماه گذشته حداقل سه بار تا لبه تند و تیز استیضاح کشانیده شده، اما هر بار به بهانه و ترفندی از استیضاح شدن جان سالم به در برده است، از مسائل تروریستی اهواز گرفته تا مباحث اجتماعی، احزاب و شهرداری ها... خلاصه مجلس فعلی گویی همیشه باید پشت دیوار استیضاح وزیر کشور متوقف شود تا جایی که می‌توان با جرات گفت؛ رحمانی فضلی گویا قرار نیست تحت هر شرایطی و بنا به هر دلیلی به عنوان شخص استیضاح شونده رو در روی نمایندگان بایستد و به این مسئله بیندیشد که اعتماد مجدد شامل حال من می‌شود یا خیر اما، با نگاهی به موضع‌گیری‌های سه‌گانه علی مطهری، می‌توان گفت که وزیر روئین تن کابینه نیز می‌تواند شامل استیضاح شود و حتی می‌تواند رای اعتماد مجدد نگیرد آن هم دوماه و اندی مانده به انتخابات مجلس یازدهم!
> علی مطهری به دنبال چیست؟!
نخستین بار علی مطهری در گفت‌وگو با رسانه می‌گوید: «طرح استیضاح وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی تهیه و تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد تا روال قانونی خود را طی کند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه موظف است طرح استیضاح وزیر کشور را به کمیسیون تخصصی مربوط (کمیسیون امور داخلی و شوراها) ارجاع دهد تا جلسه بررسی آن برگزار شود. طرح استیضاح وزیر کشور تا آخرین لحظه توسط 19نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا شده بود ولی همچنان امکان افزایش تعداد امضاها
وجود دارد.»


این نماینده مجلس پیرامون محورهای استیضاح نیز گفته بود: «اصلی‌ترین محور استیضاح وزیر کشور به حوادث اخیر کشور برمی‌گردد. وزیر کشور مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی سران قوا بوده ولی احتمالا مقدمات و تمهیدات لازم برای آن را فراهم نکرد (که در این خصوص باید شفاف‌سازی صورت گیرد).»
این حرف علی مطهری یک مستند بسیار قوی دارد؛ سخنان حسن روحانی در تبریز که به دلیل هجمه رسانه‌ها، بخش‌های مهمی از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران اساساً دیده نشد آن هم در جایی که گفت: ما وظیفه مدیریت افزایش قیمت بنزین را به وزارت کشور واگذار کردیم و گفتیم حتی از تاریخ اجرایی شدن آن هم چیزی به ما نگوید!
آن گونه که علی مطهری مدعی است؛ «رحمانی فضلی، علاوه بر اینکه قبل از اجرای طرح تمهیدات لازم را فراهم نکرد، برای آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین هم برنامه درستی نداشت. ایشان هم مردم را غافلگیر کرد و هم بسیاری از مسئولان را و به نوعی همگان را مقابل عمل انجام شده قرار داد.»
> آدرس دقیق علی مطهری و ادامه ماجرا...
نماینده مردم تهران می‌گوید: «افرادی که طرح استیضاح را امضا کرده‌اند افراد استواری هستند که امضای خود را پس نخواهند گرفت، بنابراین امیدوارم که این استیضاح انجام شود مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.»
چند روز بعد علی مطهری دومین واکنش خود را نشان داده، ناآرامی‌های اخیر را دلیل طرح استیضاح وزیر کشور اعلام می‌کند و می‌گوید: «طرح استیضاح وزیر کشور درحال حاضر ۳۴ امضا دارد و ان‌شاءالله این‌بار اجرا شود و هدف از استیضاح وزیر کشور، فقط (در خصوص شفاف‌سازی) اعتراضات اخیر است و هدف دیگری ندارم.»
> استیضاح باید انجام شود استیضاحی که
می‌تواند مردم را آگاه و جامعه را آرام کند!
سومین اظهارنظر علی مطهری حکایت از آن دارد که طرح استیضاح وزیر کشور از همیشه جدی‌تر است مطهری در جدیدترین اظهارنظر خود پیرامون استیضاح وزیر کشور می‌گوید: «جلسه استیضاح در کمیسیون شوراها برگزار شد و من به عنوان نماینده استیضاح‌کنندگان به همراه چند تن از نمایندگان در این جلسه حضور پیدا کردیم و دلایل خود را مطرح کردیم.»
مطهری ادامه می‌دهد: «وزیر کشور نیز به مدت یک ساعت توضیحاتی ارائه کرد که قانع نشدیم، البته ایشان گفت که هنوز به مدت نیم ساعت حرف دارد، ما هم گفتیم گوش می‌کنیم ولی چون هدف ایشان و رئیس کمیسیون بر این بود که دفع‌الوقت کنند و این جلسه را تبدیل به چند جلسه کنند، ناگهان وزیر جلسه را ترک کرد که تخلف آشکار است.» مطهری تاکید می‌کند: «البته طبق آیین نامه داخلی مجلس استیضاح به قوت خود باقی است و باید در اولین جلسه علنی مجلس یعنی روز یکشنبه آینده در صحن علنی اعلام وصول شود.»
> استیضاح نیمه تمام در پرونده رحمانی فضلی
باز هم هست!
یک سال قبل! تقاضای استیضاح وزیر کشور ـ 11 مهرماه 1397 ـ با 25 امضا و در 13 محور تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. با محوریت حمله تروریستی اهواز، اجرا نشدن قانون تقسیمات کشوری در دولت یازدهم و دوازدهم، وضعیت نابسامان قاچاق کالا و فقدان نظارت کافی در این زمینه به ویژه از سوی استانداران، نبود نظارت کافی بر عملکرد شهرداری‌ها و شوراهای شهر و عدم ارائه راهکارهای درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها که عده زیادی از کارگران شهرداری در اقصی نقاط کشور حقوق چند ماهه معوق دارند و بی‌توجهی به توسعه سیاسی - اجتماعی کشور به ویژه در زمینه احزاب، عدم اهتمام به لایحه قانون جامع انتخابات، بی‌توجهی به ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری به ویژه در کلان شهرها، نحوه انتخاب برخی استانداران و فرمانداران و....، نبود نظارت بر برخی عملکرد شهرداری‌ها و دهداری‌ها و گستردگی عمومی از اقدامات آنها، ناکفایتی در مدیریت بحران به عنوان نمونه زلزله کرمانشاه، بی‌برنامگی این وزارتخانه برای جلوگیری از آسیب عمومی اجتماعی و افزایش این آسیب‌ها و بی‌تفاوتی در حل مشکلات و موضوعات همچون پدیده شاندیز و موسسات اعتباری همچون ثامن‌الحجج و مداخله استانداران در امور اقتصادی، صنعتی، تولیدی، کشاورزی، ملکی و تمام شئونات دستگاه‌ها و استان و فقدان پاسخگویی در قبال وضعیت کنونی؛ محورهای استیضاحی بود که به سرانجام نرسید!
این در حالی است در تابستان همان سال نیز، بحث استیضاح وزیر کشور مطرح شده بود اما 17 نماینده از 25 نماینده درخواست‌کننده استیضاح، امضاءهای خود را پس گرفته بودند.
> علی مطهری ریشه موضوع را یافته است؟!
آن گونه که از جمیع مسائل برمی آید، در جلسه استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، بسیاری از مسائل و ابهامات می‌تواند حل و فصل شود از جمله سوء مدیریت ها، سهم دستگاه‌های کوتاهی کننده، سهم وزارت خانه‌هایی که می‌توانسته‌اند بهتر عمل کنند و از همه مهم تر؛ سهم تعیین‌کننده وزیر کشور و وزارت خانه متبوع تحت اختیار وی!
جامعه بی‌اطلاع! حالا علاوه بر تحمل بار گرانی‌های غیرقابل انکار، می‌خواهد بداند این رفتار توام با بی‌احترامی دستپخت کیست آن هم در حالی که همه در تلاش هستند تا گناه را به گردن دیگری بیندازند یا بسته به اهدافی که دارند از رفیق گرمابه و گلستان خود دفاع کنند حتی اگر آن دفاع مملو از تخریب باشد دقیقاً شبیه دفاعی و توضیحات عجیب و غریبی که محمود واعظی ارائه می‌کند.
> اگر دولت و صدا و سیما مقصر نیست پس...
پیدا کنید...!
آن گونه که واعظی همه مسائل را با سرعت نور درز گرفته است لابد تنها مقصر بی‌دفاعی که در فقره سوءمدیریت در اِعمال گرانی بنزین دخالت داشته مردم هستند زیرا واعظی معتقد است: «صداوسیما در موضوع اطلاع‌رسانی بنزین مسئولیت خودش را انجام داد.»
اگرچه واعظی توپ را از زمین صدا و سیما به زمین دولت می‌اندازد اما قطعا فراموش کرده است که پیشتر، حسن روحانی تقصیرها را به گردن وزارت کشور انداخته بود و تلویحاً به این موضوع اشاره داشت که نحوه اجرا و عدم اطلاع‌رسانی در حوزه وظایف او به عنوان رئیس کابینه نبوده است فلذا این جمله که: «ما در موضوع اطلاع‌رسانی بنزین مقصر هستیم و مسئولیت این موضوع با دولت است!» هم مسئله‌ای را حل نمی‌کند زیرا رئیس دفتر حسن روحانی به این نکته اشاره داشته که: «صداوسیما هم در کمیته اطلاع‌رسانی حضور داشت اما ما مسئولیت خود را گردن صداوسیما نمی‌اندازیم، صداوسیما مانند دیگر نهادها کار خودش را کرده است. اگر منظور از کم کاری رسانه‌ای این است که باید پنج شنبه ساعت ١٢ شب را رسانه‌ای می‌کردیم، باید بگویم که چنین قراری نداشتیم.»
نحوه دفاع واعظی از صدا و سیما، رفاقت صدا و سیما با فراکسیون‌های پرتعداد و تاثیرگذار مجلس و گردن گرفتن نصفه و نیمه گناه سوء مدیریت در موضوع بنزین ذهن را به این مسئله رهنمون می‌سازد، حالا که اسیتضاح رحمانی فضلی جدی و به قوت خود باقی است پس باید هوای صدا و سیما را داشت تا صدا و سیما نیز هوای رحمانی فضلی را داشته باشد و این یعنی راضی نگه داشتن لاریجانی و حامیان او؟
عجیب نیست این جمله از واعظی: « خود بنده شاهد بوده‌ام که صداوسیما برنامه‌های متعددی در این زمینه ساخته و چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی همین اندازه کار کرده است» وقتی با مرور اخبار دوران حضور روحانی در پاستور به روابط و ضوابط رئیس دفتر رئیس جمهور بیشتر آشنا شویم!
> استیضاح وزیر کشور فرصت طلایی
پیش روی مجلس و دولت
مردم بیشتر از گرانی بنزین از رفتارها و گفتارهای شاذ و نغز ناراحت اند، مردم بیشتر از تاثیرگرانی بنزین بر دیگر کالاها از قول‌ها و وعده‌ها ناراحت‌اند و مردم بیشتر از گرانی‌هایی که تا بازار ارز نیز کشانیده شده است از بی‌اطلاعی‌ها ناراحت‌اند پس در جلسه احتمالی استیضاح وزیر کشور، لا به لای سخنان موافق و مخالف و نیز لا به لای سخنان دفاعی رحمانی فضلی، قطعا برخی از حتی گره‌های کور نیز می‌تواند گشوده شود؛ گره‌های کوری که خسارت‌هایی برجای گذاشت و بسیاری را در رنج و غم و اندوه فرو برد.
از استیضاح رحمانی فضلی که علی مطهری گویا سفت و سخت پیگیر آن است بوی آگاهی به مشام می‌رسد و نوید آرامش جامعه البته اگر استیضاحی که مطهری قول آن را داده صورت واقعیت به خود بگیرد!