بودجه سال ۹۹ و چند نکته مبتلا به مردم

در روز يکشنبه هفدهم آبان ماه 98 آقاي حسن روحاني (رئيس دولت تدبير و اميد) بودجه سال 99 را تقديم مجلس کرد و بعد از تشريح مختصر بودجه توسط ايشان اين بودجه در کميسيون‌ها مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد و سپس به صحن علني مجلس مي‌آيد تا نمايندگان به ريز آنها راي دهند و سپس به طور کلي بودجه مربوطه به راي گذارده مي‌شود و سپس به شوراي نگهبان مي‌رود تا مورد تاييد يا اصلاح قرار گيرد. در مورد بودجه سال 99 سه نکته مورد توجه جامعه و مبتلابه مردم است. قابل توجه است که دو مورد از سه مورد مطروحه در بودجه سال 99 و يک مورد ديگر آن پيشنهاد رئيس جمهور و سازمان برنامه و بودجه به مردم است:
1-در برنامه بودجه سال 99 قيد شده است که حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکري و کشوري 15 درصد افزايش يابد يعني کارمندي که سه ميليون تومان حقوق دريافت مي‌کند حدود 450 هزار تومان به حقوقش افزوده مي‌شود. اين مقدار در حالي مطرح مي‌شود که هم اکنون تورم حدود 40 درصد است. در سال‌هاي قبل که تورم تک رقمي بود حدود 10درصد به حقوق‌ها افزوده مي‌شد و وقتي مردم اعتراض مي‌کردند که چرا 10درصد بايد بر حقوق افزوده شود، آقاي روحاني و تيم اقتصادي ايشان اينچنين استدلال مي‌کردند که چون تورم تک رقمي است ما نمي‌توانيم بيشتر از تورم، حقوق‌ها را اضافه کنيم. به همين سبب بجز سال قبل که حدود 20درصد بر حقوق‌ها افزوده شد در سال‌هاي قبل چون نرخ تورم تک رقمي بود حدود 10درصد بر حقوق‌ها افزوده شد. اگر ملاک تورم است پس بايد حدود 40درصد به حقوق کارمندان و بازنشستگان افزوده شود وليکن دولت و سازمان برنامه و بودجه بر حرف خود پاي‌بند نيست و به همين دليل سفره مردم هر روز کوچکتر و کوچکتر مي‌شود و کارمندان و بازنشستگان هر روز از نظر قدرت خريد ضعيف‌تر مي‌شوند و دولت به حرف‌هايي که مي‌زند عمل نمي‌کند.
2- در بودجه سال 99 براي کالاهاي اساسي جمعيت 80ميليوني کشور 2/10 ميليارد دلار با نرخ 4200 تومان در نظر گرفته شده است. اگر ما اين مبلغ را براي کالاهاي اساسي بر تعداد جمعيت کشور تقسيم کنيم هر شهروند ايراني در سال حدود 127 دلار بايد برايش کالاي ضروري وارد کرد. آيا اين مقدار در سال کفاف کالاهاي اساسي او را مي‌دهد؟ آيا اين مبلغ همان رياضت اقتصادي محسوب نمي‌شود؟ با 127 دلار در سال چه کالاهاي اساسي مي‌توان براي هر ايراني وارد کشور کرد؟
3- چندي قبل دولتمردان به‌خصوص تيم اقتصادي آقاي حسن روحاني از مردم خواستند که ماليات بيشتري پرداخت نمايند تا دولت بتواند کسري بودجه سال 99 را جبران کند ولي مطرح نکردند که مردم اگر ماليات بيشتري بپردازند در برابر آن، دولت چه چيزي به مردم خواهد داد. آري در کشورهاي پيشرفته و کشورهايي که منابع طبيعي ندارند مردم آن کشورها در برخي موارد 50-60 درصد هم ماليات مي‌دهند اما در عوض دولت براي رفاه و عدالت اجتماعي، بهداشت رايگان، آموزش رايگان و حقوق شهروندي اعطا مي‌کند اما دولت تدبير و اميد در برابر مالياتي که مردم مي‌دهند فقر، بيکاري، حاشيه نشيني، اعتياد، بهداشت و آموزش گران به مردم اعطا مي‌کند و فساد در کشور سيستماتيک شده است و کار به جايي رسيده است که خود دولت اذعان نموده است که براي 60ميليون نفر قشر ضعيف جامعه يارانه معيشتي در نظر گرفته است اما از جيب خود مردم.