عصر افول کلیساها و رشد مساجد در انگلیس

یک شبکه تلویزیونی انگلیس در گزارشی جالب، از کاهش بی‌سابقه جمعیت جامعه مسیحی در انگلیس و رشد سریع و چشمگیر جمعیت مسلمان در این کشور خبر داد.
این شبکه تلویزیونی در گزارش خود می‌گوید: گفته می‌شود در سال 1380 تعداد 500 کلیسا در انگلیس تعطیل و بجای آن 493 باب مسجد ساخته شده است. دلیل تعطیلی این کلیساها استقبال اندک و بسیار کم رنگ مردم از حضور در آن است و از آنجا که جمعیت مسلمانان در این کشور همچنان رو به افزایش است و بر حضور در مساجد تاکید دارند، تعداد مساجد انگلیس همچنان درحال افزایش است و شاهد حضور پررنگ مسلمانان و نمازگزاران می‌باشد.
علاوه بر مساجد، تعداد دادگاه‌های اسلامی در لندن نیز رو به افزایش است، به گونه‌ای که اینک یکصد دادگاه اسلامی در لندن وجود دارد.
بسیاری از کلیساها رسما توسط بخشهای دولتی به مساجد تغییر کاربری داده‌اند و در میان این کلیساها، کلیساهای مطرح و بنامی به چشم می‌خورد که به مسجد تبدیل شدند. این کلیساها امروز شاهد حضور پر رنگ مسلمانان به صورت 5 بار در روز برای ادای نماز است.


طبق مطالعات صورت گرفته، گفته می‌شود با آغاز سال 2020 میلادی (دی‌ماه 1398) تعداد مسلمانانی که برای ادای فریضه نماز به مساجد انگلیس خواهند رفت به 683000 نمازگزار افزایش خواهد یافت. در مقابل تعداد 679000 مسیحی از کل افرادی که به کلیساهای لندن مراجعه می‌کنند کاسته خواهد شد. این اتفاق به معنای این است که تعداد مسیحیان شرکت‌کننده در مراسم مذهبی در کلیساها به سرعت درحال کاهش است.
این مطالعات نشان می‌دهد دلیل کاهش حضور مسیحیان در کلیساها به علّت نبود خلوص در عبادت، افزایش تعداد گروندگان به دین مبین اسلام در این کشور، ملحد شدن جوانان و افزایش مساله فساد در بسیاری از این کلیساها است.
برای مثال در کلیسای سن جورجیو که ظرفیت از بیش 1230 نفر را دارد، تنها 12 نفر برای انجام عبادت در مراسم مذهبی حضور یافتند. و در کلیسای سانتا ماریا تنها 20 نفر در مراسم مذهبی شرکت کردند. این درحالی است که در جوار این کلیسا واقع در خیابان «برون» مسجد کوچکی قرار دارد که شاهد صحنه‌های مختلفی است. در این مسجد که ظرفیت آن 100 نمازگزار است، بیش از یکصد نفر حضور یافتند تا میزان اخلاصشان به خداوند و دین اسلام را به منصه ظهور برسانند و نشان دهند تا چه اندازه از تعالیم دین اسلام پیروی می‌کنند.
از آنجا که مسجد یک نهاد بسیار مهم در جامعه اسلامی است، افزایش تعداد مساجد در لندن مایه شگفتی نیست. در عوض کلیساها به دلیل کاهش چشمگیر شرکت کنندگان در مراسم مذهبی، به منازل شخصی و اماکن کوچک نقل مکان کرده‌اند تا ساختمان‌هایی که روزگاری محل انتشار سلطه کلیسا بودند، به مساجد و محل تجمع مسلمانان تبدیل شود.
این وضعیت علاوه بر لندن در شهرهای مختلف انگلیس نیز به همین منوال است. یعنی تعداد مسلمانان در شهرهای دیگر نیز مانند لندن درحال رشد می‌باشد، برای مثال تعداد مسلمان در شهر منچستر 15.7 درصد از کل جمعیت این شهر، برمینگهام 21.8 درصد از کل جمعیت این شهر و برادفورد 24.7 درصد از کل جمعیت این شهر است.
*موسسه «گیت استون» نیویورک: اسلام در انگلیس رشد 80 درصدی داشته است
در این میان یک مرکز مطالعاتی آمریکایی با اشاره به آماری که از جمعیت ادیان مختلف در انگلیس منتشر شده، اعتراف کرد در ده سال اخیر، اسلام دینی بوده که سریع‌ترین رشد را در انگلیس داشته و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
در مقاله‌ای که توسط «سورن کرن» عضو ارشد موسسه مطالعاتی «گیت استون» نیویورک منتشر شده‌، آمده است: صدها انگلیسی هر ماهه به اسلام می‌گروند.
*در طول یک دهه 4 میلیون از تعداد مسیحیان در انگلستان و ولز کاسته شده است
بنا بر آمار و سرشماری‌های جدید، سریعترین رشد مذهبی در انگلیس و ولز متعلق به اسلام است. دولت انگلیس می‌گوید این امر «توصیف‌کننده و معرف ویژگی جمعیت و این سوال است که ما که هستیم، چطور زندگی می‌کنیم و چه کار می‌کنیم.»
یکی از آمار به دست آمده از سرشماری صورت گرفته در انگلیس در 20 آذر 1390 منتشر شد، این آمار تنها برای مناطق انگلستان و ولز است. آمار ایرلند شمالی و اسکاتلند نیز به طور مجزا ارایه می‌شود و دولت این داده‌ها را در زمانی دیگر منتشر خواهد کرد.
آمار و داده‌ها نشان می‌دهند در طول یک دهه از شمار مسیحیان در انگلیس و ولز 11 درصد یا 4 میلیون و 100 هزار نفر کم شده و از 37 میلیون و 300 هزار نفر در سال 1380 به 33 میلیون و 200 هزار نفر در سال 1390 رسیده است.
*اسلام تنها در طی یک دهه در انگلیس رشدی 80 درصدی داشته است
در طول همین مدت جمعیت مسلمانان انگلستان و ولز رشدی 80 درصدی (برابر با یک میلیون و 200 هزار) داشته است و از یک میلیون و 500 هزار نفر در سال 1380 به 2 میلیون و 700 هزار نفر در سال 1390 رسیده است تا اسلام دومین مذهب بزرگ در انگلیس باشد.
سومین مذهب پرجمعیت در انگلیس هندو است که شمار آنها 817 هزار نفر است و بعد از آن به ترتیب مذهب سیک با 423 هزار و بودایی با 248 هزار و یهودیت با 263 هزار نفر قرار دارند.
به نسبت کل جمعیتی که انگلستان و ولز دارند (سرشماری جمعیت این مناطق را 56 میلیون و 70 هزار نفر محاسبه کرده است) شمار کسانی که خود را مسیحی معرفی کرده‌اند از 72 درصد در سال 1380 به 59 درصد در سال 1390 کاهش یافته است. شمار مسلمانان در این کشور از 3 درصد به 5 درصد طی یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است.
*شمار واقعی مسلمانان بالاتر از آنچه است که آمار نشان داده
برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که شمار مسلمانان بطور حتم بالاتر از این میزانی است که در این داده‌ها نشان داده شده است. دلیل این امر این است که پاسخ به سوال مذهب در طرح سرشماری سال 1390 اختیاری بوده و 7.2 درصد از مردم به این سوال پاسخ ندادند.
اعتقاد بر این است که بسیاری از کسانی که داده‌های آماری را تکمیل کرده‌اند در این باره تردید داشتند که خود را به عنوان مسلمان معرفی کنند و شمار واقعی مسلمانان در این کشور به اندازه قابل توجهی بالاتر از 5 درصدی است که در داده‌های ‌آماری مشخص شده است.
*یک چهارم جمعیت انگلیس بی‌دین هستند
شمار کسانی که گفته‌اند از هیچ مذهبی پیروی نمی‌کنند نیز 83 درصد رشد داشته و از 7.7 میلیون نفر در سال 1380 به 14.4 میلیون نفر رسیده است. به عبارتی دیگر اکنون یک چهارم از جمعیت انگلیس و ولز بی‌دین هستند.
داده‌های سرشماری تایید دیگر آمار و تحقیقاتی است که در این رابطه انجام شده است. به عنوان مثال، مطالعه رویکردهای اجتماعی انگلیس که در سال 1391 صورت گرفت، نشان می‌دهد تنها حدود نیمی از انگلیسی‌ها وابستگی‌های مذهبی نشان داده‌اند و این امر به نسبت 20 سال پیش کاهش شدیدی یافته است. در آن زمان دو سوم مردم دلبستگی‌های مذهبی داشتند. اکنون به ندرت یک چهارم از نسل جوان انگلیسی خود را آدم‌های مذهبی معرفی می‌کنند.
*گرویدن به اسلام از دلایل اصلی افزایش شمار مسلمانان انگلیس است
اگر گذشت نسل‌ها باعث افزایش شمار کسانی است که اعتقاد دارند علم به همین تجربیات انسان خلاصه می‌شود یا این که تفکرات الحادی دارند، اما افزایش شمار مسلمانان در انگلیس بخاطر مهاجرت و همچنین گرویدن مردم به دین اسلام است.
آمار و داده‌ها نشان می‌دهند تنها در طول یک دهه، انگلیس و ولز از سال 1800 تاکنون بیشترین میزان رشد جمعیتی در طول یک دهه را تجربه کرده است (7.1 درصد). بیشتر این افزایش جمعیتی بخاطر افزایش مهاجرت به این کشور بوده است. به عبارت بهتر، 13 درصد (7.5 میلیون نفر) از جمعیت انگلستان و ولز بیرون از آن متولد شده‌اند. از این تعداد 3.8 میلیون نفر بین سال‌های 1380 تا 1390 به انگلیس آمده است. بیشتر مهاجرانی که امروزه در انگلستان و ولز زندگی می‌کنند در طول 10 سال گذشته به این دو منطقه آمده‌اند.
*لندن، چندفرهنگی‌ترین شهر انگلیس
داده‌های سرشماری نشان می‌دهند لندن اکنون چندفرهنگی‌ترین شهر انگلیس است و درصد بالایی از مردم این شهر مسلمان، بودایی، هندو یا یهودی هستند. مناطق شمال شرق و شمال غرب انگلیس نیز بالاترین درصد مسیحیان را دارا است و ولز هم بالاترین درصد از کسانی را دارد که گفته‌اند دینی ندارند. دهکده «نوزلی» در نزدیکی شهر لیورپول در شمال غرب انگلیس بالاترین درصد مسیحیان را با 80.9 درصد داراست و دهکده «تاور هملتز» در شرق انگلیس نیز بالاترین درصد مسلمانان را با 34.5 درصد در اختیار دارد یعنی هفت برابر درصد کل انگلیس و ولز. «نورویچ» نیز که شهری است در شرق انگلیس با 42.5 درصد بالاترین نسبت جمعیتی را که بی‌دین هستند، به خود اختصاص داده است.
این داده‌ها نشان می‌دهند 13 دهکده از 20 دهکده‌ای که بالاترین نرخ رشد جمعیتی را دارند ساکنان مسلمان دارند و در راس آنها دهکده تاور هملتز و «نیوهام» در شرق لندن هستند. سرشماری سال 1390 نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد از مسلمانانی که در انگلیس زندگی می‌کنند (حدود یک میلیون) در لندن هستند.
*هر ماه صدها انگلیسی مسلمان می‌شوند
اگر چه مهاجرت بزرگترین عامل افزایش اسلام در انگلیس بوده اما در عین حال می‌توان گفت که صدها نفر از انگلیسی‌ها هر ماهه به اسلام می‌گروند.
بنا بر آماری که ازسوی گروهی بین‌المذاهبی به نام «فیث مترز» صورت گرفته، شمار انگلیسی‌هایی که به اسلام گرویده‌اند اخیراً به 100 هزار رسیده و هر ساله 5 هزار نفر در سراسر انگلیس به این شمار اضافه می‌‌شوند. برآوردهای پیشین شمار کل انگلیسی‌های مسلمان شده را بین 14 الی 25 هزار نفر تخمین زده بود.
*زنان سفیدپوست با میانگین سن 27 سال بیشترین آمار گرایش به اسلام
تحقیقات نشان می‌دهد نزدیک به دو سوم از مسلمان شده‌ها زنان بوده‌اند و بیش از 70 درصد از آنها سفیدپوستان با میانگین سنی 27 سال بوده‌اند.
در تحقیقاتی که توسط «کوین برایس» از دانشگاه «سوانسی» ولز صورت گرفت، از کسانی که تغییر مذهب داده‌اند پرسیده شد تا دیدگاه خود را درباره جنبه منفی فرهنگ انگلیس بیان کنند. آنها «مصرف الکل و مستی» را در کنار «نبود اخلاق و ارتباطات جنسی» و «مصرف‌گرایی بی‌حد و مرز» را از این جنبه‌های منفی نام برده بودند.
*زنان مسلمان شده ملاحظه بیشتری در مورد حجاب نشان می‌دهند
بیش از یک چهارم از آنها اعتراف دارند که مسلمان واقعی بودن و زندگی در انگلیس بطور طبیعی با هم منافات دارد. 90 درصد از زنانی که به اسلام گرویده‌اند گفته‌اند که تغییر مذهبی موجب شده در پوشش خود ملاحظه بیشتری داشته باشند و بیش از نیمی از آنها روسری سرکرده و 5 درصد نیز برقع به سر می‌کنند.
در عین حال، مقامات دولتی اخیراً اعلام کرده‌اند شمار فزاینده‌ای از زندانیان در زندان انگلیس به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.
*اسلام خلاء ناشی از ضعف مسیحیت در انگلیس را پر می‌کند
بیشتر گرویدن به اسلام بخاطر ترکیبی از عوامل مختلف مانند دعوت فزاینده مسلمانان به دین خود و افزایش نارضایتی‌ها از مسیحیت صورت می‌گیرد.
برخی ناظران می‌گویند که کاهش کلیساهای سنتی مسیحیت در انگلیس که همراه با کاهش رسوم اخلاقی مسیحیت در جامعه انگلیسی است خلاء روحی ایجاد می‌کند که اسلام درحال پر کردن این خلاء است.
همه نشانه‌ها حاکی از آن است که شمار فزاینده‌ای از انگلیسی‌هایی که در خانواده‌های مسیحی ضعیف رشد پیدا می‌کنند به اسلام روی می‌آورند. این امر تا حدودی توضیحی برای این امر است که چرا شمار مسلمانان درحال افزایش است درحالی که شمار مسیحیان روند نزولی طی می‌کند.
*روند افزایش گرایش به اسلام در انگلیس در آینده هم ادامه خواهد داشت
باید انتظار داشت که این روند به همین منوال ادامه پیدا کند. در مطالعه‌ای که در سال 1384 انجام شد، تحقیقات انجمن مسیحیت که مقر آن در انگلیس است نشان می‌دهد که هر چه نسل‌ها به جلو می‌رود مسیحیان کمتر از نسل پیش از خود به کلیسا می‌روند.
این تحقیق با عنوان سرشماری کلیسای انگلیسی 1384 پیش‌بینی می‌کند که شمار مسیحیان انگلیسی که روزهای یکشنبه به کلیسا نمی‌روند در طول سه دهه آینده دو سوم کاهش می‌یابد. بنا بر این تحقیق، حضور ضعیف مسیحیان موجب بسته شدن 18 هزار کلیسا خواهد شد.
در عین حال، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که جمعیت مسلمانان انگلیسی در آینده رشد بیشتری خواهد داشت. با این نرخ رشد، شمار مسلمانان انگلیس تا سرشماری بعدی که در سال 1400 انجام خواهد شد، بار دیگر دو برابر و برابر با 10 درصد جمعیت کشور خواهد بود.

*مطالعات نشان می‌دهد دلیل کاهش حضور مسیحیان در کلیساها به علّت نبود خلوص در عبادت، افزایش تعداد گروندگان به دین مبین اسلام در این کشور، ملحد شدن جوانان و افزایش مساله فساد در بسیاری از این کلیساها است
*یک مرکز مطالعاتی آمریکایی با اشاره به آماری که از جمعیت ادیان مختلف در انگلیس منتشر شده، اعتراف کرد در ده سال اخیر، اسلام دینی بوده که سریع‌ترین رشد را در انگلیس داشته و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: 40 درصد متقاضیان مشمول طرح ملی مسکن نیستند سازمان ملل: هیچ دلیل و سندی مبنی بر نقش ایران در حملات آرامکو وجود ندارد مهندس زنگنه: هر زمان اسم «زنجانی» را می‌آوریم تا دو هفته عده‌ای حمله می‌کنند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اروپا هیچ پیشنهادی برای تحریم ایران بررسی نکرده است دکتر روحانی در جلسه هیات دولت: تقویت شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت خارجی نیست آذری جهرمی: یک حمله بزرگ سایبری علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک دفع شد حضرت آیت‌الله جوادی آملی: گرایشات و سلایق سیاسی ائمه جمعه در جامعه ایجاد شقاق و تفرقه می‌کند جزییات اختلاف جهانگیری و روحانی بر سر اجرای طرح سهمیه بندی بنزین واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس: حمایت از تروریسم اقتصادی آمریکا با حسن همجواری متناقض است ترکیه: آمریکا تحریم کند، باید از اینجرلیک برود عصر افول کلیساها و رشد مساجد در انگلیس مجمع تشخیص مصلحت، قانون تسهیل تسویه بدهکاران بانکی را تصویب کرد ایستگاه متروی مولوی 30 آذر افتتاح می‌شود در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی تصویب شد؛ اختصاص اعتبار برای جبران هزینه‌های درمان و معیشتی آسیب دیدگان زلزله سال 96 در کرمانشاه تحلیل سیاسی هفته وعده رئیس کل بانک مرکزی: ثبات بزودی به بازار ارز باز می‌گردد