در ردصلاحیت‌ها مسامحه نکنید



گروه سیاسی/ دبیر شورای نگهبان در جلسه دیروز این شورا خطاب به هیأت‌های اجرایی تأکید کرد که در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس با دقت عمل کنند تا شاهد شکایت کمتری به هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان باشیم.
به گزارش ایسنا، آنچه آیت الله جنتی از هیأت‌های اجرایی در سراسر کشور خواسته این است که نسبت به «فساد اقتصادی»، «فساد اخلاقی» و «ضدیت با حاکمیت» مسامحه‌ای نکنند. دبیر شورای نگهبان در عین حال  احراز شرایط داوطلبان برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری را در مدت کوتاه کار بسیار مشکلی دانسته، اما گفته: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان رهبری با دقت، اسناد و شرایط تک تک داوطلبان را بررسی می‌کند و هرگز تحت فشار و درخواست‌های غیرقانونی قرار نمی‌گیرد.


شورای نگهبان سالها است که در انتخابات‌ مختلف با رویکرد انتقادی فعالان سیاسی و طیفی از رسانه‌ها نسبت به عملکردش در حوزه احراز صلاحیت داوطلبان مواجه است. چنانکه همواره اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت‌ها شکایت داشته اند. وضعیتی که سبب شده شورای نگهبان دست به دامن ابتکارهای مختلفی برای کاستن از آمار رد صلاحیت شده از سوی خود باشد.  این بود که در آغاز انتخابات، اعضای برجسته آن در موضعگیری‌های خود از داوطلبان خواستند در صورت نداشتن صلاحیت‌های لازم، از ثبت نام خودداری کنند. توصیه‌ها و هشدارهایی که کمتر داوطلبی به آن توجه کرد و در نتیجه تعداد ثبت نام‌ها نه فقط کاهش نداشت بلکه افزایش یافت. حالا دومین راهکار شورای نگهبان برای فرار از زیر برچسب «رد صلاحیت گسترده» درخواست از هیأت‌های اجرایی برای اتخاذ رویکرد سختگیرانه‌تر در احراز صلاحیت داوطلبان است. خواستی که دست کم با موضع‌گیری‌های مکرر مقام‌های وزارت کشور مبنی بر ضرورت رویکرد انبساطی در احراز صلاحیت داوطلبان متفاوت است. علاوه بر اینکه تحقق این خواسته در موضوعاتی که قید صریح قانون اساسی نیست و شاید نتوان مستندات محکمه پسندی برای برخی از آنها درباره اغلب داوطلبان جست کاری است که بیشتر ممکن است از هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان برآید.
با این حال باید این موضعگیری دبیر شورای نگهبان را تا حدودی واکنشش به طیف جدید منتقدان این شورا و انتقاداتی همچون آنچه در سخنان سردار عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه مطرح شد، ارزیابی کرد. سردار جعفری چند روز پیش با اظهار تأسف از عملکرد گذشته شورای نگهبان، گفت: «متأسفانه شورای نگهبان، مبانی فکری کاندیداها را چندان بررسی نمی‌کند. مبانی فکری کاندیداها باید با مبانی نظام تطبیق داشته باشد.» سخنی که حالا در اظهارات آیت‌الله جنتی با تعبیر «ضدیت با حاکمیت» بازتاب یافته است. اما آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نقد آن به «ایرنا» می‌گوید: «فردی که برای نمایندگی مجلس کاندیدا می‌شود، باید رهبری نظام و قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داشته باشد... مجموعاً عملکرد افراد در طول عمر انقلاب، نشان می‌دهد که افراد چه وضعیت و مواضعی دارند و چطور فکر می‌کنند. اما اینکه وارد مباحث خیلی ریز و بررسی‌های موشکافانه وسواس‌گونه شویم، اثرات نامطلوبی دارد و صحیح هم نیست.»