واقعیت‌ها به مردم گفته شود

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت در پاسخ به فضاسازی‌های گسترده علیه دولت، در سه زمینه به مردم اطمینان داد؛ همه درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت بنزین به مردم پرداخت می‌شود، شبکه ملی اینترنت به معنی قطع ارتباط با اینترنت جهانی نیست و درنهایت اینکه دولت برای رفع مشکلات مردم از طریق مذاکره مصمم است. حجت‌الاسلام حسن روحانی، فقره آخر را با این مقدمه مطرح کرد که به رغم تلاش‌های دولت، زندگی مردم با دشواری مواجه است اما این دشواری به دلیل فشارهای فوق‌العاده‌ و بدترین تحریم‌هایی است که بر ملت ایران تحمیل کردند. روحانی پس از این مقدمه، با بیان اینکه دولت حتی یک لحظه از برهم زدن نقشه دشمن و تحریم‌ها غافل نبوده است، تأکید کرد: باید یا تحریم‌ها را دور بزنیم یا دشمنان را وادار کنیم تا توبه کنند و دولت مصمم است هم با تقویت تولید داخلی و هم از طرق مختلف از جمله مذاکره، این توطئه را درهم بشکند و در این راستا دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کرده و از آن عبور نخواهیم کرد. این گزاره که در سخنرانی‌های اخیر رئیس جمهوری البته به بیان‌های دیگری تکرار شده است، بویژه در آستانه سفر به ژاپن به عنوان متحد ایالات متحده، از نظر ناظران سیاسی مهم ارزیابی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایط خاص منطقه‌ای و جهانی که در آن قرار گرفته‌ایم، از همه دستگاه‌ها و رسانه ملی، روزنامه‌ها و فضای حقیقی و مجازی، درخواست کرد تا واقعیت‌ را به درستی به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
رئیس جمهوری با  اشاره به دو وعده خود در آغاز دولت دوازدهم، یعنی تحقق اشتغال و مبارزه با فقر مطلق، بر پیگیری این وعده‌ها تأکید کرد و گفت: در زمینه مبارزه با فقر مطلق نیز بندی در تبصره 14 بودجه گنجانده‌ایم که هر سال اعتبار آن نسبت به سال قبل افزایش یافته است و در این راستا رئیس کمیته امداد امام(ره) در اجتماع بزرگی صراحتاً به من اعلام کرد که شما فقر مطلق را پشت سر گذاشته‌اید و امروز در کشور فقر مطلق وجود ندارد، البته اگر در هر منطقه‌ای شاهد فقر مطلق بودیم، باید با جدیت نسبت به از بین بردن آن و تأمین رفاه مردم تلاش کنیم. روحانی با اشاره به اینکه با اصلاح قیمت بنزین موفق شدیم کمک جدیدی برای اقشار کم‌درآمد و متوسط به پایین داشته باشیم، اظهار کرد: البته قصد داشتیم کارت اعتباری بدهیم تا مردم اجناس ایرانی خریداری کنند، اما از آنجا که اجرای آن با دشواری‌هایی همراه بود، به تأخیر انداختیم و فعلاً کمک نقدی در حساب مردم واریز می‌شود.
 تداوم کمک‌های معیشتی دولت به مردم


رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه کمک‌های معیشتی دولت به مردم در راستای اصلاح قیمت بنزین همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: مردم نسبت به تبلیغات هدفدار مبنی بر اینکه دولت برای یک تا دو ماه کمک‌های نقدی را ادامه داده و سپس آن را قطع خواهد کرد، توجه نداشته باشند، این صحیح نیست و مطمئن باشند که از طرف دولت این پوشش حمایتی همچنان انجام خواهد گرفت.
روحانی با اشاره به کاهش 20 میلیون لیتری مصرف بنزین که به معنای خودکفایی و صادرات این محصول است، ادامه داد: تمام مبلغی که از جانب اصلاح قیمت بنزین به دست می‌آید که حدود 30 هزار میلیارد تومان است، به خود مردم برگردانده می‌شود و این موجب خوشحالی است.
دولت به مذاکره برای رفع مشکلات مصمم است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، رسانه ملی و روزنامه‌ها و فضای حقیقی و مجازی را به انعکاس واقعیت‌ها توصیه کرد و گفت: البته زندگی مردم با دشواری مواجه است و این به دلیل فشارهای فوق‌العاده‌ای است که دشمنان اعمال می‌کنند و در این ایام بدترین فشارها و تحریم را بر ملت ایران تحمیل کردند. رئیس جمهوری اضافه کرد: بدون تردید کاهش درآمدهای دولتی، ایجاد مشکلات در مسیر روابط بانکی و صادرات نفت و کالاها، زندگی مردم را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، لذا مردم باید بدانند تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، این مشکلات هم هست و باید برای غلبه بر آن، تلاش کنیم.
روحانی با تأکید بر اینکه دولت حتی یک لحظه از برهم زدن نقشه دشمن و تحریم‌ها غافل نبوده است، اظهار کرد: باید یا تحریم‌ها را دور بزنیم یا دشمنان را وادار کنیم تا توبه کنند و دولت مصمم است، هم با تقویت تولید داخلی و هم از طرق مختلف از جمله مذاکره این توطئه را درهم بشکند و در این راستا دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کرده و از آن عبور نخواهیم کرد.
رد شایعه قطع اینترنت جهانی
رئیس جمهوری در ادامه، با تأکید بر اینکه مردم به شایعات نباید توجه داشته باشند، گفت: اگر اعلام کنیم که به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات هستیم، دشمنان چنین تبلیغ می‌کنند که دولت قصد دارد اینترنت خارجی را قطع کند، در حالی که اصلاً چنین نیست، بلکه قصد داریم در کنار اینترنت خارجی، شبکه ملی اطلاعات  قوی و توانمند داشته باشیم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند. روحانی یکی از دستاوردهای دولت را توسعه شبکه اطلاعات دانست و با تأکید بر اینکه نباید هیچ چیزی از مردم مخفی بماند و باید هر کاری که انجام می‌شود، برای مردم توضیح داده شود، اظهار کرد: چیزی را از مردم مخفی نکنیم. هرچه هست برای مردم توضیح دهیم، هر کاری که می خواهیم انجام دهیم و هر قدمی که می خواهیم برای مردم برداریم را برای مردم شرح دهیم. وی گفت: اگر مشکل تحریم داریم باید خیلی صریح ابعاد آن برای مردم شرح داده شود و دروغ نگوییم که همه چیز گل و بلبل است و باید واقعیت‌ها را هر آنچه است و هر چه درست است، به مردم بگوییم.
او در همین زمینه افزود: واقعیت ها را به مردم بگوییم. اگر تصمیمی گرفته شده تصمیم نظام بوده و هر سه قوه آن را پذیرفته‌اند، صراحتاً بگوییم که همه نسبت به این تصمیم یکی بودیم و اجماع داشتیم. البته ممکن است کسی مطرح کند که با شیوه بهتری نیز امکان اجرای این تصمیم وجود داشت و این هیچ اشکالی ندارد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دولت به وعده‌های خود در زمینه‌هایی چون آزادی مردم، فضای مجازی، علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، خودکفایی در زمینه کشاورزی و انرژی، توسعه رفاه مردم و افزایش خطوط ریلی، در حد توان عمل کرده است، اضافه کرد: اینکه هر هفته افتتاح‌های فراوانی فقط در زمینه آب و برق در سراسر کشور انجام می‌شود و حدود 33 هزار میلیارد تومان طرح برای افتتاح خواهیم داشت و در سال آینده نیز مجموعه آنچه از سرمایه خارجی و داخلی وجود دارد، حدود 400 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور انجام خواهیم داد، نشان‌دهنده تلاش و فعالیت دولت در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور است.
وی گفت: البته اگر تحریم نبود، یا شرایط سال 95 و 96 بود، سرعت ما قدری بیشتر بود، اما امروز سرعت ما قدری کم شده است.
دولت به زندگی مردم بی تفاوت نیست
روحانی با بیان اینکه مردم تصور نکنند که دولت در زمینه زندگی آنان بی‌تفاوت است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، دادگستری و سازمان تعزیرات خواست همه توان خود را به کار بگیرند و نگذارند مردم در رنج قرار بگیرند.
او با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است روزانه قیمت 100 کالای مورد نیاز را به مردم اعلام کند تا مردم در صفحات موبایل خود از آن مطلع شوند، راه غلبه بر مشکلات را قانون، اخلاق‌مداری، نشاط عمومی، وحدت و انسجام ملی دانست. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، ماه آذر را ماه دارای پیام‌های فرهنگی و تعهد به قانونمداری دانست و گفت : در دولت یازدهم و دوازدهم روز 16 آذر به روز بیان مطالبات و نقادی دانشجویان تبدیل شده است و این اقدامی پسندیده و ارزشمند محسوب می‌شود، اظهار کرد: نقادی بسیار ارزشمند است اما باید بدانیم که همه مسئول هستیم و تنها دولت، مجلس و نیروهای مسلح مسئول نیستند، بلکه همه جامعه بایستی احساس مسئولیت کنند در این زمینه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هم بار سنگینی بر دوش دارند و باید با بیان صریح و بدون لکنت نقادی کنند.
روحانی با بیان اینکه در 7 سال گذشته، 7 بار به مناسبت 16 آذر در دانشگاه‌های مختلف در جمع دانشجویان حضور یافته است، گفت: برایم بسیار خوشحال‌کننده است که دختر و پسر جوان، نظرات خود را بدون هیچ دغدغه‌ای بیان می‌کند و این حد از آزادی بیان و انتقاد در کشورهای دیگر بویژه در کشورهای منطقه سراغ نداریم. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه صداقت، صراحت و دلسوزی دانشجو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: تنها چیزی که از دانشجو می‌خواهیم، این است که به لشکر حزب یا جناحی تبدیل نشوند، دانشجو باید استقلال خود را حفظ کند و جنبش دانشجویی و نهاد دانشجویی بایستی مستقل باشند و از دریچه علم، نه از دریچه حزب و سیاست، پرسشگری و نقدهای خود را مطرح کند و مسئول بایستی به دانشجو احترام و اعتماد کند و نسبت به دانشگاه و دانشجو پاسخگو باشد.
پیشرفت‌های ایران در اقتصاد
دانش بنیان
روحانی همچنین با اشاره به رتبه 3 یا 4 ایران در زمینه بیوتکنولوژی، اظهار کرد: پیشرفت کشورمان در زمینه زیست فناوری، حدود یک میلیارد دلار بی‌نیازی و خودکفایی به همراه داشته است، همچنین پایان سال آینده 5 واکسن انسانی ساخته خواهد شد و  بی نیاز از واردات در این زمینه خواهیم شد.
رئیس جمهوری با اشاره به ارتقای جایگاه ایران از رتبه 18 به 16 در زمینه تجهیزات پزشکی و دارویی، ایجاد 300 هزار اشتغال در فناوری‌های نو در سال‌های اخیر، از رسانه ملی، روزنامه‌ها و فضای مجازی خواست واقعیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ایران را برای جهانیان و مردم کشورمان بیان کنند. چرا که مردم نیاز به نشاط دارند و یکی از راه‌های ایجاد نشاط برای مردم، مشاهده پیشرفت جوانان و دانشگاهیان است.