طنین آواهای ‌ارمنی در پایتخت‌


رازمیک اوحانیان  
رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران‌
تازه‌ترین اجرای ارکستر ملی ایران 28 آذرماه با اجرای پروژه «شب موسیقی ارمنی» به رهبری میهمان رازمیک اوحانیان در تالار وحدت برگزار می‌شود. به گفته لوریس چکناواریان این نخستین بار از زمان تأسیس تالار وحدت است که شبی به موسیقی ارمنی اختصاص داده شده است. قراراست ارکستر ملی ایران رپرتواری از قطعات کلاسیک و فولکلور از آهنگسازان مطرح ارمنی و ایرانی چون کمیتاس، خاچاطوریان، آودیسیان و لوریس چکناواریان را اجرا کند



علاوه برسابقه رهبری در گروه کرارکستر سمفونیک تهران، در زمینه رهبری ارکستر نیز فعالیت می‌کنم و در این مورد آقای لوریس چکناواریان استاد راهنمای من هستند البته بیشتر فعالیتم خارج از ایران بوده و در ایران فرصت کمتری برای رهبری ارکستر داشته‌ام تا آن‌که پیشنهاد رهبری ارکستر ملی از سوی مسئولان بنیاد رودکی مطرح شد و با افتخار پذیرفتم و بی‌تردید اتفاقی مهم برای معرفی موسیقی ارمنی است. ارامنه ایرانیان کهن‌ترین قومیت‌های ساکن در ایران هستند و طی قرن‌های متوالی، پیوندهای دیرینه فرهنگی بین دو ملت کهن و فرهنگدوست شکل گرفته است. این قوم کهن با موسیقی بسیار عجین‌اند و سابقه‌ای دیرینه در این زمینه دارند. کنسرت شب موسیقی ارمنی در جهت شناساندن مکتب موسیقایی کلاسیک و فولکلور ارامنه است. البته تا به امروز ارامنه ایران هم اجرای این قطعات را در تالار وحدت شاهد نبوده‌اند و قرار است، میهمان ژانرهای مختلف موسیقی چون رمانتیک، فولکلور کلاسیک و رقص‌های محلی باشند. در جهت بهتر شدن اهدافمان در این برنامه برای اجرای قطعات آوازی در سبک فولکلور کلاسیک «ساموئل گالستیان» پروفسور و رئیس بخش آواز فولکلورکنسرواتوارکمیتاس و جهت اجرای قطعات کلاسیک «واهان بادالیان» خواننده فعال در اپرای دولتی ایروان دعوت به همکاری شده و همچنین به منظور اجرای ملودی‌های بسیار زیبای مراسم و شادمانی‌های مردمی «سارو بغوسیان» نوازنده دودوئک نیز جهت اجرای برنامه دعوت شده اند.حضور این نوازندگان بزرگ در کنار نوازندگان ارکسترملی ایران اتفاق بسیار مهمی است و این نشان از قرابت و نزدیکی موسیقی این دو ملت است.
حضور پر قدرت سازهای سنتی چون تار، قانون، دودوئک در موسیقی ایرانی و ارمنی گویای این است که این دو فرهنگ به لحاظ موسیقایی بسیار به هم نزدیکند و یکدیگر را درک می‌کنند و این شاخصه مهم در روند ملودیک و هارمونیک سازهای فولکلور هر دو منطقه آشکاراست، «روبیک گریگوریان» حدود 60 سال پیش تمامی آوازهای مناطق مختلف و روستاهای ایران را جمع‌آوری کرد و با وجود آن‌که این آهنگساز پیشکسوت دارای پیشینه موسیقی ارمنی است توانست استادانه این کارها را برای گروه کر تنظیم کند.
آواهای ملی ایران یکی از زیباترین ملودی‌های دنیا است و از وظایف مهم ما شناساندن این ملودی زیبا در مجامع بین‌المللی است.
به یاد دارم زمانی که این کارها را در اروپا اجرا کردم اعضای گروه‌های موسیقی متعجب بودند این ملودی‌ها چیست و چرا آنقدر اعجاب انگیزاست. امیدوارم به همت مسئولان فرهنگی بتوانیم با همراهی ارکستر ملی ایران همین اجرا را در ایروان روی صحنه ببریم و قطعاً با اجرای آثار آهنگسازان ایرانی فرهنگ مشترک موسیقایی این دو منطقه را معرفی خواهیم کرد. همچنین اتفاق بسیار خوبی است اگر این اجرا در جشنواره موسیقی فجر نیز روی صحنه برود چرا که جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره مردمی است و مخاطبان متفاوت و بیشتری خواهد داشت.
اما یکی از اشخاصی که قطعات او در این برنامه اجرا می‌شود، «کمیتاس» نام دارد، او از پایه گذاران موسیقی علمی و‌گذار از موسیقی مردمی به سبک خاصی از موسیقی کلاسیک بوده که بعد‌ها بسیاری از آهنگسازان معروف ارمنی پایه‌های موسیقایی خود را از نظر اصالت و تنوع ملودیکی، فرم و تنظیم بر آن بنا نهاده‌اند.علاوه بر این اجراهایی از ملودی‌های کهن فرهنگ موسیقایی ارمنی به نام‌های «شال قرمز»، «آسمان ابری» و ملودی روستایی دیگر بخش‌های این رپرتوار را تشکیل می‌دهد.
همچنین قطعات بسیار زیبا از «باله گایانه آرام خاچاطوریان» که در موسیقی ارکسترال کلاسیک جهان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است نیز اجرا می‌شود و نکته بسیار اثر‌گذار و مهم اجرای کارهای ارکسترال و آوازی لوریس چکناواریان آهنگســــــاز و رهبـــــر ارکستر بین‌المللی و مطرح ایرانی نیز می‌توان اشاره کرد که شامل سوئیت آرارات روایتگر صحنه جشن درکشتی حضــــرت نوح پس از طوفان سراسری و همچنیــــن قطعات بسیار خاطـــره انگیز و زیبایی از سوئیت‌های عاشقانه این آهنگساز است. سبک رمانتیک نیز یکی دیگر از بخش‌های این اجرا با نام نوکتورن برای پیانو و ارکستر به همراهی سازهای زهی و بادی‌های برنجی از آرنو باباجانیان توسط پیانیست ایرانی، آلوین آوانسیان است.‌