۳ درس از ژاپن سوئد و آلمان

ناصری- برای آموختن رفتارهای خوب در کشورهای دیگر باید با فرهنگ مردم آن کشورها آشنا شوید و برای این آشنایی یا باید به آن جا سفر کنید یا خاطرات کسانی را که به آن کشورها سفر کرده اند، بخوانید. قطعا در همه جوامع رفتارهای خوبی وجود دارد که می‌تواند به روابط اجتماعی یا شخصی ما کمک کند. می‌دانیم که امکان سفر به کشورهای مختلف برای همه فراهم نیست ولی تجربه کسانی که به کشورهای مختلف رفته اند در دسترس است و می‌توان با خواندن آن ها، رفتارهای خوب را تکثیر کرد و از آن ها درس گرفت. امروز سعی داریم خیلی کوتاه چند خاطره از کسانی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند را برای تان بازگو کنیم. این خاطرات می‌تواند درس بزرگی برای بهبود روابط فردی و اجتماعی ما باشد.
 
ژاپن  
کشوری بدون آبدارچی  

کشور باستانی ژاپن به رغم وسعت کم و فقدان منابع طبیعی زیرزمینی بی دلیل به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل نشده است. در این کشور آداب و فرهنگی وجود داشته و دارد که ژاپنی ها با پیروی از آن ها توانسته اند تا این اندازه پیشرفت کنند و موفق شوند. یکی از ایرانیانی که سال هاست در ژاپن زندگی می‌کند، خاطره ای از یکی از رفتارهای مردم ژاپن را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید: شاگردی به نام توشینوری دارم که شصت و اندی سن دارد و رسپشن (پذیرشگر) یک مهمانخانه بین المللی است. او که سفر کوتاهی به هند داشته، برای مان چیزهای زیادی از خوبی‌ها و بدی‌های هند  تعریف کرد؛ از جمله کثیفی و وضعیت فاجعه بهداشت هند. به او گفتم در کشور ما و کلا منطقه خاورمیانه، یک فرهنگ «خدمتکاری» وجود دارد. مدرسه، کوچه و اداره را خدمتکار و مستخدم و آبدارچی تمیز می‌کنند و اگر روزی در مدرسه به بچه‌ها گفته شود که باید مدرسه را هرروز تمیز کنند، حتما والدین اعتراض می‌کنند!توشینوری و بقیه همکاران ژاپنی که از این حرف من  بسیار تعجب کرده بودند گفتند: «این جا حتی بچه‌های خاندان امپراتوری هم باید در شستن توالت مدرسه با بقیه مشارکت کنند! خب اینا بزرگ بشن چطور یاد می‌گیرن کارهاشونو انجام بدن؟ احساس مسئولیت که تئوری نیست، باید عملی یاد بدن!»شاید جالب باشد بدانید که در ژاپن مدارس فراش، ادارات آبدارچی و خیابان ها هم پاکبان ندارند چون بچه ها کلاس‌ها، حیاط و سرویس بهداشتی را تمیز می‌کنند. در ادارات کارمندها به نوبت تمیزکاری می‌کنند و هرکس برای خودش چای و قهوه درست می‌کند!

استرالیا
همه چی دَنگی دُنگی

استرالیا مهاجران زیادی از سراسر جهان را در خود جای داده و هر روز هم بر تعدادشان اضافه می‌شود. برای دریافتن تنوع فرهنگی حیرت‌انگیزی که در این کشور حاکم است، نیازی به مراجعه به آمارهای رسمی نیست. کافی است در هر ساعت از شبانه‌روز در خیابان‌های شهر قدم بزنیم، تا تصویری عینی از مفهوم ذهنی تکثر به دست بیاوریم. نژادها، فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگونی در استرالیا وجود دارد ، انگار که پراکندگی همه جهان را یک جا خلاصه کرده باشند اما در این میان رفتارهای جالبی هم دارند. یکی از ایرانیان مقیم استرالیا می‌گوید: «وقتی به تولد کسی در رستوران دعوت می‌شوید، یادتان باشد که پول به اندازه کافی به همراه داشته باشید. دعوت شدن به تولد در رستوران یا کافه به معنای این نیست که شما مجانی غذا می‌خورید. درست است که برای شام یا ناهار دعوت شده اید، اما هر کسی غذای خودش را سفارش می‌دهد و مسلماً حساب می‌کند. حالا اگر تولد در خانه برگزار شود، حتما با خودتان نوشیدنی دلخواه‌تان را ببرید. یا حداقل قبل از رفتن به تولد، از صاحبخانه سوال کنید که آیا چیزی باید به همراه داشته باشید یا نه. خوراک مجانی جایی پیدا نمی کنید.»

آلمان
آموزش کسب و کار به دانش آموز

نظم و ترتیب زندگی مردم آلمان بسیار مشهور است و نیازی به تعریف آن نیست. آلمانی ها غیر از نظم به کار هم بسیار اهمیت می‌دهند و برای این که از دوران مدرسه به دانش آموزان کسب و کار را یاد بدهند، کارهای آموزشی را شروع می‌کنند. یکی از این کارها آشنایی بچه ها با کسب و کار است. یکی از ایرانیان ساکن آلمان چندی پیش عکسی از سالن اجتماعات یک مدرسه دولتی در آلمان را به اشتراک گذاشت که به بازارچه ای برای فروش اجناس دست دوم تبدیل شده بود و نوشت: «از قبل به والدین اطلاع می‌دهند که مثلاً فلان روز قرار است بازار برگزار شود و تا فلان موقع فرصت دارید هر وسیله‌ای را که می‌تواند مورد استفاده یک نوزاد تا کودک  12 ساله باشد، از لباس و اسباب بازی گرفته تا کفش اسکیت و میزتحریر و صندلی خودرو و کتاب و... بیاورید برای فروش.»جالب این جاست که این بازارچه توسط خود والدین و دانش آموزان اداره می‌شود و افراد خرید جنس دست دوم حتی به صورت حضوری و جلوی دوستان و همکلاسی‌ها را زشت نمی‌دانند. جالب‌تر این که   این مدرسه در محله‌ای واقع شده که اکثر خانه‌ها ویلایی و یک یا دوطبقه و حیاط‌دار است و بچه‌های این مدرسه و خانواده‌هایی که در این بازار شرکت می‌کنند، کلی چیز می‌خرند.



سوئد
احترام به صف

 سوئدی‌ها شاید در برخورد اول محتاط به نظر برسند اما کلاً افراد خوش‌ مشربی هستند که دوست دارند به شما کمک کنند و به سوالات‌تان پاسخ دهند. اما امروز یکی از ویژگی های خاصی که خیلی جالب است را از مردم این سرزمین برای تان بازگو می‌کنیم. در فرهنگ مردم سوئد برابری حقوق انسان ها بسیار اهمیت دارد به همین دلیل به رقابت کردن زیاد اهمیت نمی دهند و کودکان خود را طوری تربیت می‌کنند که خود را برتر از دیگران ندانند. یکی از ایرانیان مقیم سوئد هم یکی از خاطراتش از رفتار مردم سوئد را این گونه بیان می‌کند. «یکی از اولین چیزهایی که بعد از آمدنم به اُپسالا درباره سوئدی ها متوجه شدم، این بود که فرقی ندارد از چه قشر جامعه باشی، پولدار یا کم بضاعت در هر صورت باید همه جا در صف بایستید؛ از داروخانه و اداره مالیات گرفته تا مغازه گوشت و خوار بار فروشی محله تان. یادتان باشد که باید در صف بایستید. اول با دقت زیاد دنبال دستگاه نوبت دهی کوچکی باشید که به شما kalapp  یا همان نوبت بدهد. این رو یادتون باشه که شما در بهترین حالت هم پشت سر حداقل 10 نفر هستید و اگه مثل اشتباهی که من برای بار اول مرتکب شدم ، مستقیم بدون نوبت گرفتن جلوی میز اطلاعات بروید و سوال کنید، در کمال احترام ضایع می‌شوید. پس بهتر است بعد از گرفتن نوبت منتظر باشید تا شماره نوبت تون روی صفحه نمایش دیده بشه و بعد برید کارتون رو انجام بدید.»