اخبار کوتاه

ثبت‌نام مسکن ملی از 30 آذر در تهران آغاز می‌شود
ثبت‌نام متقاضیان در سامانه طرح اقدام ملی مسکن از 30 آذر امسال در استان تهران آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد.
بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، ثبت‌نام استان‌های تهران، البرز، قزوین، جنوب کرمان، کرمان از 30 آذرماه آغاز می‌شود.
ثبت‌نام متقاضیان در سامانه طرح اقدام ملی مربوط به 23 اداره کل راه و شهرسازی باقیمانده در چهار فاز مجزا تا پایان آذرماه اجرا می‌شود.


فاز‌های چهارم تا هفتم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن برای استان‌های سراسر کشور تا 30 آذرماه به طول می‌انجامد.
فاز چهارم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در 6 استان سمنان، ایلام، شرق سمنان، ایرانشهر، آذربایجان غربی، و خراسان رضوی انجام می‌شود و در فاز چهار، این 6 استان ثبت‌نام طرح اقدام ملی از 19 آذرماه به مدت سه روز شروع می‌شود.
زمان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در فاز پنجم برای 6 استان دیگر از 23 آذر ماه و استان‌های اصفهان، زنجان، گیلان، هرمزگان، مازندران و لرستان جزء 6 استانی هستند که ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در فاز پنجم برای آن‌ها انجام خواهد شد.
جزییات کانال مالی سوئیس برای ایران
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کانال مالی سوئیس برای ایران احیای کانال مالی قبلی این کشور است، گفت: زمان راه‌اندازی این کانال مشخص نیست.
فریال مستوفی در گفتگو با ایبِنا درباره کانال مالی که دولت سوئیس قصد دارد برای کار با ایران راه‌اندازی کند، گفت: در مرحله قبلی تحریم‌ها دولت سوئیس کانالی مالی را برای تبادل غذا و دارو با ایران داشت و به گفته سفیر این کشور در تهران، سوئیس قصد دارد بار دیگر این کانال را احیا کند.
وی توضیح داد که در دفعه قبلی تحریم‌ها دولت سوئیس از طریق این کانال مالی اقلام بشردوستانه، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار ایران قرار می‌داد و قصد دارد تا بار دیگر این کانال را راه‌اندازی کند.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه زمان راه‌اندازی این کانال مشخص نیست، افزود: البته این کانال سوای ساز وکار اینستکس است و توسط دولت سوئیس راه‌اندازی می‌شود.
مستوفی درباره حجم کالاهایی که می‌توان از طریق این کانال خرید نیز گفت: ایران در سال بین 3.5 تا 4 میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می‌کند، ولی آماری از اینکه چه میزان از این رقم از سوئیس تهیه می‌شود، ندارم.
وی ادامه داد: ازسوی دیگر دولت سوئیس هنوز اعلام نکرده که آیا از طریق این کانال مالی تنها می‌توان غذا و دارو را از شرکت‌های سوئیسی خریداری کرد یا امکان خرید از سایر شرکت‌های متعلق به کشورهای دیگر اروپایی نیز وجود دارد؟
تراکنش‌های غیرحضوری به روزانه 100 میلیون تومان محدود شد
بانک مرکزی اعلام کرد که از روز سه شنبه تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در 24 ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به 100 میلیون تومان محدود می‌شود.
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: در ادامه اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و مدیریت جریان وجوه در کشور، از بیستم آذر ماه، تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در 24 ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به 1 میلیارد ریال محدود می‌شود.کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز موظفند این محدودیت را برای تراکنش‌های درون بانکی در درگاه‌های غیر حضوری خود اعمال کنند.
روابط عمومی این بانک تاکید کرد که مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای انجام تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ کماکان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.
خودروهای ناقصِ کف کارخانه در سایپا به صفر رسید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تمام 80 هزارِ خودرو ناقصِ کف کارخانه سایپا که از ابتدای سال 98 تولید شده‌ بودند، تکمیل و تحویل مشتریان شد و از این به بعد عرضه و تحویل محصولات سایپا منطبق با میزان تولید خواهد بود.
سید جواد سلیمانی افزود: خودروهایی که در انتهای سال 97 و ابتدای سال 98 و تا پیش از اجرای طرح تولید عبور مستقیم در تیرماه با کسری قطعات تولید شده و به‌ صورت ناقص به پارکینگ‌ها منتقل شده بودند، با برنامه‌ریزی، کوشش و همت مضاعف مدیران و پرسنل پرتلاش سایپا، تکمیل شده‌ و به اتمام رسید.
وی با بیان اینکه درحال حاضر تعداد خودروهای تولید شده قبلی سایپا که دارای کسری قطعه بودند به صفر رسیده است، ادامه داد: تمامی پارکینگ‌هایی که خودروهای ناقص کفِ کارخانه سایپا در آنها پارک بودند، تخلیه شده و درحال حاضر هیچ خودروی ناقصی از گذشته در سایپا باقی نمانده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: با توجه به تلاش برای اجرای سیاست تولید عبور مستقیم، از این پس تحویل محصولات سایپا به مشتریان، منطبق با میزان تولید خواهد بود و هرچه شرایط برای تولید خودروهای کامل بیشتری فراهم باشد، عرضه خودرو و تحویل به مشتریان هم با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.
ارزش صادرات غیرنفتی ایران به 27 میلیارد دلار رسید
صادرات غیرنفتی کشور در پایان 8 ماه امسال، از لحاظ وزنی در مقایسه با سال 97، افزایش 16 درصدی نشان می‌دهد.
میزان صادرات غیرنفتی کشور در پایان 8 ماه امسال، از لحاظ وزنی به بیش از 88 هزار تن رسید که در مقایسه با 75 هزار تن 8ماه سال 97، افزایش 16 درصدی نشان می‌دهد؛ از لحاظ ارزش نیز صادرات غیرنفتی کشور در 8ماه امسال به 27 میلیارد دلار رسیده است.
در حوزه واردات نیز، در 8ماه امسال 22 هزار تن کالا به ارزش 328 میلیارد دلار وارد شده که این میزان در مدت مشابه پارسال به ترتیب 7/21 هزار تن و 8/29 میلیارد دلار بوده است، به عبارت دیگر میزان واردات کشور در 8ماه امسال از لحاظ وزنی افزایش 5/1 درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش 8/4 درصدی داشته است.
گفتنی است کشور‌ چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی ایران و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان پنج مبدا اول واردات به ایران بوده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس مجلس صورت گرفت افتتاح چندین طرح عمرانی در استان کرمانشاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: موضع متحد طرف‌های برجام برای اتحادیه اروپا مهم است رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور: استانداران به خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث اخیر سرکشی کنند پاسخ منفی مردم عراق به فراخوان حمله به مراکز دولتی واشنگتن پست افشا کرد: دولت‌های آمریکا درباره افغانستان دروغ گفته‌اند خاخام اعظم رژیم صهیونیستی در دیدار با پادشاه بحرین بر عادی سازی روابط تاکید کرد مجلس طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور را تصویب کرد ربیعی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف؛ تصمیمی برای معافیت سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است وزیر اقتصاد: فساد را افشا کنید، جایزه بگیرید در دیدار سفیر چین با رئیس اتاق ایران مطرح شد؛ مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در انتظار صدقه سوّم! در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ روسای جدید هفت دانشگاه انتخاب شدند برگزیدگان «همایش ملی ایثار اجتماعی» هفته آینده معرفی می‌شوند پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید در پی درگذشت پدر شهیدان «بهادری زاده» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه نماینده جدید اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی: ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را مردود می‌داند اخبار کوتاه