در انتظار صدقه سوّم!

بسم‌الله الرحمن الرحیم
اطلاعات اجمالی از لایحه بودجه 1399 کل کشور حکایت از استمرار بی‌توجهی دولت به اقشار ضعیف جامعه دارد. توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این لایحه نیز بر همین واقعیت تلخ صحه می‌گذارد و روزنه امیدی به روی پابرهنه‌ها و مردم مستضعف نمی‌گشاید.
متاسفانه با افتخار اعلام می‌کنند یارانه‌های هدفمندی را در فلان زمان از هرماه و یارانه‌های معیشتی را نیز در فلان زمان از هرماه به حساب خانوارها واریز خواهیم کرد و به این نکته بدیهی فکر نمی‌کنند که ادامه صدقه دادن به مردم افتخار نیست. دولتمردان هنگامی می‌توانند به عملکرد خود افتخار کنند که شرایط اقتصادی کشور را آنچنان بهبود ببخشند که هیچ خانواده‌ای نیازمند دریافت یارانه‌ای که به صدقه بیش از هرچیز دیگری شبیه‌تر است، نباشد.
رئیس‌جمهور روحانی در تبلیغات انتخاباتی دور اول خود گفته بود و بعد از آنکه رئیس‌جمهور شد نیز چندبار تکرار کرد که این دولت چنان رونق اقتصادی ایجاد خواهد کرد که نه‌تنها هیچکس در ایران نیاز به یارانه گرفتن نداشته باشد بلکه مردم، داوطلب کمک کردن به دولت باشند. این، وعده بسیار خوبی بود و انصاف اینست که در دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی یعنی در دولت یازدهم اوضاع اقتصادی کشور تا حدودی رو به بهبود رفت و آرامش خوبی به جامعه داده شد و امیدهای زیادی به وجود آمد. همین وضعیت مثبت بود که موجب شد مردم برای بار دوم و این بار چند میلیون بیشتر از بار اول به او رای دادند و ریاست دولت دوازدهم را نیز برعهده وی گذاشتند.


می‌دانیم که دولت دوازدهم با فشارهای خارجی و داخلی زیادی مواجه شد و بخشی از تنگناهای پدید‌آمده اقتصادی ناشی از همین فشارهاست، ولی نمی‌توان سهم اشتباهات و تصمیمات نادرست خود دولتمردان در تشدید اوضاع نابسامان اقتصادی را نادیده گرفت. کوتاهی در حذف بودجه‌های غیرضروری برای دستگاه‌های غیرضروری‌تر، قصور در کوچک کردن دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، خودداری از ولخرجی‌های مربوط به دستگاه‌های آویزان و از همه بدتر اتخاذ تصمیمات کارشناسی نشده‌ای مانند افزایش جهشی قیمت بنزین و دونرخی‌کردن آن که موجب زایش صدقه دومی به نام یارانه معیشتی شد، ازجمله عملکردهای نادرست دولت دوازدهم است که به تشدید بحران اقتصادی دامن زده است.
انتظار این بود که در بودجه 1399 کل کشور راهکارهائی برای حمایت از قشر مستضعف در نظر گرفته شود تا اولاً پابرهنه‌ها نیازمند دریافت صدقه‌ای به نام یارانه نباشند و ثانیاً گرانی‌ها موجب نشود بعد از دریافت همین یارانه‌ها مجبور شوند مبالغی هم از اینجا و آنجا قرض بگیرند تا بتوانند شکم اهل و عیال خود را سیر کنند. هنر این نیست که سال‌های سال مردم را یارانه‌بگیر نگهداریم و هر سال صدقه جدیدی اختراع نمائیم و شاهد باشیم که مردم روز به روز فقیرتر می‌شوند و فاصله طبقاتی هر لحظه بیشتر می‌شود. هنر اینست که بحران اقتصادی چنان مهار شود که مردم بتوانند روی درآمدهای خود حساب کنند و محتاج یارانه نباشند.
بارها گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که آقای رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اقتصادی و حتی سایر مشکلاتی که دولت با آنها دست به گریبان است، باید در اطرافیان خود تجدیدنظر کند و در اولین گام، با مردان اقتصادی و مشاوران خود خداحافظی کند و به جای آنها از افراد کاردانی که در میان مردم باشند و فاصله طبقاتی با مردم نداشته باشند و درد مردم را بفهمند استفاده کند. حدود دو سال که از ریاست جمهوری دولت دوازدهم مانده، زمان کمی نیست در همین مدت با این تجدیدنظر می‌توان اقتصاد را متحول کرد و الا باید در انتظار صدقه سوم باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس مجلس صورت گرفت افتتاح چندین طرح عمرانی در استان کرمانشاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: موضع متحد طرف‌های برجام برای اتحادیه اروپا مهم است رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور: استانداران به خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث اخیر سرکشی کنند پاسخ منفی مردم عراق به فراخوان حمله به مراکز دولتی واشنگتن پست افشا کرد: دولت‌های آمریکا درباره افغانستان دروغ گفته‌اند خاخام اعظم رژیم صهیونیستی در دیدار با پادشاه بحرین بر عادی سازی روابط تاکید کرد مجلس طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور را تصویب کرد ربیعی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف؛ تصمیمی برای معافیت سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است وزیر اقتصاد: فساد را افشا کنید، جایزه بگیرید در دیدار سفیر چین با رئیس اتاق ایران مطرح شد؛ مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در انتظار صدقه سوّم! در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ روسای جدید هفت دانشگاه انتخاب شدند برگزیدگان «همایش ملی ایثار اجتماعی» هفته آینده معرفی می‌شوند پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید در پی درگذشت پدر شهیدان «بهادری زاده» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه نماینده جدید اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی: ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را مردود می‌داند اخبار کوتاه