مجلس طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور را تصویب کرد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با اولویت طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور موافقت کردند.
رسول خضری نماینده پیرانشهر در مجلس به عنوان نماینده درخواست کنندگان این اولویت گفت: در شرایط کنونی 488 مرکز پیام نور شبانه روزی فعالیت دارند، با تصویب طرح مذکور وضعیت نیروهای قراردادی معین پیام نور به پیمانی و رسمی تبدیل خواهد شد.
وی اظهارداشت: اکثر مراکز دانشگاه پیام نور در شهرهای محروم قرار دارند، از طرف دیگر از سال 95 بحث همسان سازی حقوق پرسنل قراردادی دانشگاه‌های پیام نور با کارکنان پیمانی صورت گرفته و این افراد در شرایط کنونی دارای شماره شناسه رسمی استخدامی هستند.
علی ادیانی نماینده قائم شهر در مخالفت با اولویت این طرح گفت: این مسئله در شرایط کنونی اولویت اصلی کشور نیست، آیا اولویت کشور مسائل معیشتی مردم است یا تبدیل وضعیت برخی از پرسنل یک سازمان؛ طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور مغایر با سیاست‌های ابلاغی رهبری، برنامه ششم توسعه، اصول 75 و 126 قانون اساسی و مخالف با قوانین مالی دولت است.


حسن کامران نماینده اصفهان نیز در موافقت با اولویت طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور گفت: نباید فرصت سوزی کرد، اگر چه در شرایط کنونی در کشور تعداد زیادی پرسنل قرارداد موقت مشغول فعالیت هستند، اما باید فرصت را غنیمت شماریم شمرده و این طرح را بررسی و تصویب کنیم.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در ارائه لایحه دائمی قانون خدمات کشوری افزود: دولت در شرایط کنونی لایحه مذکور را به صورت آزمایشی اجرایی می‌کند، دولت مدافع عدالت نیست و همراه با تبعیض بوده است، زیرا در لایحه دائمی خدمات کشوری که مجلس بسیار بر روی آن کار کارشناسی کرد، قراردادهای موقت تعیین تکلیف می‌شد.
* تاکنون 38 استیضاح در مجلس دهم مطرح شده است
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تاکنون 38 استیضاح در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و وزرای ارتباطات، اطلاعات، دادگستری، بهداشت و دفاع تاکنون استیضاحشان مطرح نشده است.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد درباره موارد استیضاح وزرا گفت: از ابتدای مجلس دهم وزارتخانه‌های مختلفی وزرایشان مورد استیضاح قرار گرفت.
عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آموزش و پرورش چهار بار، نیرو چهار بار، اقتصاد سه بار، راه و شهرسازی سه بار، علوم سه بار، تعاون چهار بار، کشور شش بار، جهاد کشاورزی چهار بار، نفت دو بار، صنعت دو بار، ارشاد دو بار و امور خارجه یک بار طرح استیضاحشان مطرح شد.
وی افزود: از تعداد استیضاح‌های مطرح شده دو مورد عدم اعتماد برای آقایان ربیعی و کرباسیان، چهار مورد ادامه خدمت آخوندی دو بار، ربیعی و حجتی یک بار و چهار مورد استعفا مورد قبول واقع شد که آقایان بطحایی، آخوندی، حجتی و شریعتمداری بودند. وی در خصوص استیضاح‌های مطرح شده و مورد وصول قرار گرفته نیز گفت: استیضاح وزرای کشور، نفت و آموزش و پرورش تاکنون به هیات رئیسه مجلس ارجاع شده که در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌ و در صورت قانع نشدن نمایندگان در کمیسیون‌ها، به صحن مجلس ارجاع داده خواهد شد.
*نایب رئیس مجلس: باور استعدادها، راه مقابله‌ با تحریم‌هاست
نایب رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز گفت: برای مقابله با آمریکا و تحریم‌ها باید به مغز‌ها و استعداد‌ها باور داشته باشیم.
دکتر مسعود پزشکیان در جریان بررسی دستاورد‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان گفت: نیرو‌های علمی و دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرند، در این جلسه مسائلی در رابطه با مشکلات این شرکت‌ها اعم از در حوزه تامین اجتماعی، فضای کسب و کار، مالیات، گمرک و مجوز‌ها مطرح شد، اما مگر غیر از دولت این موضوع به جای دیگری ربط دارد، چرا باید کاری کنیم فضای کسب و کار مشکل پیدا کند، دولت می‌تواند لایحه فوریتی در این باره به مجلس بیاورد و مشکلات را حل کند.
وی با بیان اینکه رئیس دولت و معاون وزیر می‌گویند وضعیت کسب و کار بد است و ما رتبه صد و چندمی در فضای کسب و کار داریم چه کسی باید این وضع را اصلاح کند، ادامه داد: ما در دو موضوع هسته‌ای و موشک‌ها نگاه ویژه و تعهد سیاسی داشتیم و با قدرت حرفمان را در دنیا به کرسی نشاندیم و امروز می‌دانید قادریم کارمان را انجام دهیم.
پزشکیان گفت: نیازمند عزم و اراده ملی و اعتماد به جوانان هستیم، برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های اقتصاد، کار، علوم، بانک مرکزی و سازمان ثبت تشکیل و با کمیسیون‌های مربوط به مجلس هماهنگی شود، به این شرکت‌ها اختیاراتی داده شود و با تعهد و عزم و اراده از آن‌ها حمایت و دفاع کنیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قرار است مقابل آمریکا و تحریم‌ها بایستیم باید به مغز‌ها و استعداد‌ها باور داشته باشیم، اگر آن‌ها را باور و حمایت کنیم، آمریکا، اروپا وهیچ قدرتی نمی‌تواند ما را زمین گیر کنند بلکه از بحران هم نجات پیدا می‌کنیم؛ راه نجات ممکلت علم و دانش است و نمایندگان نیز با قدرت پشتیبان این امر هستند.
وزیر علوم هم در جریان بررسی دستاورد‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان گفت: بهترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت از تولید آنها در بازار است و ورود کالاهای مشابه را اگر کمبود هم داشته باشیم باید متوقف یا محدود کنیم تا شرکت‌ها بتوانند سر پا بایستند و محصولات را به بازار ارائه کنند، البته باید تسهیلاتی برای صادرات محصولات آنها پیش‌بینی کرد.
معاون علمی ریاست جمهور هم با درخواست حمایت از مجلس برای توجه به بودجه شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده گفت که باید به جوانان اعتماد کنیم چون آنها هستند که ما را در مقابله با تحریم مصون می‌کنند.
وزیر اقتصاد هم در این نشست با بیان اینکه در جلساتی رفع مشکلات مالیاتی شرکتهای دانش بنیان و مشکلات گمرکی آنها موردبررسی قرار گرفت ودرقالب بخش‌نامه‌هایی به سازمان مالیاتی و گمرک ابلاغ شد گفت: ما در یک سال گذشته تلاش کردیم با شرکت‌های دانش بنیان و نوآور جلساتی برای شناسایی و رفع مشکلات آنها برگزار کنیم.
*علی مطهری در نطق میان دستور: وزیر کشور را به خاطر حوادث تلخ آبان ماه استیضاح می‌کنیم
علی مطهری نماینده تهران در مجلس دیروز در نطق میان دستور خو د با اشاره به تضعیف جایگاه مجلس دهم گفت: باید بدانیم که تضعیف نهاد مجلس، امری خطرناک برای کشور است و هم می‌تواند راه نفوذ استعمار خارجی را فراهم سازد و هم باعث ظهور استبداد داخلی شود.
علی مطهری با اشاره به حوادث آبان ماه گذشته گفت: حوادث تلخ آبان ماه نشان داد که سران قوا نبض جامعه را در دست ندارند و تصمیم بدی که گرفته شد و اجرای بدتری که انجام شد متاسفانه این حوادث تلخ را بوجود آورد.تحلیل غلط هم نباید کرد، نباید مسائل را به گردن منافقین و سلطنت طلبان بیاندازیم، اگرچه آنها وسط داستان وارد شدند و سوءاستفاده کردند ولی طبق اعتراف نهاهای اطلاعاتی خودمان، توده فقیر جامعه جامعه بودند که معترض شدند و باید فکری به حال آنها بکنیم.اگر جامعه در شرایط عادی بود جای داشت رئیس‌جمهور را استیضاح کنیم، اما در شرایط خاص هستیم و حداقل کاری که مجلس می‌تواند بکند این است که وزیر کشور را به عنوان مسئول اصلی این تصمیم استیضاح کند و انشاالله این کار انجام میشود.
باید در این شایط کمک‌هایی به مردم شود. باید سهمیه ویژه بنزین برای نوروز یا مناسبت‌های دیگری در نظر گرفته شود تا حدودی در مردم تسکین پیدا کند یا در بودجه ممکن است بتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم. جایگاه مجلس هم تضعیف شده است، این مساله‌ای بدیهی است و نتیجه ضعیف شدن مجلس یکی نفوذ استعمار خارجی است و دوم ظهور استبداد داخلی. تجربه دولت دکتر مصدق را به خاطر داریم که زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد. مجلس در دوره دهم از دو ناحیه تضعیف شد یکی از طرف مجمع تشخیص و دوم از طرف شورای هماهنگی سران قوا. می‌دانیم که مجمع تشخیص تبدیل به شورای نگهبان دوم شد که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کنیم بعد به شورای نگهبان گزارش می‌دهد و آنجا هم بدون بررسی به مجلس می‌فرستند و ما ملزم به اصلاح هستیم. حتی اگر ما اصلاح نکنیم خودشان در مجمع اصلاح می‌کند یعنی مصوبه مجلس را دست می‌برند و اصلاح می‌کند.استناد به بند دوم اصل 110 قانون اساسی برای اینکه مغایرت با سیاست‌های کلی به معنای مغایرت با قانون اساسی است تفسیر درستی نیست. راه حلش این است که نماینده یا نمایندگان مجمع حین برسی لایحه یا طرحی در مجلس در کمیسیون یا صحن حاضر شوند و نظر بدهند و در نهایت آنچه نمایندگان تصمیم بگیرند نهایی باشد و حق بررسی مصوبه مجلس را ندارند این راه حل قضیه است این طور دست و بال مجلس را بستند مشکل ایجاد کرده است. دراین خصوص نامه‌ای خدمت رهبری نوشتم و اشکالات را خدمت ایشان بیان کردم. به همراه جمعی از نمایندگان نیز نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس نوشته‌ایم که در جلسه‌ای غیرعلنی این موضوع بررسی شود ولی هنوز ترتیب اثر داده نشده است. با همین بهانه و تفسیر است که الان لوایح پالرمو و "سی اف تی" در مجمع نگه داشته شده است درحالیکه تا بهمن ماه بیشتر وقت نداریم والا وارد لیست سیاه خواهیم شد و مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود. اینگونه بستن دست مجلس به صلاح نیست ما از نهاد مجلس دفاع می‌کنیم خواه در آینده باشیم یا نباشی.شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم برای تصمیمات فوری در شرایط تحریم‌ها شکل گرفت اما الان وارد هرگونه تصمیم‌گیری می‌شود، این شورا باید منحل شود.
انتخابات آینده آزمون بزرگی برای ملت است. میزان مشارکت مردم بسیار مهم است، مشارکت بالا می‌تواند تغییر رفتار آمریکا و رروپا را داشته باشد. ما باید دنبال افزایش مشارکت باشیم قطع نظر از اینکه چه کسانی یا گروهی پیروز می‌شود باید نگاه ملی داشته باشیم. ضدانقلاب درحال تبلیغ است که شرکت نکنید، فایده ندارید راه اصلاح بسته است، این اشتباه است مردم باید به طور وسیع شرکت کنند، مشارکت 70 درصدی دهان آمریکا و اروپا را می‌بندد، صندوق رای تنها راه اصلاح امور است.
نسبت به اینکه نباید مردم را تقسیم به انقلابی و غیرانقلابی، کنیم هشدار می‌دهم.این کار درستی نیست. سخن رهبری هم این نبود، نظر رهبری توجه به توان داخلی و داشتن اعتماد به نفس بود نه اینکه بگوییم عده‌ای انقلابی و عده‌ای غیرانقلابی هستند، این تفسیر درستی نیست باید بگوییم همه مردم انقلابی هستند. ملاک اسلام است نه انقلاب. آن دعوایی که شهید مطهری با گروه فرقان داشت همین بود. آنها می‌گفتند اسلام انقلابی ایشان می‌گفتند انقلاب را باید اسلامی کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس مجلس صورت گرفت افتتاح چندین طرح عمرانی در استان کرمانشاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: موضع متحد طرف‌های برجام برای اتحادیه اروپا مهم است رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور: استانداران به خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث اخیر سرکشی کنند پاسخ منفی مردم عراق به فراخوان حمله به مراکز دولتی واشنگتن پست افشا کرد: دولت‌های آمریکا درباره افغانستان دروغ گفته‌اند خاخام اعظم رژیم صهیونیستی در دیدار با پادشاه بحرین بر عادی سازی روابط تاکید کرد مجلس طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور را تصویب کرد ربیعی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف؛ تصمیمی برای معافیت سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است وزیر اقتصاد: فساد را افشا کنید، جایزه بگیرید در دیدار سفیر چین با رئیس اتاق ایران مطرح شد؛ مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در انتظار صدقه سوّم! در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ روسای جدید هفت دانشگاه انتخاب شدند برگزیدگان «همایش ملی ایثار اجتماعی» هفته آینده معرفی می‌شوند پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید در پی درگذشت پدر شهیدان «بهادری زاده» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه نماینده جدید اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی: ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را مردود می‌داند اخبار کوتاه