تمام رؤسای جمهور آمریکا دروغ گفتند/یک تریلیون دلار خرج افغانستان کردیم، شکست خوردیم

ماجرای جنگ افغانستان پس از دو دهه، در حال تبدیل شدن به یک دردسر داخلی برای رهبران آمریکا است. تاکنون مقامات این کشور با مهندسی رسانه‌ها، ایده‌های دروغی را به افکار عمومی این کشور و جهان قالب گردند؛ اول اینکه نیروهای آمریکایی به همراه ائتلاف جهانی، برای «جنگ علیه تروریسم»، وارد افغانستان شده‌اند و دوم، این لشکرکشی با موفقیت و پیروزی همراه بوده و اکنون مشکل خاصی برای نیروهای آمریکایی و دولت افغانستان وجود ندارد و جنگ با کمترین هزینه اداره می‌شود.
اما، از آنجا که ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند، به نظر می‌رسد که شرایط در حال عوض شدن است و افکارعمومی آمریکا دارد به واقعیت‌های این جنگ پی می‌برد.
در همین چارچوب، روزنامه «واشنگتن پست» دیروز براساس اسناد و مدارک چند هزار صفحه‌ای، فاش کرد که سه رئیس‌جمهور قبلی و فعلی آمریکا(جرج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ)، افکار عمومی این کشور را درباره ناکامی‌های آمریکا در جنگ افغانستان گمراه کرده و به دروغ، دم از موفقیت و پیروزی می‌زده‌اند.
به گزارش ایسنا، این اسناد ناکامی‌ها و سرخوردگی‌های عمیق آمریکا در جنگ افغانستان را برملا می‌کنند و نشان می‌دهند که آمریکا نه تنها نتوانسته است در افغانستان امنیت ایجاد کند، بلکه فساد سیاسی و تولید مواد مخدر در این کشور را افزایش نیز داده است.


بر اساس اسنادی که واشنگتن پست در اختیار دارد، «داگلاس لوت» ژنرال سه ستاره ارتش آمریکا، که در دولت‌های بوش و اوباما به «تزار جنگ افغانستان» معروف بوده و در کاخ سفید خدمت می‌کرده است، سال ۲۰۱۵ میلادی به مصاحبه‌کنندگان دولتی گفته بود: ما هیچ درک اساسی از افغانستان نداشتیم و نمی‌دانستیم که چه کاری انجام می‌دهیم.
یک بازرس ویژه آمریکایی، که ماموریتش تحقیق در‌باره باز‌سازی افغانستان است و محافل سیاسی و رسانه‌ای، او را با نام مخفف «سیگار» می‌شناسند، توانسته بیش از 400 مصاحبه از مسئولان مرتبط با افغانستان بگیرد و آنها را در قالب هفت گزارش منتشر کند و چند گزارش دیگر نیز در آینده منتشرخواهد شد. واشنگتن پست نیز به متن خام این مصاحبه‌ها دست یافته است و قصد دارد به مرور آنها را منتشر کند.
این اسناد، اعترافات مقامات آگاه در‌باره واقعیت‌های جنگ ۱۹ساله و تحریف واقعیت‌های تلخ جنگ را برملا می‌کنند.
«باب کراولی» یکی از سرهنگ‌های ارتش آمریکا، که طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی به‌عنوان مشاور فرماندهان ارتش آمریکا در زمینه مقابله با شورش خدمت می‌کرده، به مصاحبه‌کنندگان دولتی گفته است: تمامی‌ آمارها برای ارائه به افکار عمومی به بهترین شکل ممکن تغییر می‌کردند. به عنوان مثال، نظرسنجی‌ها کاملا غیرقابل اعتماد بودند، و از طریق این نظرسنجی‌های (دروغین) القاء می‌شد هر کاری که ما انجام می‌دهیم درست است.
واشنگتن پست افزود: «جان ساپکو» رئیس‌سیگار، با ‌اشاره به این اسناد، اذعان کرد که (مقامات آمریکایی) دائما به مردم آمریکا دروغ می‌گفته‌اند.
سیگار در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط کنگره تاسیس شد تا درباره هدر رفتن بودجه دولتی در جنگ افغانستان تحقیق کند.
واشنگتن پست در ادامه این گزارش، تصریح کرد: این گزارش‌ها... روایت مقامات از پیشرفت‌های حاصل شده در این جنگ را رد می‌کنند.
«جیمز دابینز» یک دیپلمات ارشد آمریکا، که در دولت‌های بوش و اوباما به عنوان نماینده ویژه آمریکا در افغانستان خدمت کرده است، به مصاحبه‌کنندگان دولتی گفته بود: ما... بدون شک در افغانستان شکست خورده‌ایم.  البته، به این نکته باید توجه داشت که گزارش مذکور نمی‌تواند ابعاد فاجعه‌ای را که آمریکایی‌ها در افغانستان رقم زده‌اند، برملا کند. چرا که در هر حال، این گزارش متعلق به یک دولت متجاوز است. آمریکا علاوه‌بر جنایاتی که در افغانستان رقم زده، بیش یک تریلیون دلار نیز از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای این جنگ هزینه کرده است.