چرا باید دانش آموزان زبان چینی یاد بگیرند؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: آموزش زبان خارجی در مدارس چند وقتی است که با حواشی مختلفی رو به رو شده است. این موضوع در ابتدا با شایعاتی در رابطه با حذف زبان انگلیسی در مدارس کلید خورد و بعد از تکذیب این موضوع صحبت‌هایی در رابطه با آموزش زبان‌های مختلف در مدارس اتفاق افتاد و در نهایت نتیجه‌ای در بر نداشت. اما خبرها حاکی از آن است که روز گذشته یک طرح عجیب ارائه شده است و در کمال ناباوری با حمایت وزیر آموزش و پرورش نیز مواجه شده است، آن هم آموزش زبان چینی در مدارس است! برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس چندین دلیل وجود دارد که مهمترین آن‌ها این است که زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و شما در هر نقطه‌ای از جهان که حضور داشته باشید می‌توانید با کمک این زبان با دیگران ارتباط بر قرار کنید و به قول معروف گلیم‌تان را از آب بیرون بکشید، اما واقعا چه دلیل منطقی برای آموزش زبان چینی در مدارس وجود دارد؟
>آموزش زبان چینی در مدارس
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: پیشنهاد داده‌ایم که زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود به فهرست آموزش‌های ما افزوده شود.
حجت الاسلام علی ذوعلم افزود: باید با یک نگاه مشارکتی در پژوهشگاه‌های کشور به صورت واقعی ورود کنیم و به تعمیق فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم. هنوز مبانی نظری تحولی ما در پژوهش‌های آموزش و پرورش ورود نکرده است. باید به سمت تحول درونی پژوهش‌ها متناسب با اسناد تحولی پیش برویم. جز فرهنگ‌سازی و تعمیق فرهنگ سازمانی راه دیگری برای جلوگیری از جعل پژوهش وجود ندارد و جعل مدارک آفتی است که باید از آن خارج شویم. هر اقدامی در جامعه باید بر اساس یک اقدام پژوهشی باشد. تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی و زبان‌های عربی و زبان فارسی سه حوزه را در سازمان تشکیل می‌دهد. پیشنهاد داده‌ایم که زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود به فهرست آموزش‌های ما افزوده شود.


>پیشنهاد عجیب مرکز پژوهش‌های مجلس
این در حالی است که ماه گذشته نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی کارشناسی ابعاد طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش، هماهنگی پیشنهاد رد کلیات این طرح را داده و همچنین خواستار امکان آموزش زبان چینی در مدارس شده بود. در چکیده این گزارش اشاره شده بود که نتیجه این طرح رشد بی رویه موسسات آموزش‌های زبان خارجی، کاهش عدالت آموزشی از حیث عدم امکان دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و همچنین امکان ایجاد چالش‌های امنیتی از حیث ورود کنسرسیوم‌های خارجی به نظام آموزشی کشور خواهد بود. همچنین در حال حاضر براساس سند تحول بنیادین امکان ارائه آموزش زبان‌های خارجی فرانسه، آلمانی، اسپانیولی، ایتالیایی و روسی در مدارس وجود دارد. به همین دلیل رفع کلیات این طرح پیشنهاد می‌شود.
مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع بندی گزارش خود تاکید کرده بود که لازم است آموزش زبان خارجی به خصوص تنوع در این آموزش در مدارس وجود داشته باشد، ولی نه بدان معنا که آموزش به آموزشگاه‌های آزاد خارج از مدارس واگذار شود. همچنین در این گزارش آمده بود با وجودی که تقویت آموزش زبان خارجی یکی از اهداف طرح است، اما این هدف با این طرح محقق نمی‌شود؛ لذا پیشنهاد می‌شود که با توجه به افزایش تعاملات تجاری ایران با کشور چین شورای عالی آموزش و پرورش امکان آموزش زبان چینی در مدارس را در کنار سایر زبان‌های پنج‌گانه غیر انگلیسی تصویب کند!
>زبان چینی سخت ترین زبان دنیاست
از یاد نبریم که زبان چینی یکی از پرگویش‌ترین زبان‌های جهان است که 1.3 میلیارد نفر در جهان با این زبان صحبت می‌کنند اما به دلیل آهنگ‌های مختلف برای هر هجا ( بیش از 500 هجا ) از دشوار ترین زبان‌های دنیا است، به گفته همه زبان شناسان «زبان چینی» با اختلاف از سایر رقبا سخت‌ترین زبان دنیاست که تسلط بر آن برای خود چینی‌ها هم تقریبا محال است. زبان چینی بیش از ۸۰هزارکاراکتر دارد که خود چینی‌ها هم همه آن را نمی‌شناسند و به طور روزانه از هزار کاراکتر آن استفاده می‌کنند. کاراکترهای زبان چینی چندین نوع هستند طوری که زبان روز این کشور با زبان سنتی آن تفاوت زیادی دارد و حتی تحصیل کرده‌های زبان چینی نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. زبان چینی کاملا نقاشی‌است که تبدیل به خط شده‌است برای همین به زبان «اندیشه نگار» یا «مفهوم‌گرا» نیز شناخته می‌شود. زبان چینی زبان ادای هجاهای مختلف است و ادای کلمات بسیار محل حساسیت است. هجاهای مشترک چندین معنا دارند که باید دقیق و درست ادا شوند. تقریبا هرهجا چندین معنی می‌دهد و در آخر هم باید بگویم که شما با زبانی روبرو هستید که مهم‌ترین شاخصه زبان‌ یعنی «الفبا» را ندارد و تنها در کشور چین است که می‌توانید از این زبان استفاده کنید. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چه دلیل منطقی وجود دارد که دانش آموزان با وجود این همه سختی و مشقتی که در یادگیری زبان چینی وجود دارد باید این زبان را در مدارس یاد بگیرند؟