تهران جنوبي تشكيل مي‌شود؟

اعلام وصول طرح به صورت عادي
تهران جنوبي تشكيل مي‌شود؟
 
آرمان ملي- سهيل ثابت: تهران بزرگ که سال‌ها با توابع بسياري از جمله اسلامشهر، ري و بهارستان اداره مي‌شده و به لحاظ تقسيمات شهري با مشکلي مواجه نبوده، اکنون در جايگاهي قرار گرفته که نمايندگان مجلس درصدد تقسيماتي بر آن هستند. تقسيماتي که شايد دهه‌ها پيش از اين نيز انجام شده بود، اما به دليل عدم کارشناسي شده بودن طرح از دستور کار خارج شده و تهران به حالت اوليه برگشته بود، اما حالا مجلس بنابر دلايلي مي‌خواهد تهران شمالي و جنوبي کند و تقسيمات شهري را دگرگون کند. احمد اميرآبادي فراهاني عضو هيأت رئيسه مجلس با اشاره اعلام وصل طرح تشکيل استان تهران جنوبي گفت: «اين طرح به صورت عادي اعلام وصول شده است».


تقسيم تهران
طرح جدا‌سازي بخش جنوبي استان تهران از سال‌ها پيش در دستور کار شوراي شهر تهران قرار داشت، اما بارها در مقاطع مختلف با اين طرح مخالفت شد. حتي سال گذشته نيز طرح جدايي شهر ري از تهران در مجلس مطرح شد اما به دلايلي نامعلوم بدان پرداخته نشد. در اين راستا چندي پيش مهدي چمران رئيس دوره گذشته شوراي شهر تهران با بيان اين‌که پيش از اين نيز در دوره‌هاي گذشته موضوع جدايي ري از تهران مطرح شده بود، گفت: «رئيس‌جمهور پيشين هنگامي که در قالب‌ سفرهاي استاني به شهر ري سفر کرد گروهي از مردم از وي درخواست کردند که شهر ري به يک شهر مجزا تبديل شود و آن موقع نيز ما به دليل مشکلاتي که ممکن است اين جدايي ايجاد کند با اين موضوع مخالفت کرديم. با جدا شدن ري از تهران، ري آسيب مي‌بيند و درآمدي که شهر ري کسب مي‌کند کمتر از آن است که بتوان يک منطقه تهران را اداره کرد چه برسد به اينکه بخواهند يک شهر را اداره کنند.» با اين حال گويا اکنون نمايندگان درصدند که استان بزرگ تهران را به مناطق شمالي، جنوبي، شرقي و غربي تقسيم کنند تا مثل گذشته منطقه شميرانات به تهران شمالي و شهري و توابع آن نيز به تهران جنوبي تبديل شوند. از همين رو بود که سال 1389 چند شهرستان غربي استان تهران از اين استان جدا شدند و استان البرز به مرکزيت کرج را تشکيل دادند و از آن پس بحث تقسيم دوباره استان تهران بارها مطرح شده است. سال گذشته حتي شايعه تقسيم استان تهران به چهار استان تهران، تهران جنوبي، تهران شرقي و تهران غربي مطرح شد که بر اساس آن قرار بود استان تهران جنوبي به مرکزيت شهرستان اسلامشهر شامل شهرستان‌هاي اسلامشهر، بهارستان، ري، قرچک و پيشوا به عنوان اولين استان، از استان تهران جدا شود که اين شايعه بلافاصله تکذيب شد و محمدحسين مقيمي استاندار وقت تهران اين خبر را شايعه دانست و گفت: بنده تقسيم تهران به چهار استان را در نظام اداري کشور نشنيده‌ام. حال بايد ديد که جديدا چه نقشه‌اي براي تهران بزرگ کشيده خواهد شد.
تشکيل تهران جنوبي
يک عضو هيأت رئيسه مجلس در جلسه علني مجلس اظهار داشت: طرح تشکيل استان تهران جنوبي اعلام وصول شد.احمد اميرآبادي فراهاني گفت: اين طرح به صورت عادي اعلام وصول شده است. گفته مي‌شود برخي نمايندگان مجلس در رايزني با دولت به دنبال ايجاد استان تهران شرقي و استان تهران غربي هستند. به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه چندان دور شاهد جداسازي بخش‌هايي از استان تهران خواهيم بود.