اشتغال یک میلیون هدف بودجه ۹۹

رئيس‌جمهوري روز يکشنبه لايحه بودجه سال 99 کل کشور را به مجلس تقديم کرد. در همين ارتباط، رئيس سازمان برنامه و بودجه، صبح روز گذشته در نشست خبري به تشريح جزئيات آن براي اصحاب رسانه پرداخت. نوبخت درباره تداوم پرداخت يارانه‌هاي نقدي به خانوارها در سال آينده تصريح کرد: منابع براي پرداخت يارانه به 78ميليون نفر در سال بعد پيش‌بيني شده ولي حذف دهک‌هاي بالا و پردرآمد هم بايد انجام شود. اين سياست در حالي تداوم خواهد يافت که اقتصاددانان يارانه‌هاي نقدي را يکي از مهم‌ترين عوامل افزايش نقدينگي در اقتصاد ايران مي‌دانند که بروز تورم‌هاي افسارگسيخته را به دنبال خواهد داشت. او همچنين با بيان اينکه 261هزار ميليارد تومان درآمد سال آينده است که 175هزار ميليارد تومان از درآمد‌هاي مالياتي، 20هزار ميليارد تومان حقوق گمرکي و 66هزار ميليارد تومان از ساير تامين مي‌شود، اظهار کرد: اين بودجه نسبت به بودجه امسال 9 درصد رشد داشته است. او افزود: درآمد‌هاي مالياتي در بودجه سال آينده 26درصد نسبت به رقم 140هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي امسال رشد داشته، حقوق گمرکي کاهش و رقم بودجه ساير تغيير نکرده است. نوبخت با بيان اينکه دولت ماهانه 26هزار ميليارد تومان در قالب کمک معيشتي، يارانه و حقوق پرداخت مي‌کند، اعلام کرد: در سال آينده حقوق کارکنان دولت 15درصد افزايش خواهد يافت.
نفت بودجه 50 دلاري شد
دولت اعلام کرده بود که بودجه سال آينده را با قطع وابستگي به نفت، خواهد بست. رئيس سازمان برنامه‌وبودجه در اين باره با تاکيد بر اينکه هيچ‌گاه تا اين حد بودجه به نفت غيروابسته نبوده است، خاطرنشان کرد: همه درآمدهاي نفتي بودجه براي طرح‌هاي عمراني اختصاص مي‌يابد. نوبخت افزود: ميانگين نرخ فروش نفت ايران در هفت ماهه نخست سال 98، بشکه‌اي 63 دلار و ميانگين فروش در هشت ماه، بشکه‌اي حدود 62 دلار بوده؛ اين در حالي ا‌ست که ما با احتياط، نرخ فروش نفت در سال 99 را بشکه‌اي 50 دلار پيش‌بيني کرده‌ايم. او با اشاره به درآمد حدود 48هزار ميليارد توماني درآمدهاي نفت و گاز گفت: در لايحه بودجه 99، کمتر از 10درصد درآمدها از محل فروش نفت تامين مي‌شود. همچنين از 5/49درصد منابع فروش نفت معادل 11ميليارد دلار سهم دولت است که در بودجه لحاظ مي‌شود و بقيه به ساير بخش‌ها مانند صندوق توسعه ملي اختصاص دارد. نوبخت ادامه داد: درآمد صادرات نفت، 18‌ميليارد و 250ميليون دلار و صادرات گاز نيز چهار ميليارد دلار پيش‌بيني شده است.
دلار 8500 توماني براي واردات


نرخ ارز در بودجه سال آينده، در روزهاي گذشته مورد بحث صاحب‌نظران بوده است. برخي اين نرخ را تا 11هزار تومان نيز پيش‌بيني کرده و برخي نرخ‌هاي هفت يا هشت هزار تومان را مطلوب‌تر مي‌دانسته‌اند. با اين حال، نرخ ارز در بودجه سال آتي، 8500 تومان در نظر گرفته شده است. نوبخت در اين باره اظهار کرد: در مورد کالاهاي اساسي که بايد از ارز 4200 توماني تامين شود و طبق مصوبه شوراي امنيت ملي بايد ذخاير لازم براي اين کالاها مانند برنج، لاستيک، کاغذ و دارو تامين شود. اما براي ساير کالاهايي که دولت در کنار کالاي اساسي تامين ارز مي‌کند، ملاک نرخ نيمايي است. او در پاسخ به اينکه در حال حاضر نرخ نيمايي بالاتر از ميزان برآورد شده در بودجه است، توضيح داد: براي اينکه کنترل قيمت داشته باشيم حداکثر روي 8500 تومان حساب کرده‌ايم و اين ربطي به معاملات نيمايي بخش خصوصي ندارد.