بنزین دو نرخی فسادآور است

آرمان ملي: رئيس جمهور روز دوشنبه در جمع دانشجويان دانشگاه فرهنگيان به مناسبت روز دانشجو با تاکيد بر اينکه دولت بدون اشکال و ايراد نيست و از انتقاد سازنده استقبال مي‌کند، گفت: قدرت بايد نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجويي مي‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند. حسن روحاني با بيان اينکه آذر، به‌عنوان ماه دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، مجلس، قانون اساسي و حقوق شهروندي و ماه پرافتخاري است، تأکيد کرد: اما در ميان همه اين روزها روز دانشجو و ايامي که تعلق به بيان جايگاه دانشجو، دانشگاه و اظهارنظر دارد، ويژه است. وي با اشاره به اينکه در 7سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در يکي از دانشگاه‌هاي کشور سخنان دانشجويان را بشنوم، افزود: از طرح بيان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال مي‌شوم و اين آزادي بيان جزو افتخارات انقلاب اسلامي است. روحاني با تأکيد بر اينکه در دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، دانشجويان شجاع و غيوري داشتيم، اما اين زمينه که بتوانند روبه‌روي مقامات و حتي رئيس دانشگاه نظرات خود را آزاد ارائه کنند، اصلا وجود نداشت. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
اگر بگوييم فلان فرد، مخالفين را بي‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستي است، در يک مراسم سخنراني فردي سخني بر زبان آورد که مردم و ملت اينچنين مي‌گويند و من گفتم از طرف مردم نگوييد، بلکه بگوييد، نظر حزب من اين است و منظور من از شناسنامه اين بود و اينکه نه به‌عنوان کل ملت ايران، سخن بگوييد. اگر کسي بخواهد به نمايندگي از ملت صحبت کند، رئيس‌جمهور است، اينگونه سخنان را تحريف نکنيم که به نفع کشور نبوده و نبايد اينگونه عمل کنيم و بايد واقعيت‌ها را درک کنيم و همه زوايا را براي منفعت کشور در نظر بگيريم.
در 4 ماه اخير 5/6 ميليارد دلار قطعات پالايشگاه‌ها به‌ويژه پارس جنوبي وارد بندرگاه‌هاي کشور شده است، در کالاها و مواد اساسي که نيازمندي روزمره مردم است، نيازمند واردات هستيم که البته بايد خودکفا شويم و طبق اعلام سرپرست وزارت جهاد کشاورزي در خوزستان، محصولات کشاورزي نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است و اين به معناي آن است که به سمت خوداتکايي حرکت مي‌کنيم. سيستم بانکي نمي‌تواند مستقيما کار کند و در اين مسير صرافان سهم خود را برمي‌دارند و کالاها گران‌تر مي‌شود و همه ما براي بهتر شدن زندگي مردم تلاش مي‌کنيم.
بارها در دولت در اين خصوص بحث کرديم که اين نرخ ارز آزاد شود و برخي از وزرا نيز چنين اعتقادي داشتند، اما در نهايت به اين نتيجه رسيديم در صورت آزادسازي، زندگي مردم دچار سختي و قيمت‌ها در بازار 2 برابر مي‌شود و برخي معتقد بودند اين تفاوت قيمت را به صورت يارانه به مردم دهيم که در نهايت متوجه شديم افزايش قيمت کالاها با اين پرداخت تفاوت قيمت فاصله دارد. بنزين دونرخي و دلار چندنرخي سخت و فسادآور است، اما گاهي شرايط اضطرار به‌وجود مي‌آيد و بايد در دوران سختي، قبول کنيم و همه بايد در کنار هم باشيم و دانشگاه‌ها در چگونگي اجراي اين طرح وارد شوند.


برجام نه مقدس است ونه لعنتي، برجام يک قرار داد بين‌المللي است که بايد تلاش کنيم از مزاياي آن استفاده کنيم، پيامبر(ص) هم با يهود بني‌قريظه قرارداد بست، آنها خيانت کردند و پيامبر روبه‌رويشان ايستاد، پيامبر با کفارپيمان بست و آنها پيمان شکستند. ما بايد در هر شرايطي منافع خود را در نظر بگيريم. بودجه سال آينده در هيچ کجا متکي بر مذاکره نيست و مبناي بودجه تداوم تحريم است، وظيفه قانوني و انقلابي ما است که از هر راهي که براي رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنيم. دشمن به دنبال اين است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ايستادگي و مقاومت مي‌کنند اما معنايش اين نيست که اگر راهي داريم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنيم، آن راه را نرويم. مذاکره لازم و يک کار انقلابي است.
انتخابات پيش روي ماست، فضا را آرام کنيم و همه در انتخابات فعال شويم، دانشجويان و دانشگاهيان در اين زمينه وظيفه مهمي بر عهده دارند. آنها که مي‌گويند انتخابات فايده و خاصيت ندارد، دلسوز مردم نيستند، همه بايد تلاش کنيم با حضور در انتخابات و پاي صندوق‌هاي راي، افراد لايق‌تر و بهتر را انتخاب کنيم و آينده بهتري را براي کشور رقم بزنيم.
اينکه دولت چقدر خدمت کرده و چقدر به وعده‌هايش عمل کرده است، انتظار اين است که در محيط‌هاي دانشجويي و دانشگاهي به صورت روشن به موارد اشاره شود. آمار و ارقام مي‌گويد که اقدامات خوب و اثرگذاري در دولت انجام شده است، گفت: به‌عنوان نمونه حقوق معلمان در اين دولت حدود 5/3 برابر افزايش يافته است به طوري که متوسط حقوق معلم در ابتداي دولت ما يک ميليون و 300 هزار تومان بود، اما امروز اين رقم به 4 ميليون و 100 هزار تومان افزايش يافته است. حال شما 6 سال قبل را مقايسه کنيد و بررسي کنيد، اگر اين دولت در مورد معلمين نسبت به دولت قبل کم کار کرده باشد، حق با شماست. اما اگر بررسي کرديد و ديديد دولت ما نسبت به دولت قبل خدمات بيشتري ارائه کرده است، بايد بگوييم.
اساس تصميم به سهميه‌اي کردن و افزايش قيمت بنزين اين بوده است که نيازمند به واردات بنزين نشويم، قبل از اين دولت، بنزين و گازوئيل وارد مي‌کرديم و حتي در فصل زمستان گاز را هم وارد مي‌کرديم، به طوري که يکي از کشورهاي همسايه شمالي وقتي در يک زمستان سخت متوجه نياز ما به گاز شد، قيمت را 9 برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد. خوشبختانه امروز نيازي به واردات گاز نداريم و حتي به کشورهاي عراق و ترکيه، گاز صادر مي‌کنيم. در گازوئيل هم امروز صادرکننده هستيم و در بنزين خودکفا شده‌ايم در حالي که در مقطعي مجبور بوديم براي تأمين بنزين از پتروشيمي‌ها استفاده کنيم که براي محيط زيست مشکل‌ساز بود.